Univerzity berou Facebook vážně

Zatímco se oficiální facebookové profily univerzit rozvíjejí (včetně těch fakultních), jen zvolna roste twítování. Přestože některé vysoké školy uvažují o větším zacílení na LinkedIn, Google+ či Instagram, jsou další sítě zatím jen outsidery.

Univerzity používají sociální sítě. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Univerzity používají sociální sítě. | foto: Richard Cortés, Česká pozice
Univerzity používají sociální sítě. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Masarykova univerzita nabídla profesorské místo Andreji Borisoviči Zubovovi. Tak zněl vzkaz, který 28. března „twítnul“ rektor Mikuláš Bek. Kratičká zpráva ze sociální sítě Twitter se dočkala mnoha retweetů a pronikla i do hlavních médií. Co víc: možná se stala přelomem v tom, jak české univerzity sdělují a budou sdělovat zásadní novinky...

Sociální sítě – především Facebook – berou tuzemské vysoké školy stále vážněji. Vyplývá to z ankety ČESKÉ POZICE. Považují je za důležitý komunikační kanál; někdy si už školy připlácejí i za „sponzorovaný“ obsah. Zatímco se oficiální facebookové profily rozvíjejí (včetně těch fakultních), jen zvolna roste twítování. Přestože některé vysoké školy uvažují o větším zacílení na LinkedIn, Google+ či Instagram, jsou další sítě zatím jen outsidery.

„Nárust obliby Facebooku je markantní. Za poslední tři roky nám vzrostl počet fanoušků desetinásobně, to se odráží i ve větší aktivitě, množství sdílení a lajků,“ řekla ČESKÉ POZICI Veronika Pařízková z Vysoké školy umělecko-průmyslové. Ač je „Umprum“ malou a elitní školou pro talentované, má na síti přes 7500 podporovatelů. Láká je k tomu atraktivní obsah.

Na Facebooku však mají nejvíce fandů pochopitelně dvě největší školy v zemi: Univerzita Karlova (UK) a Masarykova univerzita (MU). Pražská se chlubí 19 tisíci podporovateli, ta brněnská takřka 17 tisíci. Na „serióznějším“ Twitteru je pořadí jiné: jasným premiantem je Masaryčka se 769 followery – a sám její rektor Bek má již 729 „sledů“ – následovaná Českou zemědělskou univerzitou (591),Univerzitou Karlovou (562) a brněnským VUT (547).

Co nejvíce u študáků frčí?

„Facebook stále posiluje. Trend je jasný, oblíbená je kombinace nezávazného obsahu, plánů vedení univerzity a běžné informační kampaně podané ,cool´ způsobem. Největší ohlas získává idea Olomouce coby univerzitního města, snaha o společenskou zodpovědnost, ochrana hodnot a kulturního dědictví, ekologická témata, akademické hvězdy (Noam Chomsky) a kulturní pecky jako UpBike nebo festival Academia Film Olomouc,“ řekl ČESKÉ POZICI Petr Bilík, prorektor pro vnější vztahy Univerzity Palackého. Twitterový účet na Hané nyní spíše utlumují; živější je tamní YouTube kanál i studentské rádio UP.air.

České univerzity – již podobně jako ty zahraniční – využívají sítí nejen k ohlášení školních novinek či vědeckých úspěchů, ale sbírají na webu i studentské názory a nápady. „Studenti se nebojí položit jakýkoliv dotaz prostřednictvím komentářů či zpráv na univerzitním profilu,“ říká Andrea Kadlčíková, mluvčí zlínské Univerzity Tomáše Bati. Ve Zlíně se snaží o vyváženost seriózních zpráv s odlehčenými tématy; úspěšný je prý audiovizuální obsah jako třeba dynamická „cover fotka“, kde se střídají profilovky nových fandů.

Vysoká škola ekonomická, která svým facebookovým „kanálem“ zasáhne 9879 odběratelů, takto dosud sdělovala novinky týkající se hlavně akcí různých studentských spolků či fakult. Využití chce ale rozšířit. „Nyní se jednotlivými příspěvky snažíme více informovat, čím aktuálně žije celá škola (například rektorský sportovní den, akce ,Daruj krev na VŠE´, volby děkana) a také dávat studentům tipy na přednášky či akce, které by je mohly zajímat (například i přednáška generálního tajemníka OSN na Univerzitě Karlově, přednáška bolivijského viceprezidenta na půdě VŠE...),“ říká tisková mluvčí Julie Daňková.

Na jedné z největších soukromých škol v Česku, na Univerzitě Jana Amose Komenského, je facebookový profil čím dál častěji využíván i k rychlým dotazům ohledně studia: „Poslední dobou zde studenti rovněž více sdílejí odkazy na ankety či výzkumy sloužící pro potřeby vypracování jejich bakalářských a diplomových prací,“ doplňuje její mluvčí Jan Červenka.

Rutinéři... a facebookoví nováčci

Veteránem sociálních sítí je „zemědělka“ v Praze. „Vzhledem k tomu, že ČZU byla jednou z prvních univerzit oficiálně publikujících na Facebooku i Twitteru (stránky byly založeny v roce 2010), máme od počátku jednotný styl,“ připomíná tiskový mluvčí Josef Beránek. Nejaktivnější je její provozně ekonomická fakulta: má 7710 fanoušků a na české poměry i vysoké počty zájemců na okrajovějších sítích Google+ (142), Instagram (183) a také Foursquare (435). Bez většího zájmu zůstává třeba i fotosíť Flikr, jak připomíná Ivana Picková z pražské VSČHT.

Poměrně nově je na Facebooku Západočeská univerzita v Plzni (od loňského dubna) nebo Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava (oficiálně až od letošního února). „Před tím existovala řada neoficiálních stránek, které postupně vznikaly a zanikaly. Vedle toho publikujeme videa na svém YouTube kanále a příspěvky na LinkedIn stránce (8120 sledujících uživatelů). Kromě toho existuje řada dalších Facebook stránek na úrovni fakult, kateder a zájmových skupin (více než 35 stránek),“ uvádí Klára Janoušková z VŠB, jejíž rektor Ivo Vondrák přispívá pravidelně svým blogem, který je na sítích sdílen.

Vysoké učení technické v Brně má od prosince 2013 český i anglický profil. „Nedávná změna zobrazování příspěvků pro nás znamenala úpravu strategie našeho chování na Facebooku, začali jsme využívat i reklamy. Podle metriky máme vytipované časy, témata a typy příspěvků, které zveřejňujeme,“ doplňuje mluvčí VUT Jitka Vanýsková.

Veřejné vysoké školy, počet podporovatelů, první desítka (stav k 26.dubnu)
UniverzitaFacebookTwitter
Univerzita Karlova19.019562
Masarykova univerzita16.724769
Česká zemědělská univerzita10.997591
Vysoká škola ekonomická 9879129
Technická univerzita Liberec8360-
Vysoká škola umělecko-průmyslová 7543179
Univerzita Pardubice 7282-
Mendelova univerzita 6894-
Univerzita Palackého 6802156
Ostravská univerzita 6736242

Kde se bere sdílený obsah

Univerzity sdílejí i vlastní obsah: odkazují na články a prezentace. UK linkuje univerzitní časopis iForum. Podle Václava Hájka, mluvčího nejstarší české univerzity, aktivity na FB stále rostou – především v období důležitých událostí, jako jsou volba rektora nebo debaty o novele vysokoškolského zákona. Masaryčka odkazuje na svůj zpravodajský portál Muni.cz i profil Milujeme vědu. „Facebook používáme v mezinárodním marketingu a v komunikaci se zahraničními studenty,“ řekla ČESKÉ POZICI Tereza Fojtová z brněnské univerzity, která plánuje systematičtější práci s LinkedIn a Foursquare i koordinaci profilů fakult či knihoven.

Přírodovědecká fakulta UK má profily dva: jeden klasický a pak i druhý spjatý s projektem Přírodovědci.cz, jenž má vzbudit zájem o vědu u žáků a středoškoláků. „Publikujeme unikátní a vlastní obsah. Uživatelé mají jistotu, že se u nás dozvědí vždy něco nového – a přímo od důvěryhodného vědeckého zdroje,“ upozorňuje Alexandra Hroncová, vedoucí oddělení vnějších vztahů fakulty. Oblíbené jsou zejména odpovědi v rubrice Zeptejte se přírodovědců či fotografie z elektronových a konfokálních mikroskopů; inspiraci pro využití sítí hledají pražští přírodovědci na profilu ScienceAlert nebo na twitteru Richarda Dawkinse. Studnicí je též facebooková stránka „I fucking love science“, kterou založila jedna doktorandka a má 13,5 milionu fanoušků!

Harvard či MIT s miliony „lajků“

Akademici se přestávají sítí bát. Jen pro představu: univerzita typu Harvardu má na Facebooku 3,3 milionu fanoušků, Cambridge i Oxford sleduje na Twitteru přes 100 tisíc followerů. „Občas se podíváme na facebookový profil Massachusetts Institute of Technology (MIT) nebo KTH Royal Institute of Technology, Universidade do Porto. Mimo univerzity pak třeba ,I fucking love science´, ale v zásadě se už řídíme zkušeností a citem... U G+ dochází k úbytku. Přijde nám, že tato síť umírá,“ říká Andrea Vondráková z ČVUT. Pražská technika – která má úspěšnější svůj anglický profil – věnuje facebookovým aktivitám daleko více času než před třemi lety. Občas sáhne i ke krátkodobým placeným kampaním.

„Sledujeme trendy z komerční sféry, u reklamních agentur i neziskovek. Zveme hosty z Malmö, St. Andrews či Oxfordu, aby nám referovali o svých strategiích,“ říká prorektor Bilík. Olomouc chystá též akci nazvanou UPsolvent, kdy budou rozdány absolventské „alumni“ karty, které možná přivedou na sociální sítě i další stovky vysokoškoláků.

Kodex pro chování na sítích školy nemají. „Profil Západočeské univerzity spravuje odbor vnějších vztahů, který také reaguje na komentáře. Závazný kodex na ZČU nemáme, ale loni na podzim jsme uspořádali školení zaměřené právě na sociální sítě pro fakultní PR pracovníky, jehož součástí bylo i vyjadřování na sociálních sítích,“ říká plzeňská mluvčí Kamila Kvapilová. Správci hlídají na řadě univerzit diskuze, kdyby se objevily vulgarity nebo rasistické výhrůžky. Zkrátka věci, které na akademickou „půdu“ nepatří.