Trocha cirkusu z milánského týdne módy

Dolce & Gabbana nutí pány nosit pyžamo pod sakem a Prada vytáhla na módní molo půlku Hollywoodu. A pak že je krize!

Filmová esa vyměnila 15. ledna červený koberec za... červený koberec. Na přehlídce italského domu Prada v Miláně defilovali coby manekýni (zleva) například Tim Roth, Willem Dafoe, Adrien Brody a Gary Oldman. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČTKČeská pozice
Filmová esa vyměnila 15. ledna červený koberec za... červený koberec. Na přehlídce italského domu Prada v Miláně defilovali coby manekýni (zleva) například Tim Roth, Willem Dafoe, Adrien Brody a Gary Oldman. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Ve středu skončený týden pánské módy vtrhl do lednové šedi s novými barvami i novými formami. Chladné zimní dny prozářil a ozvláštnil nadsázkou a spoustou ironie. Miláno, které se rozpačitě seznamuje s důsledky hospodářské krize, zvědavě zvedlo hlavu a nedůvěřivě se zadívalo na masopustní průvod. Jen to nebyl masopust, ale cirkus, který každoroční fashion week a představování kolekcí na příští podzim a zimu provází.

O Pradě a vysokých límcích

Z velkých módních domů se doopravdy blýskla Prada s přehlídkou nazvanou Il Palazzo. A to už kobercem – obrovským, temně rudým peršanem přes celou místnost, na kterém se posléze promenovali energickým krokem chlapci i zralejší muži se strnulým držením těla, odění do velkých, impozantních zimníků. Pod šedými a černými kabáty udávaly vážný tón obleky – až na pár drobných výjimek, kdy pod volnějšími halenovitými plášti probleskovaly spíš formy evokující hotelové lift-boye a řeznické pomocníky jako ze starého Milána.

Následovala pestrá filmová směsice postavená na barvách a materiálech sedmdesátých let, ve které nechyběla značná dávka nadsázky. Kabáty často sahaly až pod kolena, zatímco na hrudi se pohupovaly brýle a všemožné aplikace připomínající metály. Pod košilí bude třeba příští rok podle Prady nosit pulovr s vysokým límcem, jehož barva ladí s ostatními kusy oděvu. To už nám sice doporučovali i jiní, a to jak v Miláně, tak v Paříži, ovšem v kombinaci s gogolovskými zimníky a v kýčovitém duchu sedmdesátých let je to novinka.

V následující části přehlídky se publikum jenom těžko vzpamatovávalo z údivu. Mezi manekýny se totiž vynořily dobře známé rysy herců Tima Rotha, Daniela Defoa a Adriena Brodyho, po nichž přišel na řadu ještě Garrett Hedlund, Jamie Bell a další. Poté, co se předvedli v dlouhých barevných kabátech, obstaralo závěr přehlídky čestné defilé Garyho Oldmana ve ztělesnění samotného Drákuly.

Celé to působilo zcela neuvěřitelně – nějaký ten renomovaný host se už na předváděcích molech objevil, ovšem tolik slavných jmen, která by vydala na celé studio, a navíc účastníci předávání Oscarů se vším všudy, to tu ještě nebylo. Při závěrečných ovacích byla Miuccia dojatá ještě víc než obvykle. Tentokrát si aplus opravdu zasloužila, vždyť na molo přivezla půl Hollywoodu. A pak že je krize! Žijeme jen jednou!

O sicilských tradicích dle dua Dolce & Gabbana

Dolce & Gabbana zvolili pro tuto slavnostní příležitost jinou formu. Čím dál hlouběji se ponořují do sicilských tradic, a tak na jejich sakách, pletených kabátech, pulovrech, a dokonce ani na kalhotách nechyběly efektní barokní ozdoby z hrdinského věku teatra all’italiana. Člověk se v nich může cítit jako operní hrdina nebo místokrál. I v tomto případě byly kabáty romanticky rozložité a nezřídka se pod nimi rýsoval i motýlek.

Nicméně opravdový dandy bude podle Dolceho a Gabbany příští rok nosit pod svým sakem pyžamo. Nejlépe puntíkované a v příjemně hedvábných barvách. No, uvidíme. Já bych zatím zůstal u košile a kalhot, ale kdo ví, možná si to do příští zimy rozmyslím a budu následovat jejich rad.

O Armaniho romantice

Armani (podobně jako Gucci) představil klasické a dobře nositelné modely, přičemž o Giorgiovi bychom snad i mohli prohlásit, že se letos dal na romantiku. Publiku nabídl pěkně střižené bundy, napůl klasické zimníky i originální pulovry. Jinak ale zvolil jinou, méně efektní formu boje s krizí než třeba Prada a její hollywoodská esa: v lednu poslal na konto všech svých zaměstnanců s nižším příjmem přídavek k platu ve výši tisíc eur. Pěkně v tichosti a bez zvláštního humbuku, jak se sluší na skutečné pány.

O trpících umělcích a la Gucci

Gucci v čele se svou vedoucí stylistkou Fridou Giannini hledal tentokrát inspiraci u symbolistů druhé poloviny devatenáctého století. Na molo poslal typy podobající se proklatým básníkům ve stylu Baudelaira či Rimbauda. Tváře a účesy dokonale zračily trpící umělce, zatímco kabáty, bundy a saka koketující s luxusem evokovaly spíše solidní a za všech okolností módní dandye.

O maskáčích dle Versaceho

Versace se letos blýskl snad o trochu méně než obvykle, když vyměnil maskovací zabarvení svých vojenských kabátů a kalhot za květinové vzory. Což se sice osvědčilo jako originální nápad, ale člověka to svou elegancí zrovna do židle nepřibilo.

O Frankiem Morellovi a spadlém ručníku

Dojem naopak zanechal závěr prezentace Frankieho Morella. Samotná přehlídka vycházela z kombinovaného street style vzhledu, od nějž se ubírala směrem k čím dál větší jednoduchosti a skromnosti. Souměrnou postavu posledního modela tak zakrýval pouze ručník lehce ovázaný kolem boků, který se mu – co čert nechtěl – cestou do zákulisí nakonec také uvolnil.

Televizní štáby toužící po senzaci si tuto lahůdku samozřejmě náležitě vychutnaly, a tak se nenuceně postávající muž v rouše Adamově, hledící skromně, ale směle do bleskajících fotoaparátů, dostal do všech televizních zpráv, co si jen lze představit.

O jednom uloupeném návrháři od Zegni

Na přehlídce módního domu Zegna napínala zraky spíše odborná veřejnost, neboť tento významný textilní a módní dům patřil v minulém roce k nejoriginálnějším inovátorům ve svém oboru. Očekávání mělo tak trochu nádech detektivního dramatu, jelikož autora jejich úspěchů Alessandra Sartoriho uloupil nedávno za podivných okolností pařížský konglomerát LVMH. O okolnostech bleskového přestupu se dostalo na veřejnost pouze to, že všemocný šéf francouzského luxusního gigantu Bernard Arnault chce s pomocí talentovaného stylisty a představitele nové vlny vzkřísit jednu starou módní značku.

Nezbývá tedy nežli zatleskat mladému Paulu Surridgeovi a jeho minimalistickým sakům, ležérně střiženým bundám a líbivým tříčtvrtečním kabátům. Jednalo se o moderní chlapecké modely, které budou mít jistě úspěch v obchodech, přestože jejich tvůrce nedokázal dát zapomenout markantnějším kouskům z dílny svého předchůdce.

I letos se Miláno tak jako už tolikrát vzepřelo krizi, nebo se aspoň pokusilo pustit se s ní do boje. Ať už jde tedy o velký třesk kabátů plný filmových hvězd nebo smělou nahotu, hlavní je, že se pořád šňoříme a oblékáme. Barevně, možná až trochu vyzývavě, ale s velkou dávkou ironie!

Podrobný přehled pánských kolekcí na podzim a zimu 2012/2013, které módní domy představily během týdne módy v Miláně, naleznete například n astránkách Fashionising.com.