Vytvořilo se očekávání, že se luskne prstem a stojí dálnice

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) je třetím výrazným politikem, který ohlásil, že v příští vládě Andreje Babiše už nechce být. „Neházím flintu do žita. Férově říkám: situace se mění a já nevím, jestli u toho chci být dál,“ říká v rozhovoru Ťok.

Dan Ťok. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dan Ťok. | foto: MAFRA – TOMÁŠ KRIST
Dan Ťok. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v rozhovoru mimo jiné říká: „Hnutí ANO říká, že chce pracovat pro občany, být protikorupčním a chce, aby se v této zemi dařilo průmyslu i lidem. Viděl jsem v tom liberální směr. Teď mám pocit, že v některých krocích je hnutí ANO nevyhraněné. Dnes chceme vyjít vstříc všem, být pro všechny, ale to nejde. Musíte mít nějaké principy, které jsou důležité. Kdybych cítil, že mohu pokračovat v práci, kterou jsem dělal, neodešel bych.“

LIDOVÉ NOVINY: Začala se proti vám před časem vrstvit kritika. Nejdřív od SPD, pak komunistů, nyní i ČSSD. Čím jste se jim tak znelíbil?

ŤOK: Mám pocit, že kritika zrovna od SPD, komunistů i od části ČSSD je něco, co mě těší. Protože kdybych byl pro ně přijatelný, zamýšlel bych se nad tím, co dělám špatně. Podle mne jsem na ministerstvu trnem v oku mnoha těm, kterým jsem tu překazil kšefty, kteří byli schopni ledacos ovlivňovat. Takové praktiky nemám rád, takové dohody se mnou nejdou dělat. Ale může to mít i politický motiv.

LIDOVÉ NOVINY: Naznačujete, že ty tři strany mají na dopravě kšefty?

Podle mne jsem na ministerstvu trnem v oku mnoha těm, kterým jsem tu překazil kšefty, kteří byli schopni ledacos ovlivňovat. Takové praktiky nemám rád, takové dohody se mnou nejdou dělat. Ale může to mít i politický motiv.

ŤOK: Nemají. Možná měly a chtěly by je mít. Mnohokrát jsem říkal, že chci, aby dozorčí rady a další orgány všech společností, jako je Ředitelství silnic a dálnic, Správa železniční dopravní cesty či České dráhy, byly apolitické, aby tam seděli odborníci, nikoli lidé podle stranické příslušnosti. Jestli komunisté říkají, že chtějí tyto firmy kontrolovat a mít v nich svůj vliv, možná by se jim to přese mě dělalo těžko. Nechci je ale z ničeho obviňovat, vše ukáže budoucnost nebo minulost.

LIDOVÉ NOVINY: Minulost už ukazovala. Co jste si provedli s předsedou antimonopolního úřadu (ÚOHS) Petrem Rafajem? Skoro se dá říci, že jaká zakázka z ministerstva dopravy za vás odešla, tu jeho úřad shodil.

ŤOK: Úplně všechny zakázky ne, ale máte pravdu, že pan Rafaj mi nemůže zapomenout, že jsem pro něho jako pro předsedu ÚOHS nezvedl ruku, stejně jako ostatní kolegové z ANO. A pak jsem si dovolil veřejně kritizovat některá rozhodnutí jeho úřadu. Maně si vzpomínám, že jsme měli značnou debatu, když nám shodil velký tendr na centrální registr vozidel kvůli jediné věci.

My jsme tu zakázku pečlivě připravovali a dali jsme tam kvalifikační předpoklad, že chceme, aby vítěz měl lidi se vzděláním technického směru. ÚOHS řekl, že tato podmínka je diskriminační, a celý tendr shodil. Dodnes mi to přijde absurdní. ÚOHS má ve zvyku tomuto ministerstvu shazovat tendry na velmi formálních důvodech. Není to tak, že bychom je neuměli vypsat. Kdyby se použil selský rozum, uzná se, že důvody jsou marginální.

LIDOVÉ NOVINY: Ministerstvo dopravy podávalo na začátku roku 2016 trestní oznámení kvůli nevýhodným dodatkům ke smlouvě na mýto uzavřeným za lidoveckého exministra Milana Šimonovského. Kvůli nim nebylo možné, aby stát vypsal výběrové řízení předtím, než skončí Kapschi smlouva. Hnulo se to?

Mnohokrát jsem říkal, že chci, aby dozorčí rady a další orgány všech společností, jako je Ředitelství silnic a dálnic, Správa železniční dopravní cesty či České dráhy, byly apolitické, aby tam seděli odborníci, nikoli lidé podle stranické příslušnosti

ŤOK: Dostali jsme od policie vyjádření, že to bylo odloženo. Policie neřekla, že dodatky byly v pořádku, ale že už to dnes není schopna došetřit. Nechci nikomu sahat do svědomí, ale když se na to podíváte, původní tendr na mýto v roce 2006 byl opravdu podivný, stejně jako je podivné dění kolem toho současného. Nejenže byli zázračně vyloučeni všichni kromě Kapsche, ale ještě se udělal první dodatek, ve kterém se zcela zásadně změnily podmínky.

Za prvé bylo umožněno, aby se k branám nemusela přivést elektřina, stačily dieselagregáty. Možná by některé firmy daly agresivnější nabídku, kdyby to věděly, nebo by se našli i noví zájemci. Pak se části infrastruktury, které byly vyhrazeny do státního majetku, převedly do vlastnictví subjektů, které mýto zařizovaly.

Byly tam mnohem závažnější skutečnosti, pro které měla být soutěž zrušena, než že se nyní neví, kde byly flashky se zadávací dokumentací a že na nich bylo tři tisíce rozdílností. Ty flashky mi přijdou vůbec komické. Dovedete si představit, že vám dá někdo úkol, že máte udělat sto shodných flashek, vy je jednu po druhé ze stejného souboru nahrajete, zabezpečíte a mezitím si hrajete, abyste udělala tři tisíce rozdílů, jak tvrdí ÚOHS? Je to úsměvné.

LIDOVÉ NOVINY: Tímto směrem zřejmě uvažoval i exministr Marian Jurečka (KDU), který uvedl, že někteří zaměstnanci sabotovali tendr ve prospěch Kapsche tím, že vyhrál Skytoll, aby to Kapsch mohl shodit.

Nechci nikomu sahat do svědomí, ale když se na to podíváte, původní tendr na mýto v roce 2006 byl opravdu podivný, stejně jako je podivné dění kolem toho současného. Nejenže byli zázračně vyloučeni všichni kromě Kapsche, ale ještě se udělal první dodatek, ve kterém se zcela zásadně změnily podmínky.

ŤOK: To je absurdní, zlé, škodolibé a sprosté vůči celému ministerstvu a těm lidem, kteří tady dřou. Ať tedy pan Jurečka řekne, koho myslí, a dá šanci těm, které obviňuje, aby se bránili. On jen plivne ošklivou slinu, pomluvu, které se nedá bránit. Měl by se omluvit, ale nedostal jsem od něho odpověď ani omluvu. Tady přestřelil a neumí to přiznat.

LIDOVÉ NOVINY: Není to podobné, jako když Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek uváděli u volby komunisty Zdeňka Ondráčka do čela sněmovní komise pro kontrolu GIBS, že byl zvolen hlasy některých členů ODS, aby to mohli hodit na ANO?

ŤOK: To byla politická záležitost, v níž jedna strana obviňovala druhou o tom, co se dělo v tajném hlasování. To je věc, která nezní dobře, ale když slyšíte protistranu, podle mne si vrací údery. My jsme proti panu Jurečkovi nic neudělali, neměl žádný důvod útočit. Neberu v tom sebe, jsem politik, ale lidé na ministerstvu nejsou. Mají své rodiny, přátele a těm on řekl: „Vy jste zkorumpovaní zaprodanci Kapsche.“ Co mají říci? Kdyby to řekl o mně, dobře, můžu se bránit. Zaměstnanci ministerstva přece nejsou součástí politického boje, nejsou to politici, kteří musejí snést každou ránu.

LIDOVÉ NOVINY: Kdybyste v zimě 2014, kdy jste se stal ministrem, věděl všechno, co víte dnes, šel byste do toho?

ŤOK: Kdyby mi to někdo povídal, řekl bych mu, že to nemůže být tak hrozné, a asi bych do toho šel znovu. Působení na ministerstvu je obrovská zkušenost, beru si z toho i to pozitivní. Udělali jsme tu spoustu práce. Rozhýbali jsme stavění, pořád se tu někde vypráví, že jsme postavili jen šest kilometrů dálnic. Ne, je to téměř sto dokončených kilometrů.

Rozestavěli jsme 155 kilometrů dálnic za dobu, co jsem tady, a pořád je to někomu málo. Vysoutěžili jsme zimní údržbu, poznávací značky máme o polovinu levnější, stabilizovala se situace na resortu, tady se dřív měnil ministr co osm měsíců.

Tady se lež používá jako relevantní politický argument, jsou to jen zkratky, které se někomu zalíbily. Rozestavěli jsme 155 kilometrů dálnic za dobu, co jsem tady, a pořád je to někomu málo. Vysoutěžili jsme zimní údržbu, poznávací značky máme o polovinu levnější, stabilizovala se situace na resortu, tady se dřív měnil ministr co osm měsíců.

LIDOVÉ NOVINY: Do resortu jste nastoupil v situaci, kdy zakázky ani výkupy půdy neběžely, povolovací legislativa se komplikovala, požadavky na přístup veřejnosti do rozhodování se zpřísňovaly. Čekal jste, že to půjde tak ztuha? Narazil jste i na ministry z hnutí ANO, když se měla zjednodušit liniová výstavba.

ŤOK: Tady se vytvořilo očekávání, že se luskne prstem a stojí dálnice. To se nikde ve světě nestane. Je možná trochu i moje vina, že jsem víc nezdůrazňoval, že jde o složitý, těžký proces, zvláště když máte odpůrce, kteří nechtějí, aby vůbec něco stálo. Dělá se spousta věcí, jen si myslím, že v tom obecném honu na hnutí ANO se řeklo: „Podívejte, slíbili nám, že tu bude dálnice, a ona tu není.“ Příprava trvá deset až dvanáct let, jak by tam mohla být? To musí každý rozumný člověk pochopit. Přijde mi, že lidé, kteří zemi řídili a měli na ni vliv, najednou v rámci zviditelnění říkají takové blbosti, až se člověk diví.

LIDOVÉ NOVINY: Jeden z těch, kdo těžko chápe, že všechno nejde přes noc, je premiér Babiš. Jaké to je, vysvětlovat mu, že něco nejde?

ŤOK: Velmi složité. On má pocit, že změníte jeden dva zákony a všechno najednou pojede. Celá příprava infrastrukturní stavby je záležitostí desítek zákonů v gesci mnoha ministerstev. Zákon o liniových stavbách, který leží ve sněmovně, je obrovským krokem dopředu, ale ten taky nespasí všechno. Urychlí výkupy, zjednoduší některé věci, deset let přípravy třeba zkrátí na sedm, ale pořád to bude těch sedm.

LIDOVÉ NOVINY: Umím si představit, že premiér nebyl nadšený, když jste mu to takto vysvětloval. Nemá rád, když se mu říká, proč věci nejdou, i když je to objektivní fakt.

Celá příprava infrastrukturní stavby je záležitostí desítek zákonů v gesci mnoha ministerstev. Zákon o liniových stavbách, který leží ve sněmovně, je obrovským krokem dopředu, ale ten taky nespasí všechno. Urychlí výkupy, zjednoduší některé věci, deset let přípravy třeba zkrátí na sedm, ale pořád to bude těch sedm.

ŤOK: Bohužel. Rozumím mu, je netrpělivý, chce ukázat, že se věci dají udělat rychle. Myslím si, že jsme společně udělali chybu, že jsme měli říci, že v tomhle se nedá bouchnout do stolu a bude to, ve výstavbě to takhle neuděláte. Pravděpodobně jsme vytvořili očekávání, které není jednoduché naplnit. Měli jsme upozorňovat, že stavíme třikrát rychleji než ti před námi, v některých fázích až desetkrát rychleji. Když se vezme období od roku 2012 do roku 2014, průměrně se ukončovalo asi deset kilometrů dálnic, to by se těch chybějících dvě stě kilometrů stavělo opravdu dlouho.

LIDOVÉ NOVINY: Jak se změnilo hnutí ANO od chvíle, kdy jste s ním přišel do kontaktu?

ŤOK: Zas tak výrazně ne. Hnutí říká, že chce pracovat pro občany, být protikorupčním a chce, aby se v této zemi dařilo průmyslu i lidem. Viděl jsem v tom liberální směr. Teď mám pocit, že v některých krocích je hnutí ANO nevyhraněné. Dnes chceme vyjít vstříc všem, být pro všechny, ale to nejde. Musíte mít nějaké principy, které jsou důležité. Nemůžete říci, že přidáte všem na platech, bude dost pracovníků, kvalifikovaných a relativně levných. Jsou tu některá rčení, která jdou proti sobě. Debata o zrušení karenční doby je třeba věc, na kterou ANO nemělo přistoupit.

LIDOVÉ NOVINY: Není z pohledu hnutí ANO už trochu moc ústupků? Kádrování ministrů, programové věci jako karenční doba, požadavek komunistů na útlum zahraničních misí. Nebylo by to snazší, kdyby ustoupil jeden člověk, míněno premiér, než všichni?

ŤOK: Tuto odpověď po mně nechtějte. Je to věc celé politické scény. Česká politika ještě nezažila takový sjednocený odpor proti jedné osobě. Přijde mi, že je to od všech politických stran trochu pohrdání voliči. Jestliže 30 procent voličů vědělo, kdo vede hnutí ANO, jak ho vede, co za ním je, a přesto mu dali hlasy, není správně rozhodnout se, že na základě formálních a jiných věcí mu neumožní být premiérem. Jestliže strany, které ve volbách získaly kolem deseti procent i pod ně, mají chuť točit světem, není to dobře.

LIDOVÉ NOVINY: I tak zastupují nějaký segment společnosti a vyjadřují její postoj.

Jestliže 30 procent voličů vědělo, kdo vede hnutí ANO, jak ho vede, co za ním je, a přesto mu dali hlasy, není správně rozhodnout se, že na základě formálních a jiných věcí mu neumožní být premiérem. Jestliže strany, které ve volbách získaly kolem deseti procent i pod ně, mají chuť točit světem, není to dobře.

ŤOK: To je pravda, ale rád bych věděl, kolik voličů ODS si dnes říká, že je super, že zůstane v opozici a nebude nic dělat. Lidé dávají své hlasy, aby strany šly do vlády, prosazovaly svůj program. Mě šokuje, i když je to legitimní, že strana, která má šanci něco udělat, chce být v opozici. Proč volit stranu, která nemá touhu věci měnit, pracovat? Z opozičních lavic v českém modelu děláte jen škodiče.

LIDOVÉ NOVINY: Vy to necítíte jako problém, že premiér je trestně stíhaný? Že to pro někoho je překážka, kterou nechce překročit?

ŤOK: Jsem přesvědčen, že Babiš ve věci Čapího hnízda neudělal něco, z čeho by měl být největší trestný čin České republiky, v němž bude stíháno celé jeho okolí. Jestli došlo k pochybení, mohlo se vyřešit. Máte možná pravdu v tom, že na politika je přísnější metr než na kohokoli jiného a že tím, jak dříve reagoval, si jeho kritici neodpustili věc zveličit. Ale když se zeptáte voliče, jestli mu vadí, co Babiš udělal před deseti lety, nebo je pro něho důležité, co udělá v budoucnu, důležitější je to druhé.

LIDOVÉ NOVINY: Není ale většího recyklátora starých kauz, než je premiér Babiš, který často vyjmenuje kompletní soupisku provinění od devadesátých let dodnes. Také není schopný nechat jít, co bylo.

ŤOK: Řekl bych, že to jsou věci, kdy si to lidé rozdávají ve sněmovně zleva zprava. Faktem je, že v této zemi máme spoustu věcí, které se nedořeší. Kdysi dávno se mě ptali majitelé Skansky ve Švédsku, co je tu v politice za problém. Řekl jsem, že tady se vždycky kauza vytáhne, dlouze se o ní píše, pak se promlčí a nic se nestane. Když v západní Evropě někdo něco provede a přijde se na to, následuje rychlý trest a s ním katarze, očištění.

Podívejte se na kauzu Davida Ratha, toho chytili se sedmi miliony v krabici od vína. Celý národ z toho má bžundu, že stále říká, že je to politická kauza, nic neudělal a ty peníze snad ani neměl. Z toho už je taková bramboračka, že lidé ani nevědí, co si kdo může dovolit.

Tady od devadesátých let žádná katarze nepřišla. Babiš to připomíná a jiní pak asi zase chtějí připomínat jemu. Nechci být soudcem ani žalobcem, ale podívejte se na kauzu Davida Ratha, toho chytili se sedmi miliony v krabici od vína. Celý národ z toho má bžundu, že stále říká, že je to politická kauza, nic neudělal a ty peníze snad ani neměl. Z toho už je taková bramboračka, že lidé ani nevědí, co si kdo může dovolit.

LIDOVÉ NOVINY: Proč jste nikdy nevstoupil do hnutí ANO?

ŤOK: Neměl jsem pocit, že pro práci ministra je to třeba, a přiznám se, že z doby, kdy tu byl jiný režim, mám k politickým stranám opatrný přístup. Člověk by neměl vstupovat, když není stoprocentně přesvědčený, že chce straně pomáhat i v politických funkcích. Cítil jsem se dostatečně zaměstnaný prací na ministerstvu, nechtěl jsem si k tomu přidávat politiku.

LIDOVÉ NOVINY: Zároveň jste ji dělal, vedl jste loni sněmovní kandidátku v Karlovarském kraji.

ŤOK: To víte, že ano, tam jsem chtěl hnutí pomoci tím, že jsem schopen lidi ve volbách přesvědčit. Cítím se voličům zavázán, že bych měl dělat, co ode mě očekávají.

LIDOVÉ NOVINY: Znamená to, že si necháte poslanecký mandát?

Nechtěl bych si poslanecký mandát nechat jen z povinnosti, chtěl bych moci věci ovlivňovat ve prospěch voličů. Když to nepůjde, tak jen sedět ve sněmovně, brát peníze a můj hlas nebude slyšet, to není, co ode mě voliči čekají.

ŤOK: Teprve se rozhodnu. Nechtěl bych si mandát nechat jen z povinnosti, chtěl bych moci věci ovlivňovat ve prospěch voličů. Když to nepůjde, tak jen sedět ve sněmovně, brát peníze a můj hlas nebude slyšet, to není, co ode mě voliči čekají.

LIDOVÉ NOVINY: Jak má volič rozumět situaci, kdy od hnutí ANO odpadá jeden volební lídr a jedna výrazná tvář za druhou? Nejen z postu ministra, to se dá pochopit, ale i z postu poslance.

ŤOK: To je dobrá otázka, ale budu ji muset nechat na tom voliči. Co ocení víc? Pokud cítím, že nemůžu dělat to, co dělat mám, je lepší, abych tam seděl a stěžoval si? Nebo řeknu, že já už nic nemůžu, ale třeba po mně přijde někdo, kdo bude moci?

LIDOVÉ NOVINY: Proč máte vy, Martin Stropnický a Robert Pelikán pocit, že nemůžete dělat, co byste měli?

ŤOK: Nemůžu mluvit za ně, ale z mého pohledu se situace mírně změnila. Nejsem schopen dělat, co bych chtěl, naopak vidím, že jsem překážkou tomu, co chtějí jiní. V tom případě je lepší odejít. Na druhé straně je to i docela únavné být tu skoro čtyři roky v neustálém tlaku, neustálých problémech. Vysoutěžit desítky kilometrů dálnic ročně v situaci, kdy chce někdo všechno a priori shazovat a škodit, to je složitá věc. Neházím flintu do žita. Kdybych cítil, že mohu pokračovat v práci, kterou jsem dělal, neodešel bych. Férově říkám: situace se mění a já nevím, jestli u toho chci být dál.

V Německu s napětím sledují, jak bude naše vláda vypadat. Jestli se extremisté a komunisté, a do jaké míry, dostanou do vládních postů nebo k možnosti vládu ovlivňovat. Opravdu nejsme v Evropě sami, není to tak, že je to jen naše věc. Evropa sleduje, co děláme, a sleduje to pečlivě.

Pak je v tom i druhá věc – měl bych obrovský problém být ve vládě, která by byla podporována panem Okamurou a SPD, protože to není to, co bych byl ochoten akceptovat. S některými posledními výroky komunistů, že nepodpoří vládu, která chce rozšířit účast České republiky na vojenských misích spojenců NATO, se už také dostáváme do situace, kdy u toho nechci být. Jestli ANO podlehne a řekne, že proto, aby sestavilo vládu, vojáky do misí nepošle, jsem víc než rád, že u toho nebudu.

LIDOVÉ NOVINY: Není pro vás zklamáním, že Babiš u toho být chce?

ŤOK: V diplomacii se hezky říká: bez komentáře. Ale jednu poznámku k tomu udělám. Docela mě překvapilo, když jsem teď měl schůzku se saským ministrem dopravy a říkal mi, že v Německu s napětím sledují, jak bude naše vláda vypadat. Jestli se extremisté a komunisté, a do jaké míry, dostanou do vládních postů nebo k možnosti vládu ovlivňovat. Opravdu nejsme v Evropě sami, není to tak, že je to jen naše věc. Evropa sleduje, co děláme, a sleduje to pečlivě.