Už i Škoda se rozhodla vsadit na elektromobilitu

Škoda vstoupila do elektrické éry, do roku 2025 chce prodávat čtvrtinu produkce v podobě elektrifikovaných aut. Baterie dostaly největší a nejmenší model: Superb a Citigo. Výroba začne letos v Bratislavě. Novinka slibuje dojezd až 265 km na jedno nabití. Z rychlodobíjecí stanice se na 80 procent dobije asi za jednu hodinu.

Škoda Superb Scout | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Škoda Superb Scout | foto: Luděk Vokáč, Lidovky.cz
Škoda Superb Scout

Česká automobilka Škoda využila mistrovství světa v ledním hokeji v Bratislavě k netradiční světové premiéře. Právě v rámci šampionátu, který Škoda sponzoruje už 27 sezon, ukázala světu nové Citigoe iV a plug-in hybridní Superb iV. Malá městská škodovka, která je prvním čistým elektromobilem značky, se bude v Bratislavě i vyrábět.

K elektromobilitě musejí přistoupit prakticky všechny světové automobilky kvůli tlaku na snižování emisí jimi vyrobených vozů. Škoda chce do roku 2025 prodávat asi čtvrtinu produkce v podobě elektrifikovaných aut. S nimi se podle šéfa Škodovky Bernharda Maiera zákazníci budou setkávat pod novou značkou. „Pro oblast elektromobility jsme založili značku Škoda iV. Pod ni patří nejen všechny naše elektrifikované vozy, ale vytváříme i komplexní, propojený ekosystém, tak aby byla elektromobilita pro naše zákazníky co možná nejjednodušší a nejpohodlnější,“ řekl Maier. Citigo by mělo stát méně než 20 000 eur (516 tisíc korun).

Prvním plně elektrickým vozem řady iV bude právě model Citigo, který ponese plný název Citigoe iV. Nejmenší modelová řada přejde v rámci aktuální modernizace plně právě na elektrický pohon, klasické benzinové Citigo již zmizelo z konfigurátoru a podle zástupců automobilky jej již nelze objednávat. Nový model se dostane na trh až s přelomem roku, i proto Škoda zatím tají přesné ceny.

Cena ještě neznámá

Šéf automobilky Maier ale už něco k ceně prozradil. „Cenu zveřejníme až v příštích týdnech, až spustíme objednávkový systém. Bude to ale cena, kterou budeme schopni konkurovat na trhu,“ naznačil Maier v rozhovoru pro český rozhlas. Na tiskové konferenci v Bratislavě pak potvrdil, že se má vejít do 20 tisíc eur (zhruba půl milionu korun).

Automobilka u novinky slibuje dojezd v cyklu WLTP až 265 km na jedno nabití. Kapacita baterií vozu je 36,8 kWh a z rychlodobíjecí stanice o výkonu 40 kW se má malá škodovka dobít na 80 procent kapacity asi za jednu hodinu.

Automobilka u novinky slibuje dojezd v cyklu WLTP až 265 km na jedno nabití. Kapacita baterií vozu je 36,8 kWh a z rychlodobíjecí stanice o výkonu 40 kW se má malá škodovka dobít na 80 procent kapacity asi za jednu hodinu.

Z domácího wallboxu, který Škoda dodá na přání jako příslušenství, to půjde zhruba za čtyři hodiny a osm minut (výkon maximálně 7,2 kW), nabíjení z domácí stanice (2,3 kW) má trvat až 12 hodin a 37 minut. Přední kola malé škodovky pohání elektromotor o výkonu 61 kW, který vozu dodává zrychlení z nuly na 100 km / h za 12,5 sekundy, maximální rychlost je 130 km / h.

Druhou elektrifikovanou novinkou je inovovaný Superb. Ten Škoda v Bratislavě představovala vlastně nadvakrát. Nejprve se v rámci premiéry elektrických vozů v prostorách Rafinery Gallery ukázal plug-in hybridní Superb iV. Ten dostal klasický zážehový čtyřválec 1.4 TSI s výkonem 115 kW a k tomu elektromotor o výkonu 85 kW a baterie s kapacitou 13 kWh. Ta stačí na čistě elektrický dojezd asi 55 kilometrů (dle cyklu WLTP), emise CO jsou v takovém případě jen 40 gramů na kilometr.

Plug-in hybridní Superb iV samozřejmě umí využívat i oba motory ve vzájemné spolupráci, pak Škoda slibuje kombinovaný výkon až 160 kW a s plně natankovanou padesátilitrovou nádrží a nabitou baterií dojezd až 850 kilometrů.

Dobití baterie má z wallboxu s výkonem 3,6 kW trvat 3,5 hodiny, což předurčuje Superb iV k čistě elektrickému dojíždění do práce. Na delších cestách pak většinu práce odvede spalovací motor a elektromotor mu jen vypomáhá v případě potřeby výkonu (jízdní režimy jsou elektrický, hybridní a sportovní). Vzhledem k nutné spolupráci motorů je tu standardem šestistupňová automatická DSG převodovka.

Dobíjecí služby

Nově Škoda nabídne i dobíjecí služby. Jak oznámil Bernhard Maier, automobilka u svých závodů postaví do roku 2025 sedm tisíc nabíjecích stanic za celkem 30 milionů eur (asi 775 milionů korun). Zákazníci si budou moci pořídit dobíjecí kartu Škoda eCharge, díky níž budou moci dobíjet po celé Evropě. Platit budou podle svého výběru buď za minutu dobíjení, nebo za kilowatthodinu. Druhá fáze premiéry inovovaného Superbu, který dostal třeba nové světlomety (volitelně poprvé full LED matrixové), masku, přepracovaný nárazník a nové asistenční systémy či vylepšený infotainment a funkce konektivity, se odehrála již přímo v malé hale Zimního stadionu Ondreje Nepely, v jejímž sousedství si v hlavní aréně krátce po premiéře zahrál o postup mezi čtyři nejlepší celky český hokejový výběr proti tomu německému.

Jak oznámil Bernhard Maier, automobilka u svých závodů postaví do roku 2025 sedm tisíc nabíjecích stanic za celkem 30 milionů eur (asi 775 milionů korun).

Tady Škoda odhalila Superb v provedení Scout, které už známe třeba z Octavie, Kodiaqu a některých dalších modelů. Toto provedení dostalo standardně pohon všech kol, zvýšenou světlou výšku (o 15 mm) a plastové doplňky, které dodávají karoserii stylový offroadový vzhled a pomáhají ji chránit v lehkém terénu.

Superb Scout bude v prodeji s turbodieselem 2.0 litru (140 kW) a benzinovým čtyřválcem 2.0 TSI (200 kW), vždy s automatickou převodovkou. Krom toho bude faceliftovaný Superb k mání i ve sportovní výbavě Sportline. I v případě největšího sedanu na ceny zatím čekáme.

Počet příspěvků: 1, poslední 3.6.2019 09:48 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.