Vedení SŽDC: Další personální experiment Věcí veřejných?

Jméno nového generálního ředitele podniku s miliardovým rozpočtem budeme znát možná již ve středu, kdy zasedne správní rada SŽDC.

Pavel Dobeš versus Vít Bárta? Dle neoficiálních zpráv souvisí výměna ve vedení SŽDC s ne zrovna ideálními vztahy mezi ministrem dopravy a šéfem poslanců VV. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pavel Dobeš versus Vít Bárta? Dle neoficiálních zpráv souvisí výměna ve vedení SŽDC s ne zrovna ideálními vztahy mezi ministrem dopravy a šéfem poslanců VV. | foto: © ČTK, ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice
Pavel Dobeš versus Vít Bárta? Dle neoficiálních zpráv souvisí výměna ve vedení SŽDC s ne zrovna ideálními vztahy mezi ministrem dopravy a šéfem poslanců VV.

Kdo usedne do křesla generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), se možná dozvíme již tuto středu, kdy zasedne správní rada. Jméno „generálního“ sice ještě neznáme, současný šéf podniku Pavel Habarta, který má časově omezený mandát maximálně do 15. června, nicméně jmenoval začátkem minulého týdne novým ekonomickým náměstkem Jiřího Kohouta (VV). Jde o další kamínek do nepřehledných vztahových propletenců, které se prolínají vlivným podnikem?

Dle neoficiálních zpráv popisujících zákulisí výběrového řízení na post generálního ředitele SŽDC souvisí výměna ve vedení podniku s ne zrovna ideálními vztahy mezi ministrem dopravy Pavlem Dobešem a Vítem Bártou. Zdroje ČESKÉ POZICE tvrdí, že se Dobeš snaží vymanit z Bártova vlivu, jak jsme již dříve informovali. Dodejme, že Habartu na SŽDC přivedl právě Bárta.

SŽDC patří dle objemu peněz, které rozděluje ve veřejných zakázkách, mezi ty „bohatší“ státní organizace. Letos na investice jen do nových staveb vynaloží asi 8,6 miliardy korun. Peníze budou směřovat především do třetího a čtvrtého železničního koridoru. Ve srovnání s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), které kvůli nedostatku peněz nevypisuje prakticky žádné tendry, je situace v SŽDC příznivější. Připomeňme, že v polovině února vypsal podnik historicky největší tendr za více než 7,5 miliardy korun – na modernizaci železničního koridoru mezi Plzní a Rokycany.

„Zaručené“ zprávy a favorité

Je logické, že tendr na generálního ředitele SŽDC je pozorně sledován a že se nejrůznější vlivové skupiny snaží prosadit své kandidáty, popřípadě „hodit klacky pod nohy“ favoritům soupeřů. Objevují se tak nejrůznější „zaručené“ zprávy, kdo povede SŽDC a čí je to „kůň“. ČESKÁ POZICE již dříve informovala, že nejčastěji zmiňovanou osobou je náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Kolář, který má dle médií blízko k ODS.

Je logické, že tendr na generálního ředitele SŽDC je pozorně sledován a že se nejrůznější vlivové skupiny snaží prosadit své kandidátyVýběrové řízení vypsala správní rada SŽDC na konci února. Dle vyjádření ministra dopravy Pavla Dobeše ze začátku února by mělo být jméno nového generálního ředitele SŽDC známo nejpozději do 15. června, kdy bude dokončena transformace podniku. Možná, že to ale bude podstatně dřív. Ve středu 4. dubna bude totiž zasedat správní rada SŽDC. „Uvidíme, bude záležet na kolezích. Já bych to měl nejradši již za sebou,“ uvedl pro ČESKOU POZICI předseda rady Adolf Jílek.

Ne všichni členové správní rady ale sdílejí Jílkův názor, že nejlepší by bylo rozhodnout rychle. „Byl stanoven termín, že nový generální ředitel má být jmenován do 15. června. Nerozumím tomu, proč se má výběrové řízení tak urychlit,“ tvrdí člen správní rady SŽDC a náměstek hejtmana kraje Vysočina Libor Joukl. Je přesvědčen o tom, že vypsat výběrové řízení na generálního ředitele SŽDC bylo správné. „Vše má probíhat standardně. Nyní ale z tendru nemám dobrý pocit,“ říká Joukl.

V čele SŽDC je Pavel Habarta, jehož do podniku dosadil po volbách v roce 2010 tehdejší ministr dopravy Vít Bárta jako náměstka pro audit. Správní rada na podzim 2010 pověřila Habartu vedením organizace, v jejímž čele nahradil dlouholetého generálního ředitele Jana Komárka. Jmenován generálním ředitelem SŽDC Habarta být nemohl, protože nemá odbornou způsobilost, kterou u této specializované firmy vyžaduje zákon.

Kritéria písemně

Do výběrového řízení na generálního ředitele SŽDC poslalo „přihlášku“ 25 zájemců. Správní rada nezveřejnila počet uchazečů, kteří byli pozváni do druhého kola. Veřejnosti zůstala utajena i kritéria, dle nichž výběrová komise finalisty posuzuje. V oznámení o vypsání tendru se pouze konstatuje, že těm, kteří postoupí do druhého kola, budou kritéria sdělena písemně.

I když se působení Pavel Habarty na SŽDC již blíží konec, jmenoval začátkem minulého týdne náměstkem pro ekonomiku Jiřího Kohouta. Libor Joukl, člen správní rady SŽDC, se domnívá, že k takovému kroku měl Habarta mandát. Předseda správní rady Jílek však byl pro pozastavení probíhající reorganizace, jejíž součástí je i obsazování manažerských postů. „Chtěl jsem, aby lidi nejen na ředitelství, ale i do regionů jmenoval až nový generální ředitel. To se mi nepodařilo prosadit. A některé současné kroky nejsou dle mého názoru optimální,“ uvedl Jílek.

V tiskové zprávě nazvané Pokračuje stabilizace v řídících činnostech SŽDC vydané ke jmenování nového náměstka se mimo jiné konstatuje: „Jiří Kohout přichází na SŽDC ze soukromé sféry, kde se věnoval zejména podnikání v ekonomické oblasti. Jmenování na pozici ekonomického náměstka státní organizace je proto pro něj výzvou a zároveň příležitostí realizovat fungující, ekonomické a transparentní postupy ve státním sektoru. Jeho cílem do nadcházejícího období je pokračovat v restrukturalizaci SŽDC a přeměně v moderní a dynamickou státní firmu.“

Bývalý armádní letec

Doplňme veřejně dostupná data o bývalém armádním letci Jiřím Kohoutovi, na která upozorňuje Svaz odborářů služeb a dopravy. Kohout je členem Věcí veřejných, v září loňského roku byl zvolen předsedou Krajské rady VV v Olomouckém kraji. Vstup do politiky vysvětluje Kohout na internetových stránkách Věcí veřejných svým zklamáním z poměrů v armádě.

„Kam jinam zamířit, než do politického subjektu, který má ambice bojovat proti korupci a není zatížen hříchy z minulosti? Vítám jakoukoli racionalizaci zákonů k lepší dohledání odpovědnosti úředníků, především těch vysoce postavených s velikou rozhodovací pravomocí. Hodlám se odborně podílet na racionalizaci chodu armády a zvýšení tlaku na funkcionáře této instituce, jež jsou zcela mimo odpovědnost a zákon,“ píše Kohout na webu Věcí veřejných.

Vedle politiky Kohout doposud podniká. Je majitelem společnosti s ručením omezeným CT-Fair zabývající se správou počítačového vybavení. ČESKÁ POZICE zaslala mluvčímu SŽDC dotazy, proč byl na post ekonomického náměstka vybrán právě Kohout a jaké předpoklady má pro manažerskou funkci ve společnosti, která rozhoduje o miliardových zakázkách. Dotazy zůstaly bez odpovědi.

Ironický Dušek

Předseda Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromír Dušek na internetových stránkách organizace k jmenování Kohouta ironicky uvedl, že „jedna z největších státem vlastněných firem získává příchodem Ing. Jiřího Kohouta špičkového odborníka na vrtulníky a managera s velkými praktickými zkušenostmi v oblasti podnikání a vedení týmů podřízených (...)“.

Dušek naráží na to, že společnost CT-Fair má dle jeho informací pouze jednoho zaměstnance. Odborář své prohlášení k obsazení postu ekonomického náměstka uzavírá konstatováním: „Přejeme SŽDC, aby personální experimenty Věcí veřejných, či jiných, ve zdraví přežila.“