Vzdát se omezení u dat neznamená vzdát se zisku

Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že zákazníci operátorů s tarify bez limitu dat mnohem více utrácejí. České firmy se takovému kroku brání, protože se mylně domnívají, že ohrozí své zisky.

Telefonování. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Telefonování. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock
Telefonování. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Více než polovina zemí EU má alespoň jednoho operátora, který nabízí neomezená mobilní data. České telekomunikační firmy se takovému kroku brání. Jejich představa, že by tím přetnuly žílu zisků, přitom nemůže být mylnější. Studie společnosti Strategy Analytics ukazuje, že operátorům nabízejícím neomezené datové tarify se daří mnohem lépe.

Tuzemští telekomunikační manažeři teď mají příležitost obhlédnout si nejmodernější trendy odvětví zblízka. Alespoň ti z jedničky trhu T-Mobilu. V Praze právě zasedá dozorčí rada sesterského T-Mobilu US (článek vyšel v LN 21. září – pozn. red.), na niž se sjely špičky mateřské skupiny Deutsche Telekom, včetně šéfa amerického operátora Johna Legereho.

Když v roce 2012 představil neomezený datový tarif švýcarský Swisscom, viděl v tom budoucnost málokdo. Jenže stačilo pár let a vše je naopak.

Právě tento devětapadesátiletý rebel mezi manažery, který nosí dlouhé vlasy a přes tričko si spíše než sako obleče sportovní bundu, po svém nástupu do vedení amerického T-Mobilu před pěti lety udělal na tamním trhu průvan, který strhl i silnější konkurenty.

Když v roce 2012 představil neomezený datový tarif švýcarský Swisscom, viděl v tom budoucnost málokdo. Jenže stačilo pár let a vše je naopak. Například v Litvě začali operátoři odstraňovat datové limity v roce 2015 a výsledky se dostavily prakticky ihned. Dnes si za neomezené tarify účtují zhruba 25 eur (v přepočtu 650 korun) měsíčně a průměrná spotřeba dat díky tomu vzrostla z 1,1 gigabytu na 4,1 GB.

„Vzdát se omezení u dat neznamená vzdát se ziskovosti. Výše tržeb mobilních operátorů po celém světě je spjata s využíváním dat,“ uvedla Susan Welsh de Grimaldo, analytička Strategy Analytics a autorka studie. Za pravdu jí dávají výsledky litevských operátorů. Zákazníci začali mezi roky 2015 a 2017 utrácet o čtvrtinu více, průměrný výnos na zákazníka se pak zvýšil o 19 procent.

Legere po nástupu do čela T-Mobilu, který o rok předtím málem spolkla dvojka trhu AT&T, přišel s Un-Carrier strategií. Spočívá v tom, že zákazníci mohou dosáhnout na výhodný tarif bez toho, aby museli podepisovat smlouvu na dobu určitou s vysokými sankcemi za její nedodržení. Dnes podobnou službu nabízejí všichni tři severoameričtí konkurenti.

Před dvěma lety potom začal s odstraňováním datových limitů – nejprve u videoslužeb –, které skončilo až u nabídky neomezených dat. I ta už dnes T-Mobile v USA nenabízí jako jediný, přesto je jeho zákazníci využívají nejvíce. „Naše síť byla vybudována pro neomezená data. U ostatních... už ne tolik. Nepřestaneme,“ tweetoval už z Prahy spokojeně Legere.

Výsledek ofenzivy?

S uvolňováním datových omezení T-Mobile US získal 4,1 milionu tarifních zákazníků, zatímco průměr trhu za stejné období je pokles o 0,9 milionu. Od počátku Un-Carrier strategie přibylo bývalému otloukánkovi trhu 14 milionů klientů s tarify, zatímco zbytek trhu pět milionů ztratil. Není se tedy co divit, že Legerem inspirované datové tarify letos představil na německém trhu samotný mateřský Deutsche Telekom.

„Když se podíváte do zahraničí, úspěšní operátoři, kteří se pyšní největší zákaznickou spokojeností, jsou ti, kteří nemají potřebu zákazníky vázat a vymýšlet různé tarifní kličky.“

Legere je příkladem toho, o čem na jaře hovořil v rozhovoru pro LN předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu Jaromír Novák. „Když se podíváte do zahraničí, úspěšní operátoři, kteří se pyšní největší zákaznickou spokojeností, jsou ti, kteří nemají potřebu zákazníky vázat a vymýšlet různé tarifní kličky. Snad na to přijdou i u nás,“ uvedl Novák.

Zdali si z něj Legerovi kolegové z české sestry nebo jejích konkurentů vezmou příklad, se teprve uvidí. Letošní rok je jinak na uvádění neomezených datových nabídek poměrně bohatý. Dočkali se jich mimo jiné zákazníci ve Francii, Nizozemsku, Chorvatsku, Maďarsku či na Slovensku.



Počet příspěvků: 1, poslední 4.10.2017 09:34 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.