Vedení Českých drah je opět kompletní. Přichází i cizinec

Představenstvo státního dopravce doplní manažer slovenských drah Michal Vereš a exšéf polského těžaře Michal Heřman. Přicházejí v klíčový čas. Státní dopravce totiž v současnosti bojuje se soukromníky v krajích o zakázky. V řadě případů přitom prohrává. Mimo jiné proto, že konkurence nabízí krajům nižší cenu.

Michal Pavec 6.2.2019
Průvodčí (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Průvodčí (ilustrační foto). | foto: Lukáš BíbaMAFRA
Průvodčí (ilustrační foto).

V nelehké době pro České dráhy vysvitla státnímu dopravci konečně jedna jistota. Po čtvrt roce má pohromadě kompletní manažerský tým, s nímž bude čelit tvrdé konkurenci soukromníků i nutnosti sehnat ze zahraničí miliardy na svůj provoz.

Dozorčí rada ČD 15. ledna kývla na dvě nová jména do představenstva: Michala Heřmana a Michala Vereše. V obou případech jde o zkušené manažery přicházející ze zahraničních firem. Zajímavost navíc: v případě Slováka Vereše jde o první angažmá cizince mezi nejvyššími šéfy ČD.

Už od časného podzimu loňského roku mělo vedení železničního dopravce jen tři členy z pěti. Dozorčí rada totiž na přání ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) výrazně sáhla do jeho složení a mimo jiné odvolala generálního ředitele Pavla Krtka.

Dcera, o kterou je zájem

Nové manažery posvěcené dozorčí radou pomáhala sehnat headhunterská firma Constellation. Heřman naposledy působil v polské těžařské firmě PG Silesia a dostane pod ruku oblast správy majetku. Vereš přichází z Železničné spoločnosti Slovensko (ZSSK) a na starost bude mít řízení provozu. Stejně jako u svého stávajícího zaměstnavatele.

Heřman do loňského března šest let šéfoval výše zmíněné firmě z portfolia holdingu EPH Daniela Křetínského. V minulosti pracoval mimo jiné v Komerční bance, několik měsíců byl také finančním ředitelem pražského dopravního podniku.

„Tito dva se nám jevili jako nejvhodnější volba. Jsou velmi zkušení,“ glosoval šéf dozorčí rady ČD Petr Moos. Heřman do loňského března šest let šéfoval výše zmíněné firmě z portfolia holdingu EPH Daniela Křetínského. V minulosti pracoval mimo jiné v Komerční bance, několik měsíců byl také finančním ředitelem pražského dopravního podniku.

Heřman má nadto rozsáhlé zkušenosti z telekomunikační branže (působil například ve vedení Eurotelu Praha), což může uplatnit v dceřiné společnosti ČD-Telematika. Této strategické společnosti patří rozsáhlá síť optických kabelů pro internetové připojení rozmístěná zejména podél tratí. Využívá ji například státní Správa železniční dopravní cesty i řada soukromých zákazníků. Podle šéfa dozorčí rady Moose se od Heřmana očekává co nejlepší využití této cenné sítě.

Zároveň je případ této drážní dcery pikantní v tom, že její menšinový, zhruba třicetiprocentní podíl drží od loňska investiční skupina PPF Petra Kellnera. Té zároveň patří společnost Cetin, pro kterou je ČD-Telematika přímým konkurentem. PPF se nijak netají záměrem státní majoritu ve firmě odkoupit. I proto bude Heřmanovo angažmá ve vedení drah velmi sledované.

Jak zaplatit budoucnost

Oba manažeři přicházejí v době, která je pro České dráhy klíčová. Státní dopravce v současnosti bojuje se soukromníky v krajích o zakázky. Jde hlavně o smlouvy na dotované tratě, platící od roku 2020. V řadě případů prohrává. Mimo jiné proto, že konkurence nabízí krajům často nižší cenu a obecně je poptávka po změně.

Oba manažeři přicházejí v době, která je pro České dráhy klíčová. Státní dopravce v současnosti bojuje se soukromníky v krajích o zakázky. Jde hlavně o smlouvy na dotované tratě, platící od roku 2020. V řadě případů prohrává.

Je tak jasné, že monopol ČD je minulostí a úkolem jejich vedení je utrpět pokud možno co nejmírnější porážku. Zároveň budou vyslanci představenstva jednat se zahraničními investory o jarní emisi dluhopisů. To bude pro budoucnost drah velmi důležité. V červenci totiž musí firma s pomocí „nových“ peněz splatit současným věřitelům zhruba 8 miliard korun. Pro lepší pochopení: půjčování prostřednictvím obligací je hlavním zdrojem peněz, které ČD využívají na nákup nových vlaků nebo investice do dep a dalšího zázemí.

ČD jako velká výzva

Druhá posila Michal Vereš nastoupí do ČD začátkem března. „České dráhy jsou pro mě velkou profesionální výzvou,“ vzkázal. Má být důležitou figurou ve zmíněném soupeření se soukromými společnostmi RegioJet, Leo Express či Arriva o krajské či rychlíkové trasy placené z kasy ministerstva dopravy. Vereš se vypracoval postupně, z kokpitu strojvůdce až do managementu. V oboru pracuje od roku 1994.

Personální veletoč v ČD začal v létě. Stála za ním dlouhodobá nespokojenost ministra dopravy Ťoka s prací představenstva.

„Bez zbytečné závisti, ČD jsou větší i bohatší než my. Michalovo nové působiště je důkazem, že v ZSSK vyrůstají mimořádné osobnosti. Lidsky chápu, že po 12 letech na různých manažerských postech potřeboval novou výzvu, jak to u skutečných lídrů bývá,“ řekl šéf ZSSK Filip Hlubocký.

Personální veletoč v ČD začal v létě. Stála za ním dlouhodobá nespokojenost ministra dopravy Ťoka s prací představenstva. V červenci nechal převolit dozorčí radu. Ta o dva měsíce později odvolala z vedení Ludvíka Urbana, Martina Bělčíka i nejvyššího šéfa Pavla Krtka navzdory tomu, že se za jeho působení podařilo získat například vyšší rating.

Místo něj posunula do čela firmy člena vedení pro majetek Miroslava Kupce. Zůstal v ní Michal Štěpán a dovolen byl jeden z „nižších“ ředitelů ČD Radek Dvořák. I na jejich pozice bude brzy vypsána soutěž. Štěpánovi, který řídí osobní dopravu, skončí funkční období a Dvořák získal pozici mimo výběrové řízení.

Nové posily představenstva ČD

  • Michal Heřman

Seniorní manažer se zkušenostmi z bankovního, telekomunikačního a důlního sektoru v Česku i cizině. Působil v představenstvech soukromých i státních firem, například v Komerční bance, Eurotelu Praha či Českém Telecomu. Do loňska byl generálním ředitelem a předsedou představenstva společností PG Silesia a MSE.

  • Michal Vereš

Zkušený manažer v sektoru železniční dopravy, který se vypracoval z pozice strojvůdce až na pozici člena představenstva zodpovědného za provoz slovenských železnic. V oboru pracuje od roku 1994 a naposledy působil jako ředitel úseku provozu ve společnosti Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.