Železniční trať mezi Prahou a Mnichovem je třeba modernizovat

Zlepšení spojení mezi Prahou a Mnichovem by měly zajistit dvě plně elektrifikované koleje umožňující jezdit rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu.

Pavel Krtek 14.8.2017
Pars Nova předala 19. října Českým drahám poslední z 62 modernizovaných vagonů... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pars Nova předala 19. října Českým drahám poslední z 62 modernizovaných vagonů... | foto: České dráhy
Pars Nova předala 19. října Českým drahám poslední z 62 modernizovaných vagonů... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Česká republika je svou strategickou polohou ve středu Evropy důležitým dopravním uzlem pro spojení jak východu a západu Evropy, tak i severu a jihu. A stále nabývá na významu. Svědčí o tom nejen každoročně se zvyšující počty cestujících i objem přepraveného nákladu a s tím související modernizace vozového parku či miliardové investice do rozvoje infrastruktury, ale také intenzivní mezinárodní spolupráce a integrace České republiky v rámci evropské železniční sítě.

V německém městě Furth im Wald proběhl předminulý týden první bavorsko-český železniční summit, který se konal za účasti čelných představitelů obou zemí. Vedle zástupců drážních společností byl přítomen bavorský ministr dopravy Joachim Herrmann a spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt, za českou stranu se účastnil ministr dopravy Dan Ťok. Budoucí plány na spolupráci obou zemí v oblasti železniční dopravy a přeshraniční spolupráce byly stvrzeny podpisem deklarace „Cíle 2030“.

Nepřijatelná doba cesty

Hlavním tématem summitu byla zejména modernizace trati Praha–Mnichov, která v dnešní době může jen stěží konkurovat silniční dopravě. Považuji za nepřijatelné, aby i více než čtvrtstoletí po pádu železné opony (a odstranění dlouhých procedur na hranicích) trvala cesta vlakem mezi oběma metropolemi skoro stejně dlouho jako předtím.

Je nepřijatelné, aby i více než čtvrtstoletí po pádu železné opony (a odstranění dlouhých procedur na hranicích) trvala cesta vlakem mezi oběma metropolemi skoro stejně dlouho jako předtím

Zkušenosti z jiných tratí, kde už jsme na modernizovaných koridorech zrychlili cestování a nasadili moderní vlaky, ukazují, že i na této trase mezi Prahou a Mnichovem je značný potenciál růstu počtu cestujících i přepravy nákladů, pokud budeme disponovat moderní infrastrukturou. Mnichov je přitom důležitým centrem byznysu, dopravy, průmyslu i turismu nejenom pro Bavorsko, ale i pro celé Německo a Evropu.

Zlepšení spojení na trase z Mnichova přes Furth im Wald, Českou Kubici až do Prahy by měla zajistit výstavba dvou plně elektrifikovaných kolejí umožňujících jezdit rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu. Taková výrazná modernizace vytvoří plně konkurenční alternativu nejen automobilům, ale i letecké dopravě – v plánu máme postupné snižování jízdního času na čtyři hodiny 15 minut a následně dokonce až na 3,5 hodiny.

Významný a respektovaný hráč

Toto bavorské jednání úspěšně navázalo na významný summit generálních ředitelů evropských železnic, který se začátkem července 2017 uskutečnil v Praze. Špičky evropských železnic, včetně zástupců německých, rakouských, francouzských, italských či ruských drah, přijaly na loňském summitu ve švýcarském Luganu pozvání Českých drah a SŽDC a do Prahy jich přijelo čtrnáct.

Česká republika se stává významným a respektovaným hráčem v železniční dopravě a dlouhodobé plány na skutečně funkční propojení drážní infrastruktury s okolními státy nyní dostávají reálné obrysy

O pořádání této prestižní akce se letos ucházel i Madrid a Stockholm – setkání CEO je totiž v drážním sektoru považováno za vrcholnou událost a příležitost k projednání a koordinaci celoevropských problémů na nejvyšší manažerské úrovni. A je také jedinečnou událostí pro Českou republiku, která se opakuje jednou za desítky let.

V průběhu summitu byla projednána řada témat týkajících se zejména liberalizace železnice neboli otvírání železničního trhu v evropské osobní přepravě, která je předpokládána takzvaným čtvrtým evropským železničním balíčkem. Důležitým tématem bylo také zajištění bezpečnosti na železnici i otázky spojené s modernizací a inovacemi železnic. Česká republika se tak stává významným a respektovaným hráčem v železniční dopravě a dlouhodobé plány na skutečně funkční propojení drážní infrastruktury s okolními státy nyní dostávají reálné obrysy.



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.