Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Vyšší DPH na potraviny nepomohlo nikomu. Proč jen to u nás nikdo nechápe?

Jsou to prý obchodní řetězce, jimž vzrostly marže po růstu DPH na potraviny. To je polopravda a z ekonomického pohledu hloupost.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Phoebe2

19. 9. 2012 15:58
Že to nepomůže nikomu, chápe každý. Kromě Kalouska.
A ten o tom rozhoduje. Toho člověka nám byl čert dlužen.
0 0
možnosti

Silmarils

9. 9. 2012 20:25
Obchodník může zdražovat zboží...zkusenosti z praxe retezcu
 Chtel bych jen napsat moje postrehy z 10ti lete prace na retezci a velkoobchode mj. jako centralni nakupci trvanlivych potravin pro CR a SR. Samotne zvyseni DPH nebudu komentovat, je to politicka odpovednost ODS.``Obchodník může zdražovat zboží, jak se mu zlíbí`` Je naprosta neznalost reality. Je treba si uvedomit, ze mezi retezci a potazmo dodavateli je na CZ i SK trhu nenadnesene opravdova valka. To znamena, ze argument skryti se vyssi marzi pomoci DPH je nesmysl. Vyssi cena potazmo marze = navyseni prodejni ceny oproti konkurenci = ztraty = tato situace se netoleruje! Toto skryti by bylo  teoreticky mozne pouze u vyrobku, kterych se netyka konkurencni boj, nikoliv rychloobratkovych produktu denni spotreby a navic je to stejne malo pravdepodobne, protoze vyssi cena znamena vzdy mensi prodej. U vsech retezcu probiha denni cenovy monitoring konkurence, kdy se ceny dorovnavaji na ceny konkurence. Pokud mi nekdo chce argumentovat, ze tomu tak neni, tak jedine v pripade nesrovnatelnosti produktu nebo internich nesrovnalosti a chyb u retezce. Jako nadherny priklad, je mozne videt tuto situaci u vyrobku Tesco Value vs Lidl, ktere musi kopirovat nejlevnejsi cenu na trhu, jestli existuje nekde levnejsi prodej, cena se automaticky dorovnava i za cenu ztraty! Ano, je to tak tak! Retezce prodavaji nektere vyrobky nasledkem konkurencniho boje dokonce se ztratou, a to dlouhodobe. Kartelova dohoda mezi retezci neexistuje. Obchodni informace si mezi sebou dokonce neposkytuji ani dcerine retezce jako Lidl a Kaufland nebo Penny a Billa. ´´Skakava cena´´ ´´Cílem neni vymazat veřejnosti z paměti ustálenou cenovou hladinu ´´(pozn. autora. docela zajimavy nazor :o)) Jednoduse vychazi z obchodnich podminek, kdy je na urcite obdobi v roce povinnen dodavatel snizit prodejni cenu a retezec taktez snizenim prodejni ceny stimuluje prodej. Nic jineho za tim neni. ´´Obchodníka tlačí jej náklady na provoz a expirační doba zásob´´ Obchodnika v pozici retezce, tlaci pouze pouze ceny konkurence.  
0 0
možnosti
Demagogie z praxe řetězců a matení spotřebitelů?
Vyberete si ze souvětí první polovinu, pokračování zamlčíte, a text vytržený ze souvislostí označíte za "naprostou neznalost reality"... To je sice běžná metoda, kterou lze použít v klamavé reklamě a politické demagogii, ale mezi slušnými lidmi se to nedělá. Nic na tom nezmění ani skutečnost, že to sem opakovaně vložíte 3 krát. Obchodník má samozřejmě naprostou svobodu volby prodejních cen. Na konkurenčním trhu (pokud není soutěž omezena skrytými zákulisními dohodami soutěžitelů  nebo špatnou dostupností konkurenční nabídky) si každý obchodník volí vlastní taktiku, jak vydělat peníze a neodradit zákazníky. I průměrné marže řetězců se samozřejmě liší. A vy to dobře víte. Víte i to, že ceny v jednotlivých prodejnách stejného řetězce se mohou u řady položek lišit, podle místní situace a stavu konkurenční nabídky. Změny DPH v minulosti samozřejmě mnoha obchodníkům posloužily jako výmluva ke zvýšení cen. V obrovském sortimentu zboží na trhu si běžný zákazník nepamatuje cenovou historii jednotlivých výrobků, jak je např. uváděna v různých velkoobchodních nabídkách v oboru IT -  elektroniky nebo jiných statistikách souvisejících s vývojem cen na trhu (několik let pozpátku). Neschopnost zákazníka  pamatovat si cenové hladiny v plné šíři sortimentu obchodníci dobře znají. Využívají výsledky výzkumů a moderní psychologie chování a také si své zákazníky testují např. cenovými testy. To souvisí s optimální cenou a jejím stanovením (optimální cena = cena, při které počet prodaných kusů konkrétního zboží vynásobený prodejní cenou přinese obchodníkovi největší výdělek). Obchodníci nejsou žádné ovečky poslušně se přizpůsobující chování zákazníků, ale tvrdí profesionálové využívající i zneužívající svých profesních znalostí k maximalizaci zisku i cestou klamání zákazníka. Je zcela běžné, že najdete stejné zboží v různých obchodech v x-násobcích cen nejnižší nabídky. Za týden nebo měsíc může být situace zcela jiná. Stejně jako různé cenové "akce" mohou být (a běžně jsou) jen falešné, a často se setkávám i s "akcemi", kde aktuální cena je vyšší, než ta na trhu obvyklá. Není mým cílem tady vypočítávat konkrétní praktiky obchodů i s příklady z praxe. Marketing i běžná provozní kreativita v obchodech zná nepřeberné množství metod a fíglů, jak z nedostatečně informovaného a prostředí neznalého zákazníka vytáhnout peníze. Chtěl jsem upozornit na skutečnost, že úplnou informaci dnes neposkytnou ani obchodníci, ani novináři, a neposkytl ji ani autor článku. A zákazník (a volič současně) se musí mít na pozoru neustále. Klamání je standardní a běžně užívaná metoda, jak dospět ke stanovenému cíli.;-) 
0 0
možnosti
Polovičaté informace a dezinformace v médiích
Pan autor článku samozřejmě taky neříká všechno a ve správných souvislostech. Což beru jako součást jeho působení na veřejnost a hájení zájmů konkrétních skupin. Ale to už je dnes téměř "norma" a soudný člověk musí hledat pravdu po kouskách. V posledních dvou letech nastal výrazný pohyb cen základních potravin směrem nahoru. Se zvýšením dolní sazby DPH a povykem kolem něj si samozřejmě přisadili i obchodníci. Nasadili nejen vyšší ceny tam, kde narostly u dodavatelů, ale zvýšením marží zdražili během krátké doby celý sortiment o desítky procent. Někde víc, někde míň. To samozřejmě už nemá přímou souvislost se zvýšením DPH o několik procentních bodů. Ani s provozními náklady.Obchodníci (i řetězce)  jenom využili příležitost schovat za (ko)mediální paniku kolem DPH i další a rozsahem větší manipulace s cenami veškerého zboží. Kromě běžných "skákavých" cen, neustále měněných skokově nahoru a dolů, s cílem vymazat veřejnosti z paměti ustálenou cenovou hladinu, podle níž se mnozí orientují v nabídce zboží. Takže když pan Havel píše o snižování cen mléčných výrobků v poslední době, zamlčuje výrazný nárůst jejich cen v období předcházejícím. Chování zákazníků omezením nákupů je přirozené a tržní. Zákazník je pánem situace, dokud si drží peníze v kapse. Obchodník může zdražovat zboží, jak se mu zlíbí, ale tlačí jej náklady na provoz a expirační doba zásob. Pokud zákazníci udrží nervy na uzdě, obchodníci nakonec musí slevit z přemrštěných požadavků a zboží prodají levněji. Tato hra probíhá průběžně a jsme jejími svědky každý den. Týden je trvanlivé mlíko v Kauflandu za 8,50 Kč, další týden za 14,90 nebo 12,90, žádná stálá cena kolísající o desetihaléře nahoru nebo dolů. A většina obratu mlíka je za akční ceny. K tomu vede obchodní politika nákupních řetězců, marketingoví specialisté by jistě dokázali podat širší vysvětelení metod, jak podobnou cenovou politikou zblbnout zákazníky - a současně prodávat levně i draho. Lžou všichni, i pan Havel. Občas mluví pravdu. :)  Taková jsou "pravidla hry" o místo na trhu. Kdo si tato pravidla neuvědomí a nakupuje bez znalosti cen, musí vydělat víc, aby si to mohl dovolit. Třeba se mu sledování cen ani nevyplatí, ve státních úřadech jsou platy vysoké... :-P
0 0
možnosti

Silmarils

9. 9. 2012 20:15
Obchodník může zdražovat zboží...zkusenosti z praxe retezcu
Chtel bych jen napsat moje postrehy z 10ti lete prace na retezci a velkoobchode mj. jako centralni nakupci trvanlivych potravin pro CR a SR. Samotne zvyseni DPH nebudu komentovat, je to politicka odpovednost ODS.``Obchodník může zdražovat zboží, jak se mu zlíbí`` Je naprosta neznalost reality. Je treba si uvedomit, ze mezi retezci a potazmo dodavateli je na CZ i SK trhu nenadnesene opravdova valka. To znamena, ze argument skryti se vyssi marzi pomoci DPH je nesmysl. Vyssi cena potazmo marze = navyseni prodejni ceny oproti konkurenci = ztraty = tato situace se netoleruje! Toto skryti by bylo  teoreticky mozne pouze u vyrobku, kterych se netyka konkurencni boj, nikoliv rychloobratkovych produktu denni spotreby a navic je to stejne malo pravdepodobne, protoze vyssi cena znamena vzdy mensi prodej. U vsech retezcu probiha denni cenovy monitoring konkurence, kdy se ceny dorovnavaji na ceny konkurence. Pokud mi nekdo chce argumentovat, ze tomu tak neni, tak jedine v pripade nesrovnatelnosti produktu nebo internich nesrovnalosti a chyb u retezce. Jako nadherny priklad, je mozne videt tuto situaci u vyrobku Tesco Value vs Lidl, ktere musi kopirovat nejlevnejsi cenu na trhu, jestli existuje nekde levnejsi prodej, cena se automaticky dorovnava i za cenu ztraty! Ano, je to tak tak! Retezce prodavaji nektere vyrobky nasledkem konkurencniho boje dokonce se ztratou, a to dlouhodobe. Kartelova dohoda mezi retezci neexistuje. Obchodni informace si mezi sebou dokonce neposkytuji ani dcerine retezce jako Lidl a Kaufland nebo Penny a Billa. ´´Skakava cena´´ ´´Cílem neni vymazat veřejnosti z paměti ustálenou cenovou hladinu ´´(pozn. autora. docela zajimavy nazor :o)) Jednoduse vychazi z obchodnich podminek, kdy je na urcite obdobi v roce povinnen dodavatel snizit prodejni cenu a retezec taktez snizenim prodejni ceny stimuluje prodej. Nic jineho za tim neni. ´´Obchodníka tlačí jej náklady na provoz a expirační doba zásob´´ Obchodnika v pozici retezce, tlaci pouze pouze ceny konkurence.      
0 0
možnosti

Radekm

8. 9. 2012 9:24
Mýty o klesajících tržbách kvůli "krizi"
Domnívám se, že klesající tržby českých maloobchodníků nejsou ani tak způsobeny nenadále se objevivší úsporností obyvatelstva, které je schopno se bezuzdně zadlužovat u lichvářských firem, které mají v ČR své Eldorado, ale přesunem nákupů do zahraničí.Není tajemstvím, že české potraviny vykazují stále mizernější kvalitu a v mnoha případech potravinami již ani nejsou. Dokonce i bojovník za české potraviny, jakým se pan Babiš rád tituluje, přispívá svými gigaprodukcemi průmyslových nepoživatin k celkovému marasmu a trendu klesající kvality potravin v nabídce maloobchodů. A moudří manageři Tesca a dalších hal pro skladování odpadků si sednou k excelu, vyhodnotí klesající profitabilitu a opětovně zatlačí na dodavatele, aby do potravin dávali ještě méně jedlých přísad a více pilin či čeho, hlavně aby to bylo levné.Rozumný člověk, který chápe, co se prodává v řetězcích, nakupuje u malých producentů, farmářů či na trzích, a tyto tržby se samozřejmě do statistiky nedostanou. A čím dál častěji nakupuje v zahraničí. Podívejte se např. v Kauflandu v Drážďanech do košíků nakupujících Čechů. Jsou jich tam mraky a košíky jsou naplněny zbožím za více než 100€. Kolik lidí udělá takový nákup v českém supermarketu?Totéž platí o nepotravinářském sortimentu. Elektronika, IT a další produkty se přesouvají na síť a na eBay. Opět tyto tržby ve statistice nejsou. O sportovním zboží, oděvech a obuvi zase platí, že v blízkém zahraničí mají mnohem zajímavější výběr, příznivějsí ceny a vstřícný personál.Takže než debatovat o vlivu DPH na tržby, navrhuji spíše debatovat o tom, jak učinit český maloobchod pro zákazníka zajímavější než ten drážďanský. Bez kvality, šíře nabídky a slušného chování to nepůjde. Takže to nepůjde nikdy. A tržby budou nadále klesat, i kdyby DPH bylo 2%.
0 0
možnosti

Jhx

7. 9. 2012 10:17
zvyšování DPH není náhoda, ale
ale součást plánu, jak zbídačit obyvatele a pak je hodit do náruče katolické církve, která mezi tím zbohatne a nabude na politické moci...bezbožným Čechům je potřeba navrátit pevnou ruku......
0 0
možnosti

Sedlackovao

7. 9. 2012 8:45
Je načase znovu zavést sníženou sazbu DPH = 6%
Je načase znovu zavést sníženou sazbu DPH.Snížená sazba DPH je ve vyspělých ekonomikách normální.Nevěřte nikomu, kdo vám tvrdí opak. Maslowova pyramida lidských potřeb totiž stále platí. Vyspělé ekonomiky,  jako např. Holandsko a Německo mají sníženou sazbu DPH na zboží a služby, které lidi potřebují pro uspokojení základních životních potřeb. Jistě není žádná náhoda, že vysokou sazbu DPH mají země, jejíž ekonomiky mají v současnosti velké problémy (např. Řecko a Portugalsko).Asi je ve skutečnosti cílem naší vlády a ministerstva financí nás  na tu řeckou cestu taky dovést, jinak si jejich "kvalifikovaná rozhodnutí" vysvětlit nedokážu :-(
0 0
možnosti

Olegis

7. 9. 2012 6:26
Vyšší DPH na potravinách v Česku snížilo porodnost,
což je výhra pro lidi jako je Schwartzenberg, Liška, Vondra, Pehe, Pánek a spol. Budou za to pochváleni od svých amerických NWO soudruhů. Za to že tu udělali místo pro afričany.  
0 0
možnosti
ekonomika
Všichni to chápou, mimo těch 101 mimoňů v parlamentu a vládě!! Z chemika se stal debilní zloděj a Lafferova křivka je nadávka už i pro NERV 
0 0
možnosti

Jhx

7. 9. 2012 10:24
......
a vy vidíte v NERVu nějaké ekonomy?.....Já tam tedy vidím pouze bývalé stranické kádry a spolupracovníky StB nebo KGB a potom jakési akademiky, kteří si zřejmě prakticky nedokáží přepočítat ani účet z Tesca. A jejich úkolem není radit vládě, respektive Kalouskovi, ale pouze a pouze vymýšlet teorie na podporu jeho zhovadilých reforem a přání zahraničního finančního kapitálu, viz angažovanost pana Rusnoka v důchodové reformě...
0 0
možnosti