Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Volební reforma politiku nevyléčí

Přechod k většinovému způsobu voleb do sněmovny by vyžadoval změnu Ústavy a volebního zákona. Nebude však mít kdo ji prosadit.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MK

Marek Kyncl

18. 9. 2012 1:41
Myslím, že demokracii by mohl
Myslím, že demokracii by mohl ještě zachránit přechod k přímé demokracii (alespoň v nejdůležitějších otázkách), stejně tak, jako možnost odvolání voleného politika stejným kvorem, jakým byl zvolen. Je třeba i odpolitizovat státní správu zhruba ve smyslu stávajícího zákona o státní službě. Chápu, že proti principu přímé demokracie byla vždy celá řada výhrad, nicméně si myslím, že v 21- století mají lidé právo převzít odpovědnost za osud a rozhodování o svém státu do vlastních rukou. Obyčejný člověk má ke své zemi, podle mého názoru, mnohem odpovědnějšíá vztah než kosmopolitní zbohatlíci, kteří mají jediný cíl, koupit si vilu na Seyschellech, ulít tam peníze a užívat si života mezi sobě rovnými. Obyčejný člověk naopak ví, že se nikam přestěhovat nemůže a jak  bude u něj doma, tak bude i jemu samotnému. Co se týče možnosti odvolání voleného zastupitele, přijde mi logické, že pokud mám právo někoho zvolit, mohu jej i odvolat. Tento princip se aplikuje v soukromém právu zcela běžně a nikomu nepřipadá divný. Zastupitelská demokracie je jakýsi mezistupeň (aby té demokracie nebylo příliž). Myslím, že čas pro změnu nastal v kažném případě. Otázkou v podstatě pouze zůstává, kudy se byde tato změna ubírat. 
0 0
možnosti
L

Libetrad

16. 9. 2012 14:15
Dvě změny by stačily
Dvě malé změny ve v současném  volebním zakoně by velice pomohly. Ty změny by napravily:a) jednu krádež volebních hlasůb) odebraly by jedno právo politickým stranám, které jim dle mého názoru vůbec nepřísluší a) krádeží volebních hlasů názývám skutečnost, že hlasy odevzdané ve prospěch politických stran a hnutí, které nepřekročily 5% limit, jsou pomocí 1. a 2. skrutinia jednoduše ukradeny ve prospěch stran, kterou 5% hranici překročily. Tímto způsobem, ve volbách do PS v roce 2010, bylo přepočítáno téměř 20% odevzdaných hlasů. Tedy téměř jedna pětina občanů je zastupována jinými politickými stranami než těmi, které 20% občanů volilo.Dovoluji si podotknout, že vytvořením strany LEV pana Paroubka,  je  velká pravděpodobnost, že procento přepočítaných hlasů (dle mého názoru ukradených) v příštívj volbích bude větší než 20%.Návrh: navrhuji, aby mandáty odpovídající procentům hlasu odevzdaných pro neparlamentní strany byly neobsazeny, a pro všechna hlasování v PS se tyto hlasy považovaly za "zdržení se hlasování".Myslím, že až do 40% hlasů odevzadaných ve prospěch podlimitních stran, tedy do okamžiku obsazení 120 mandátů, by to mohlo být funkční.Prázdné židle ve sněmovní místnosti by poslancům parlamentních stran připomínaly skutečné politické rozložení sil a skutečnou vůli občanů.b) druhá změna směřuje ke zrušení pořadí kandidátů na kandidátních listinách.Návrh: politické strany navrhují svoji kandidátku se svými kandidáty do PS dle abecedy. Kandidáti  jsou zvoleny do PS dle počtu získaných hlasů. Realizace této změny ve volebním zákoně vy měla ještě jeden kladný důsledek pro kultivaci politické scény. Odpadly by bratrovražedné války v sekretariátech politických stran. Partajní války by byly  omezeny na to, dostat se na kandidátku.I když tyto dvě změny se na jedné straně  zdají být "revoluční", na druhé straně jsou realizovatelné, jsou v souladu s principem poměrného zastoupení, etc.Očekávám váš názor a námitky.      
0 0
možnosti
JF

Josef Fucik

16. 9. 2012 8:38
Počet a financování poslanců
Moje vize fungování poslanců (sněmovny, vlády, státu):- Každá ulice v obci si zvolí jednoho svého poslance do obce.- Poslanci obce si zvolí jednoho svého poslance do okresu.- Poslanci okresu si zvolí jednoho svého poslance do sněmovny.- Poslanci sněmovny si zvoli ministry a předsedu země.- Zastoupení obyvatel ve sněmovně je tak plošné, nikoli politické.- Poslanec nemá žádný časový mandát- Mandát poslance končí volbou nového- Termin voleb je věc okresu - K vyvolání voleb stačí petice s 2% podpisů obyvatel ulice nebo poslanců obce či okresu.- Každý okres si zvolí výši odměny pro poslance.- O veškeré náklady na provoz sněmovny se rovným dílem dělí poslanci ze své odměny.- Ministři a předseda vlády jsou stále placeni okresy a platí si rovným dílem náklady na provoz vlády.  - Stát sněmovnu nefinancuje.- Zrušen senat a prezident.- Poslanec může jednat s kýmkoli a o čemkoli pouze ve své kanceláři, v úřadu obce nebo sněmovně a jen pod funční on line internetovou kamerou s veřejně přístupným záznamem. Poslanci si poté přiroženě a logicky zvolí výhodnější podmínky (daně) pro své okresy, nastaví výhodnější paramery pro obyvatele, atd. . (Např.: Zvýhodnění mísní produkce -  potravina vyrobená z místního produktu /chleba mlíko maso/ prodaná do 30 km jen  3% daň., ostatní 15%, dovoz 30%, atd.) Počet státní administrativy klesne na potřebné minimu. Tím i klesnou na minimum  státní výdaje na poslance, vládu, atd.. Lidi, co vy na to?? Nebylo by nám tak časem líp než v tom chváleném Swizerlandu?                                                Josef Fučík - .zbb.cz 
0 0
možnosti
S

Sedlackovao

15. 9. 2012 16:54
"First past the post" volební systém
Je docela zajímavé sledovat diskuse okolo úvah o změně volebního systému na většinový a s odpuštěním "lidovou tvořivost", která tuto diskusi provází. Většinový volební systém, a zkušenosti s ním, je poměrně dobře popsán v anglické politické teorii,  ale i např. na Wikipedia - tam se celkem jasně a stručně popisuje jaké jsou jeho výhody a nevýhody, a to nikoli na základě toho, co si kdo o tom myslí, ale na základě toho, že je tento systém již hodně dlouho ve Velké Británii využívám. Britové pak dobře popisují jeho klady a zápory.Mezi zápory se uvádí především gerrymandering - tedy záměrná manipulace s geografickým vymezením volebních obvodů tak, aby nějaká konkrétní strana z  toho získala výhodu.  Ostatně pražská ODS už tak trochu toto know how má z komunálních voleb 2010, kdy rozdělila Prahu do 7 obvodů a tím fakticky vyoutovala menší strany. Věřím, že to po čem všichni teď volají je spíše zvýšení adresnosti volby poslanců. S tím se dá určitě souhlasit. V jednomandátovém obvodě totiž musí být každý kandidát sám za sebe a nemůže se tedy tak úplně schovat pod značku strany.  Za sebe si umím představit, že by tento systém přinesl to, že pak bude kandidovat např. daleko více komunálních politiků, které lidi v obvodě znají.Obecně vzato, tento systém podporuje a utužuje systém dvou velkých stran, a tak je jasné, že se takovému systému asi nebude bránit ani ČSSD, ani ODS.  Pro strany, které vykazují trvale menší podporu voličů je pak tento systém dlouhodobě takřka likvidační.  Není tedy velkým překvapením, že ho začala tak aktivně podporovat strana ODS v čele s panem Nečasismem. 
0 0
možnosti