Ušetří stát tři čtvrtě miliardy na provozu mýta? Asi planá naděje

Podle českého šéfa firmy Karla Feixe kdyby se použila v nynějším mýtném systému úsporná opatření ze zadávací dokumentace aktuálně probíhající soutěže, roční náklady státu by klesly ze současných 15 na 8,6 procenta. Proto ministr dopravy Dan Ťok vyzval vedení firmy, aby byla kvůli prospěchu občanů zahájena jednání o snížení nákladů.

Michal Pavec 26.3.2018
Kamiony na dálnici. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kamiony na dálnici. | foto: Shutterstock
Kamiony na dálnici.

Ještě rok a tři čtvrtě bude firma Kapsch zajišťovat v Česku výběr poplatků za průjezd kamionů či autobusů. Kdyby se její šéfové dohodli se státem, mohla by být tato služba výrazně lacinější. A to až o 750 milionů korun, spočítal ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Zdůraznil, že by uspořené peníze mohl poslat do regionů na opravy silnic.

Pro lepší pochopení: Ťok vyšel z prohlášení společnosti Kapsch, že by se ministerstvo dopravy nemělo příliš radovat, že mu v rámci tendru na mýto došly nabídky cenově výhodnější, než je současná služba poskytovaná Kapschem a jeho partnery. Český šéf firmy Karel Feix v pondělí 12. března řekl, že kdyby se použila v nynějším systému úsporná opatření ze zadávací dokumentace aktuálně probíhající soutěže, roční náklady státu by klesly ze současných 15 na 8,6 procenta. Stát by tak za provoz mýta ročně platil méně než miliardu.

Hypotetická úspora

Konkrétně by se toho dalo dosáhnout snížením počtu benzinek, kde si řidiči nákladních aut kupují „krabičky“, jež komunikují s mýtnými branami. Zmizet by musel i poplatek za hrazení mýta kartou či bonus pro Kapsch za bezchybný výběr poplatků. Toho se ministr Ťok chytil: „Vyzval jsem vedení firmy Kapsch dopisem, abychom v rámci prospěchu občanů neprodleně zahájili jednání o snížení nákladů mýtného systému na 8,6 procenta. Tím bychom se ze stávající 1,5 miliardy ročně dostali pod jednu miliardu.“

Úspora je hypotetická, neboť by bylo třeba „sáhnout“ do současných pravidel a smlouvy. Uvést zlevnění v život bude tedy nesmírně složité, byť je pravděpodobné, že se manažeři Kapsche se zástupci státu nad tématem potkají.

A zmínil možnou úsporu 750 milionů do konce současné smlouvy v prosinci 2019. Jen loni se za mýto v Česku vybralo 10,4 miliardy korun. Více než jeden a půl miliardy stát poslal Kapschi a jeho partnerům. Nyní lidé z ministerstva dopravy vycítili šanci, že by to mohlo být méně. Problém je však v tom, že Kapsch ve svém prohlášení z minulého týdne vztáhl snížení nákladů k podmínkám současného tendru, který mimo jiné počítá s nižším počtem prodejních míst.

Jinak řečeno: úspora je to hypotetická, neboť by bylo třeba „sáhnout“ do současných pravidel a smlouvy. Uvést zlevnění v život bude tedy nesmírně složité, byť je pravděpodobné, že se manažeři Kapsche se zástupci státu nad tématem potkají. „Pokud by se měly podmínky nového tendru aplikovat na současný provoz systému, je potřeba, aby stát začal jednat o změně technických podmínek obsažených v zadání tendru z roku 2005, kterými se Kapsch musí i po prodloužení provozu pod vysokými sankcemi řídit,“ vzkázal mluvčí firmy David Šimoník.

Další tři konsorcia

Tvrdí tedy, že stát by musel nejprve změnit pravidla hry, která nastavil před více než deseti lety. A zároveň by musel přesvědčit soukromou firmu, aby se dobrovolně vzdala části svých příjmů – tedy bonusu za bezchybný výběr mýta. To zní v současné době jako velmi málo pravděpodobné. Lehké by nebylo ani rušení prodejních míst, na něž mají smlouvy řetězce čerpacích stanic.

O provoz mýta od roku 2020 se kromě Kapsche ucházejí další tři konsorcia. Na začátku letošního března podaly elektronické nabídky ještě slovenský SkyToll, maďarský státní výběrčí National Toll Payment Service a společnost T-Systems ze skupiny Deutsche Telekom.

O provoz mýta od roku 2020 se kromě Kapsche ucházejí další tři konsorcia. Na začátku letošního března podaly elektronické nabídky ještě slovenský SkyToll, maďarský státní výběrčí National Toll Payment Service a společnost T-Systems ze skupiny Deutsche Telekom.

Podle dostupných informací nabídli všichni uchazeči o lukrativní byznys satelitní řešení, což by znamenalo, že nynější mýtné brány se už pro výběr používat nebudou a můžou mít například jen kontrolní funkci. Vítěze soutěže chce ministerstvo znát na podzim. Mýtný systém by měl provozovat deset let.



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.