Usáma bin Ládin, princ William a Jan Pavel II. dospěli ke svému cíli

Smrt bídáka, svatba šlechtice a blahořečení bývalého papeže jsou tři události, které uzavřely celá dějinná období.

Osud v nedávné době zosnovat tři události v podstatě najednou – svatbu prince Williama (uprostřed) 29. dubna 2011, blahořečení Jana Pavla II. (vpravo) 1. května a zabití Usámy bin Ládina, které připadlo na tentýž den. Všechny lze chápat jako nitky, jež v | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Osud v nedávné době zosnovat tři události v podstatě najednou – svatbu prince Williama (uprostřed) 29. dubna 2011, blahořečení Jana Pavla II. (vpravo) 1. května a zabití Usámy bin Ládina, které připadlo na tentýž den. Všechny lze chápat jako nitky, jež v | foto: © ČTK, REUTERSČeská pozice
Osud v nedávné době zosnovat tři události v podstatě najednou – svatbu prince Williama (uprostřed) 29. dubna 2011, blahořečení Jana Pavla II. (vpravo) 1. května a zabití Usámy bin Ládina, které připadlo na tentýž den. Všechny lze chápat jako nitky, jež v

Boží mlýny melou pomalu. Boží modlitební mlýnky? Větrné mlýny? Boj s větrnými mlýny? Boj s modlitebními mlýnky? Boží mlýny melou pomalu a osud zařídí vždy všechno nejlíp.

Právě nám zosnoval tři osudové události najednou – svatbu prince Williama 29. dubna 2011, blahořečení Jana Pavla II. 1. května a zabití Usámy bin Ládina, které připadlo na tentýž den. Pane bože, to je ale nával! Ať žije první máj? Všechny tři události však lze také chápat jako nitky, jež vedou hlouběji do minulosti.

Konec truchlení

První nitkou, kterou se teď královské svatbě konečně podařilo přestřihnout a zapošít, je smrt Lady Diany. Princezna lidských srdcí Lady Diana se stala 31. srpna 1997 obětí autonehody. Od té doby už v Temži uplynulo hodně vody, truchlení však bylo dodnes jaksi neukončené.

Říká se, že čas všechno zahojí. A nejlepším balzámem je, že malý polosirotek už začal plešatět. Připomíná nám to, že čas jde dál. Staré snímky už neplatí a kdo to nechápe, ať se podívá na prst Kate Middletonové, na kterém se třpytí někdejší prsten Lady Di. Naznačuje totiž, že hubených patnáct let skončilo. Nastal konec dilatace času, konec truchlení.

Tato svatba je určitou satisfakcí za někdejší neblahý osud. Světu trvalo patnáct let, než někdejší tragedii nějak překonal, došel klidu, smířil se s neuvěřitelným. Je otázkou názoru, vyplývá-li svatba Williama a Kate ze smrti Lady Di. To, že blahořečení Jana Pavla II. vyplývá z jeho smrti a životní dráhy, je však naprosto beze sporu. Jinak tomu ani být nemůže.

Přirozená smrt

William a Kate postoupili o krok v relacích pozemského života, dá-li Bůh k novému pokolení. Papež Jan Pavel II. pak postoupil o stupínek v nebeské hierarchii ke konečnému cíli svatosti. Pozemské bytí, to je potomek. Věčné bytí však dochází naplnění a stává se nadčasovým prostřednictvím svatosti.

Bývalý papež Jan Pavel II. postoupil o stupínek v nebeské hierarchii ke konečnému cíli svatosti

K tomu, aby papež Jan Pavel II. učinil první krok ke svatosti, bylo třeba šest let. Vzhledem k požadavku „sancto subito!“ neboli „svatým hned!“, který byl slyšet hned po smrti Jana Pavla II. a k vidění také na transparentech, připadá mnohým blahořečení po šesti letech stále málo. Uvědomme si však: Galilei byl rehabilitován až po několika stech letech.

Co je letmých šest let proti věčnosti? Jan Pavel II. odešel z tohoto světa na rozdíl od princezny Diany přirozenou smrtí. V zásadě se dal konec takříkajíc předpokládat a dalo se s ním počítat, přesto zastihl prakticky všechny nečekaně. Smrt Jana Pavla II. byla mimořádný úmrtím, nečekaným traumatem – jako náhlé úmrtí novorozence. A je pro věřící dodnes nezapošitou nitkou. Podobně jako smrt princezny Diany pro její fanoušky.

Boží mlýny melou pomalu

Nezapošitou nitkou je od zhroucení „dvojčat“ také 11. září. Nikdo se to sice netroufal říct nahlas, ale všichni jsme věděli, že tuto nitku bude možné definitivně zpracovat jen smrtí Usámy bin Ládina. Truchlení v tomto případě volalo po pomstě a jinou útěchu neznalo. Dokud ten bídák žije, je Ground Zero otevřenou ranou. A bylo jí téměř deset let. Boží mlýny melou pomalu, opravdu.

Když v roce 2001 vyrazily americké řízené rakety, bombardéry a neviditelné letouny na rozkaz George Bushe s velkou vervou na Afghánistán, který se ponořil do středověku, nikdo si nemyslel, že právě Usáma bin Ládin unikne. Tenkrát by USA daly za bin Ládina klidně celý Afghánistán. A právě jeho nedostaly. Až dosud. Teď už ho mají. Mrtvého.

Americký prezident Barack Obama nedal šanci ochráncům lidským práv udělat z masového vraha nenápadně oběť ani teroristům bojovat ve stylu beslanského obsazení školy plné dětí za osvobození svého duchovního vůdce. Ve skutečnosti se prezident Obama nemstil za minulost, ale zachránil tímto vyloučením motivace budoucí nevinné oběti před nesmyslnou smrtí.

Do třetice

Svatba prince Williama, blahořečení Jana Pavla II. a do třetice smrt Usámy bin Ládina. Šlechtic, světec a bídák dospěli ke svému cíli, čímž se uzavřela celá období. Podle mnohých dohnali Lady Dianu k smrti dotěrní paparazziové. V souladu s touto interpretací je Lady Di mučednicí éry celebrit a touto smrtí se uzavřela její první etapa. Snad právě někdy v této době se na svět dostal bulvár ve formě samostatného odvětví moci. Dnes pomalu přicházíme na to, kde má toto nové odvětví v pozměněném světě svou roli a místo.

Smrtí Usámy bin Ládina skončila éra strategického islámského ohrožení

Jan Pavel II. je mnohými považován za spirituálního rektora změny režimu, jenž společně s Lechem Walesou a Michailem Gorbačovem duchovně podkopal základy sovětského komunismu. Blahořečením Jana Pavla II. definitivně končí změna režimu. Severní Koreu a Kubu papež Benedikt XVI. nezachrání. Fukuyama se mýlil, dějiny jen tak neskončí. Dnes už také víme, že ani Huntington nebyl věštcem a 21. století se přece jen nebude týkat střetu civilizací.

Abychom dospěli k tomuto poznání, musel zemřít Usáma bin Ládin a nastat arabské jaro. Smrtí Usámy bin Ládina skončila éra strategického islámského ohrožení. Teroristické akce sice budou nadále, ale islámský terorismus se dostane z civilizační dimenze tam, kam patří: vedle ETA a IRA.

Jak se vyznat ve světě?

Tři osobnosti, tři spravedlivé cesty osudu, jež vnášejí do slepé historie jistou dramaturgii. Poskytují chvilkovou naději na interpretaci. Do té doby například neuvažujeme o tom, co to znamená, když se v nějaké zemi, například v Sýrii, vydává týden co týden příkaz ke střelbě. Jak se k tomu postavit? Zlobiví kluci, hodní kluci? Špatné věci, dobré věci?

Předseda irácké strany Baas se jmenoval Saddám Husajn. Toho bylo třeba se bát. Předseda syrské strany Baas se jmenoval Háfiz Asad. Toho se bát nemuselo. A jeho syna Bašára, který sice nestřelil žádného demonstranta do oka, zato své oběti střílel ostrými náboji rovnou do hlavy, také ne. Ten si může klidně odstřelit demonstrantů, kolik chce, nálepku diktátora stejně nedostane. Diktátorem je Kaddáfí, protože tak tomu chceme věřit my tady v Evropě.

Libye ano, Sýrie ne. Černá a bílá, ano a ne. Obama, Usáma. Obama bin Ládin? Stanice CNN chvíli vysílala zprávu, že byl zabit „Omama bin Laden“, pak svou nepříjemnou chybu napravila. Koho se bojíme? Pro koho horlíme? Bílí princové, světci, zarytí zločinci – nic z toho není pro svět zrovna typické. Ale je tak těžké se v něm vyznat.