Zpráva EU: Nová obchodní iniciativa Pekingu pomáhá čínským firmám

Dle zprávy unijních diplomatů záměr Číny vybudovat novou hedvábnou stezku může poškodit obchodní zájmy Evropské unie a zvýhodňuje čínské firmy, protože neposkytuje příležitosti pro evropské společnosti. Navíc může rozdělit členské země EU, neboť na ni reagují odlišně.

Kudy povede Nová hedvábná stezka? | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kudy povede Nová hedvábná stezka? | foto: Lidové noviny
Kudy povede Nová hedvábná stezka?

Prezident Miloš Zeman označil novou hedvábnou stezku za „fascinující projekt v novodobých dějinách“ a přirovnal ji k Marshallově plánu pomoci poválečné Evropě. A nebyl jediným evropským politikem, který se k této obchodní iniciativě Pekingu, jež by měla být otevřená pro všechny, vyjádřil s obdivem. Praxe ale ukazuje, že výhody přináší hlavně čínským firmám. Hovoří o tom zpráva unijních diplomatů, kterou v polovině dubna zveřejnil německý deník Handelsblatt.

Mimo jiné se v ní uvádí, že záměr Číny vybudovat novou hedvábnou stezku může poškodit obchodní zájmy Evropské unie a zvýhodňuje čínské podniky, protože neposkytuje příležitosti pro evropské společnosti. Podle Handelsblattu je obsah zprávy „neobvykle ostrý“. Svůj podpis pod ní údajně připojilo 27 pekingských diplomatů z členských zemí EU. Chybělo pouze jméno zástupce Maďarska.

Negativa i pozitiva

České ministerstvo zahraničních věcí existenci dokumentu nepopírá, nicméně tvrdí, že zprávu nikdo nepodepisoval – nejde prý o společné prohlášení velvyslanců. „Jde o klasický interní a pracovní materiál, jeden z mnoha, k diskusi a k dalším připomínkám,“ tvrdí mluvčí úřadu Michaela Lagronová s tím, že zpráva nevyjadřuje oficiální stanovisko Evropské komise ani členských států. Navíc podle ministerstva zpráva obsahuje negativa i pozitiva nové hedvábné stezky.

Zpráva nevyjadřuje oficiální stanovisko Evropské komise ani členských států. Navíc podle ministerstva zpráva obsahuje negativa i pozitiva nové hedvábné stezky.

„Dokument má být podkladem k zamyšlení se o proaktivnějším přístupu EU ke spolupráci s Čínou v kontextu iniciativy,“ vysvětluje mluvčí Lagronová. Resort zahraničí, vzhledem k tomu, že jde o pracovní a interní dokument, nechtěl jeho obsah dále komentovat. Na zveřejnění kritické zprávy reagovalo čínské ministerstvo zahraničí s tím, že EU Pekingu záležitost vyjasnila a že zpráva deníku Handelsblatt byla nepřesná.

„Iniciativa je transparentní. Ať už jde o plánování spolupráce, nebo realizaci projektů, rozhoduje se vše prostřednictvím konzultací a funguje otevřeným a transparentním způsobem,“ konstatovala mluvčí ministerstva Chua Čchun-jing. Čínský prezident Si Ťin-pching přislíbil, že projekt bude otevřený pro všechny. Nicméně zpráva zveřejněná v Handelsblattu poukazuje na to, že to tak ve skutečnosti není.

Rozdíl v přístupu

Obdobná kritika projektu již zaznívala dříve, i když nikoliv z oficiálních unijních zdrojů. Manažeři firem z Evropy si stěžují na ohromný rozdíl v přístupu. Zatímco čínské společnosti profitují z otevřeného evropského trhu, zdejší subjekty se v Číně stále potýkají s bariérami nebo s překážkami, kdykoliv se tam ucházejí o zakázky. Ostatně to potvrzují i statistická data.

Manažeři firem z Evropy si stěžují na ohromný rozdíl v přístupu. Zatímco čínské společnosti profitují z otevřeného evropského trhu, zdejší subjekty se v Číně stále potýkají s bariérami nebo s překážkami, kdykoliv se tam ucházejí o zakázky.

Magazín The Diplomat uvedl, že 89 procent zakázek spojených s novou hedvábnou stezkou dostanou čínské firmy: „Přestože čínská rétorika vztahující se k projektu Hedvábná stezka má mezinárodní ambice a volá po zvýšení zahraniční spoluúčasti, ve skutečnosti zůstává čínskou iniciativou. Aby se stala doopravdy mezinárodní, musí být více než jen prostředníkem pro čínské investice do zahraničí.“

K otevřenosti nové hedvábné stezky se pro LN vyjádřila již dříve Jiayi Zhouová, analytička Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI). „Pokud jde o země, které se mohou účastnit, jedná se skutečně o otevřenou iniciativu. Ale mnoho tendrů spojených s projekty nové hedvábné stezky otevřeno není. V tomto ohledu to budou pravděpodobně čínské společnosti, které budou z investic profitovat nejvíce.“

Zvýšení mezinárodního obchodu

Zpráva, na kterou poukazuje Handelsblatt, varuje ještě před jedním nebezpečím spojeným s novou hedvábnou stezkou – může prý rozdělit unijní osmadvacítku. Členské země EU totiž reagují na iniciativu odlišně. S nadšením, jak tvrdí SIPRI, ji vítají země střední a východní Evropy, včetně Česka, dále Řecko, Portugalsko a Španělsko. Mezi přívržence nové hedvábné stezky patří také Itálie. Zato obezřetněji se k projektu staví Francie, Německo či Velká Británie.

Podle prognóz by se nižší náklady na dopravu, jichž by bylo dosaženo díky infrastrukturním projektům v rámci nové hedvábné stezky, měly promítnout do zvýšení mezinárodního obchodu zemí EU o šest procent

Nová hedvábná stezka ale neznamená pro EU pouze negativa, což dokládá analýza, kterou publikoval evropský ekonomický think tank Bruegel. „Naše výsledky dokazují, že redukce přepravních nákladů má statisticky významný a pozitivní dopad na mezinárodní obchod,“ píše se v dokumentu. Podle prognóz by se nižší náklady na dopravu, jichž by bylo dosaženo díky infrastrukturním projektům v rámci nové hedvábné stezky, měly promítnout do zvýšení mezinárodního obchodu zemí EU o šest procent.

Letos v červenci se uskuteční summit EU–Čína. Evropská komise pracuje na strategickém dokumentu, který bude vyjadřovat společný postoj všech osmadvaceti států ke globálnímu čínskému projektu. Zpráva zveřejněná v Handelsblattu by měla sloužit jako jeden z podkladů. „Neměli bychom odmítnout spolupráci, ale zdvořile a pevně stanovit své podmínky,“ citoval německý list nejmenovaného vrcholného unijního diplomata.

Ve společném prohlášení zemí EU z května loňského roku se konstatuje, že unie vítá novou hedvábnou stezku a že je důležité zastávat princip „výhody pro všechny“. Ten by měl platit nejen pro účastnící se země, ale pro všechny hospodářské subjekty, které musejí mít šanci účastnit se otevřených, transparentních a nediskriminačních výběrových řízení.

Nová hedvábná stezka

  • Iniciativu vyhlásil v roce 2013 čínský prezident Si Ťin-pching.
  • Jeho ideou je vybudovat obchodní koridory, které propojí Asii, Blízký východ, Evropu a Afriku. Jde o největší globální projekt současnosti.
  • Stezku tvoří dva obchodní koridory – pozemní a námořní. Pozemní spojí železnicí, z velké části vysokorychlostní, Čínu s Evropou, povede přes Kazachstán, Turecko, Rusko, Polsko, Německo, Nizozemsko a odsud na jih do Itálie. V Benátkách se spojí s námořní trasou, která bude směřovat přes Středomoří, severní Afriku a jižní Asii do Číny.
  • Náklady se odhadují na 900 miliard dolarů, má tři základní stavební kameny – vybudování infrastruktury, podporu obchodu a investic a spolupráci v oblasti průmyslu.
  • Má potenciál zahrnout až 64 zemí, v nichž žije 4,4 miliardy lidí, a zhruba 40 procent globální ekonomiky.
  • Je obecně považovaná za prostředek, který má pomoci Číně upevnit pozici globální supervelmoci.



Počet příspěvků: 2, poslední 8.5.2018 01:52 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.