Veřejnoprávní televize by měla měřit všem stejným metrem

Václav Moravec o televizi Barrandov hovoří jako o „česko-čínské soukromé televizi“. Přitom o Primě nemluví jako o nizozemské soukromé televizi, ani o Nově se nezmiňuje jako o nizozemské soukromé televizi.

Jaromír Soukup ve svém pořadu na TV Barrandov hovoří o pořadu České televize... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jaromír Soukup ve svém pořadu na TV Barrandov hovoří o pořadu České televize... | foto: TV BarrandovReprofoto
Jaromír Soukup ve svém pořadu na TV Barrandov hovoří o pořadu České televize...

Ředitel méně významné televize Barrandov a největší reklamní společnosti na českém inzertním trhu Médea Group Jaromír Soukup se po bezmála třinácti letech opět rozhodl vstoupit do politiky. Před parlamentními volbami v roce 2006 financoval volební kampaň Strany zelených, která se potom dostala i do vlády Mirka Topolánka. Soukup byl odměněn funkcí náměstka ministryně školství a tělovýchovy Dany Kuchtové.

Následně ve volbách do Evropského parlamentu v roce 2009 kandidoval jako člen Demokratické strany zelených, ale neuspěl. O rok později pomáhal straně Věci veřejné ve volební kampani, v roce 2012 byl mezi sponzory bývalého premiéra úřednické vlády Jana Fischera, který neúspěšně kandidoval na prezidenta České republiky v přímé volbě.

Politická bilance Jaromíra Soukupa

Dalo by se říct, že bilance tohoto svérázného mediálního magnáta, mimochodem bývalého boxera, v politice není oslnivá nejspíše proto, že se spojil s okrajovými politickými silami, které neměly dost pevný ideový základ, ale především nebyly podporovány velkým byznysem. Brzy 50letý Soukup se poučil a změnil strategii.

Dalo by se říct, že bilance svérázného mediálního magnáta Jaromíra Soukupa v politice není oslnivá nejspíše proto, že se spojil s okrajovými politickými silami, které neměly dost pevný ideový základ, ale především nebyly podporovány velkým byznysem

Protentokrát si vybral nejsilnějšího hráče na české politické scéně – Miloše Zemana, který dvakrát uspěl v přímé volbě prezidenta, což je pro politika úctyhodný výkon. Televize Barrandov politiku Hradu podporuje otevřeně a velmi silně, nejvíce exponovaným a také sledovaným pořadem jsou dlouhé rozhovory s prezidentem.

V Soukupově televizi před více než třemi lety koupil menšinový podíl tajemný čínský investor CEFC China, kterého do České republiky přivedlo byznysově silně motivované okolí Miloše Zemana a tehdejšího premiéra Bohuslava Sobotky. Loni pak CEFC, jehož šéf a poradce prezidenta Miloše Zemana Jie Ťien-ming záhadně zmizel a je údajně vyšetřován z blíže neurčených trestných činů, byl vystřídán jiným čínským investorem, státním podnikem CITIC Group.

Potřetí Amsterdam?

Soukupovo oznámení o vstupu do politiky přichází v době, kdy je jeho televize silně zadlužená, takže kolují zvěsti o nových budoucích majitelích TV Barrandov. Nejvíce se hovoří o zájmech miliardáře a majitele bulvárního deníku Blesk Daniela Křetínského, ale ani Číňané se netváří, že by z investice do televize chtěli vycouvat.

Vtipné by bylo, kdyby televizi Barrandov nakonec ovládla finanční skupina nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, jehož PPF vlastní mateřská společnost se sídlem také v Amsterdamu. Znamenalo by to, že 30 let po takzvané sametové revoluci by všechny významné soukromé televize v České republice vlastnily nizozemské společnosti se sídlem v Amsterdamu.

Nevím, zda si laskavý čtenář všiml, že Václav Moravec, slavný a pokrokový moderátor neméně progresivní veřejnoprávní České televize, o televizi Barrandov od poloviny ledna opakovaně hovoří jako o „česko-čínské soukromé televizi“. Přitom o Primě nemluví jako o nizozemské soukromé televizi, přestože její majitel – GES Media Holding – sídlí v Amsterdamu, o Nově se také nezmiňuje jako o nizozemské soukromé televizi, přestože majitel stanice – firma CME Media Enterprises – rovněž sídlí v Amsterdamu. Nechápu proč. Veřejnoprávní televize by přece měla měřit všem stejným metrem. Nebo ne?

Vtipné by bylo, kdyby televizi Barrandov nakonec ovládla finanční skupina nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, jehož PPF vlastní mateřská společnost se sídlem také v Amsterdamu. Znamenalo by to, že 30 let po takzvané sametové revoluci by všechny významné soukromé televize v České republice vlastnily nizozemské společnosti se sídlem v Amsterdamu.