Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

V černé kůži oběti

Oscarový snímek Dvanáct let v řetězech má rozhodně co říci i k univerzálnímu pojmu oběti v jeho nesčetných podobách, píše Jan Brabec.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

23. 3. 2014 4:18
nenazývá se "otroctví",
ale v nepříliš humánnější podobě se z amer. bavlníkových plantáží přestěhovalo do bavlníkových polí některých postsovět. středoasijských republik. Včetně práce dětí. Téma je živé.
0 0
možnosti

Kiebitz

17. 3. 2014 23:17
Postavení závislých není postavení unesených
....lidmi vtěsnanými do kategorie běžně obchodovatelné komodity. To jsme mnozí, i ty stamiliardové zisky oligarchů v rekordní době musel někdo zaplatit, zdravím, rodinou. Šmejdi a jejich kořist, ovšem s kravatami advokátů a exekutorů. Jen senior vůbec neví, co se děje. Může to být i pronajímatel, jehož nájemník má právo na vodu, tak ji neplatí a prodává všem dalším. Pan Křeček ale je na jeho straně, asi nebyl kojen takový zlodějský nájemník,je nevinen, co vžene seniora k panickému prodeji, pokud vůbec nejde rovnou o celé zabavení a doživotní splátky. Stát si lebedí, další socka, co bude líbat ruku za důchod, poslední šanci na život. Tradiční společnost si přiznávala lidské limity, poddanstvím. Zatímco eskymáci v hladu pomřeli, poddané musel živit jejich pán a v Česku byl dokonce trestán i za rebelii, neb naznačovala, že o poddané špatně pečoval. Ale historie je dílem zakázaná, dílem televizní divák se s ní nesetkal. I v dobách otroctví by bylo řada lidí rádo otroky, ale neměli šanci. Systém byl postaven na úctě k obrazu Božímu, tedy člověku, alespoň na Západě. Jako děti měli přísný režim pro přežití, museli dorůst a živit rodiče, tak i otrok byl součástí systému. Ublížení otroku bylo stejně kriminální, jako akce čachtické paní. Kdo měl všech 5 pohromadě, potřeboval otroky oddané, pilné, spokojené, tvořivé. Ne náhodou vyučovali děti co domácí učitelé. Ovšemže moc korumpuje nejen na Krymu, zažil jsem ještě generaci pacholků a děveček v jejich stáří. V mém okruhu bylo hodně komunikovaných špatných věcí, ale ve vztahu k personálu ani jedna. Na své děti byla prababička tvrdá, ne na cizí! Když se ale bortila společenská struktura sektářstvím a emigrací, jistě přibylo nejen gangsterů, ale i ubližujících. Ona hranice - vzpurný je i dělník - je dost tekutá. V Novém světě věci neusazeny. K tématu i film Lawrence, v něm tzv. "tulipáni", tedy na své pestré šaty jedinný majetek hrdí otroci orientu. Turecku je dodával ruský car, neměli rodinu, klan, nešlo je korumpovat, byli spolehliví. Asi jako církevní prelát v klasické době. Šance na slušný život, ale nic víc. Ideální je jen komunistická strana, tak ani to nebylo 101 % jako volby na Krymu. Ale kdo inkulturován, srovnává j okolním, vidí jinak. Potkal jsem stovky kriminálníků, kteří byli rádi, že je konečně někdo zavřel, či neradi, že je zavřít nikdo nechce. Jistý Magor dokonce vnucenou abstinencí si prodloužil život a uchránil rodinu od sebe sama. To ve filmu nehledejme.
0 0
možnosti

Martinj

18. 3. 2014 14:37
Dobrovolné otroctví?
Ano, je pravda, že po většinu historie si lidé nebyli rovni, že existovali vládci a ovládaní. A je pravda, že i dnes panují rozdíly mezi chudými a bohatými a že ne nadarmo se říká, že peníze dělají peníze a že bohatí prostě mají život snazší, někdy i na úkor chudých (jako zmínění "šmejdi"). Ale pořád existuje alespoň nějaká sociální mobilita. Ve středověku mohl chudý člověk odejít do města nebo se dát se do služeb církve. V Americe ještě donedávna fungoval "americký sen", z chudých se vlastním přičiněním mohli stát bohatí. Dnes se zdá, že je těch možností čím dál méně, ale pořád jsou. A i kdyby naděje byla sebemenší, pořád se člověk může aspoň snažit.Otrok nemůže nic. Do konce života bude dělat to, co rozhodne někdo jiný. Ano, někteří páni s otroky zacházeli dobře a snažili se využít jejich potenciál, ale někteří ne. Někteří je zabíjeli a krutě trestali, což bylo za určitých situací v USA legální. A ano, v historii existovalo i dobrovolné otroctví, ale to bylo "dobrovolné" jenom v tom smyslu, že alternativou byla smrt hlady. (O kriminálnících, kteří by chtěli dobrovolně do vězení nemohu soudit, nepotkal jsem nikdy ani jednoho.) V článku je přesně napsáno, že nejhorší je na otroctví to, že neuznává, že každá lidská bytost prožívá svoje "já".A co je na otroctví a zvláště na tom rasovém, kdy otroky jsou jen "ti druzí, ti jiní než my" ještě horší, je to, že to osvobozením otroků nekončí. V Americe trvalo dalších 100 let, než černoši dostali stejná práva, ale dodnes panují mezi bělochy a černochy v Americe sociální a ekonomické rozdíly. Podobně jsou na tom Romové v Evropě, z nichž řada byla zhruba do stejné doby jako černoši v Americe otroky v Rumunsku. Je otázka, do jaké míry je to stále ještě pozůstatek otroctví, ale mezi oběma skupinami panuje nedůvěra, sociální a jiné rozdíly a ať už je větší díl viny na té či na té straně, je jasné, že potomci otroků jsou ti, kteří jsou na tom hůř. A nevypadá to, že by se situace měla brzy zlepšit.Snad aspoň tím, že o nedávném otroctví budeme mluvit, že si ho budeme připomínat, že ho nebudeme bagatelizovat jako dávno překonanou historii ani si ho idealizovat napomůžeme tomu, že ho jednou opravdu překonáme a budeme se na něj moc dívat jenom jako na temnou stránku lidské historie, jako třeba na otroctví ve starém Řecku a Římě či středověké právo útrpné.
0 0
možnosti