Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Trend vysoké nezaměstnanosti jen tak neskončí

V samostatné ČR nikdy nebylo více nezaměstnaných než lednových 630 tisíc a jejich počet se v posledních pěti letech téměř zdvojnásobil.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
V

V.Hricák

13. 3. 2014 7:19
Rozdělování výsledků práce má dvě roviny
Už samotný princip kapitalismu žene všechny stále kupředu.Konkurenční boj vám velí neustále se rozvíjet,snižovat výrobní náklady a zvyšovat efektivitu.K tomu potřebujete kapitál.Kdo určí hranici,kde končí rozšířená reprodukce a začíná nekontrolované obohacování vlastníka?Obvzlášť dnes,kdy většinu firem v prvovýrobě tvoří a.s. a jejich akcie vlastní různé neprůhledné společnosti.Ve firmě,kterou vlastní jedna osoba,se to dá uhlídat.Firmu,kde vlastní majoritní podíl nějaká investiční společnost to už tak snadné není.Jinak s Marxem máte naprostou pravdu.Je komické,že na západních univerzitách se o jeho díle vyučuje,zatímco na východních ho zavrhují,jako kacíře.
0 0
možnosti
Foto

I98v41o 88P25a70t96t69a

9. 3. 2014 9:27
Nezaměstnanost nám zde ze dvou třetin "navařili" politici.
Vyjdu-li z předpokladu, že doba pracovní aktivity v populaci je v průměru 35 let a zohledním aktuální oddálení věku odchodu do důchodu oproti stavu před rokem 1996, tak průměrná doba setrvání lidí na pracovním trhu se prodloužila o tři a půl roku. Těch tři a půl roku představuje 10 % pracovního trhu. V r. 2012 bylo na pracovním trhu 4 miliony 900 tisíc lidí. Prodloužení věku odchodu do důchodu v současnosti znamená snížení možnosti zaměstnání pro nastupující generaci. Vyjádřeno v číslech, díky prodloužení věku do důchodu, ubyla možnost mezigenerační obměny na našem pracovním trhu o 10 %. tj. o 490 tisíc pracovních míst! To ale není číslo konečné, protože každým rokem věk odchodu do důchodu prodlužujeme a tím mezigenerační obměnu blokujeme ve stále větším rozsahu! U mužů se prodlužuje věk odchodu do důchodu o 2 měsíce ročně, u žen o 4 měsíce ročně, tj. v průměru o 3 měsíce ročně, jinak řečeno o čtvrt roku za každý uplynulý kalendářní rok. To představuje blokaci dalších 0,7 % míst na pracovním trhu ročně, což vyvolává automaticky úbytek 34 300 pracovních příležitostí ročně pro nastupující mladou generaci! Jen v příštích 4 letech, promítnuto do doby mezi volbami do poslanecké sněmovny parlamentu, bude prodlužujícím se věkem odchodu do důchodu blokováno dalších 137 200 pracovních míst. Zde je nepochybně namístě otázka: Kdo je naivnější? Politici, kteří slibují vytváření nových pracovních míst, což je v kontextu s prodlužováním doby zaměstnání dědečků a babiček nesplnitelné, nebo voliči, kteří jim na základě lichých slibů stále znovu a znovu dávají hlas ve volbách? I takovou podobu na sebe mohou vzít důsledky řetězení omylů a špatných politických rozhodnutí v cause zvané důchodová reforma
0 0
možnosti
V

V.Hricák

13. 3. 2014 7:04
To,co popisujete,je otázka
To,co popisujete,je otázka budoucnosti.Pokud máme dnes nezaměstnaných více,jak 600 tisíc,kolika z nich se v současnosti dotknul pozdější odchod do důchodu?Několika tisíc?Nebo desítek tisíc?Souhlasím s tím,že do budoucna to bude spoluvytvářet další problém s nezaměstnaností.Navíc.Jedna otázka je zvyšující se hranice dožití.Druhá je schopnost ve vyšším věku ještě pracovat.Dokážu si představit pracujícího,pětašedesátiletého úředníka.Při představě pracujícího pětašedesátiletého havíře,nebo dřevorubce,mi nějak dochází fantazie.Pokud ale mluvíme o současném stavu,tak berme v úvahu současné podmínky.A ty nejsou ještě tak dramatické v ohledu pozdějšího odchodu do penze.
0 0
možnosti
V

V.Hricák

3. 3. 2014 18:28
Ono nejde jenom o umělou zaměstnanost
V každé ekonomice musí být vyvážený podíl prvovýroby se sférou služeb.Před dvaceti lety mělo Německo poměr zhruba třetinový v prvovýrobě a dvoutřetinový ve službách.Pokud je prvovýroba efektivní,dokáže uživit i takto početnou armádu ve službách.Zajímalo by mne,jaký máme nyní poměr v ČR.A jestli se vůbec nad touto otázkou,krom prezidenta Zemana,vůbec někdo zamýšlí.My nemůžeme jednostraně blokovat levný dovoz.Na to musí dnes vytvořit mechanismus celá EU.Jediné možné řešení je dovozní clo na výrobky ze všech zemí,které nejsou zatíženy stejnými náklady,jaké mají výrobci v EU.Jestli se EU,na rozdíl od zbytku světa,zavázala k razantnímu snížení emisí,znamená to zavádění nových a drahých technologií,jejichž cena se logicky promítne do ceny energií i výroby.Jestli zde máme garantována lidská práva,z nichž se některé týkají i práv zaměstnanců,i to se promítne do výrobních nákladů.Jestli máme zákony na zacházení a likvidaci nebezpečných odpadů,tak i to se promítne do výrobních nákladů.Pokud nechceme dělat za dolar denně,jako v Bangladéši,pokud se nechceme dusit smogem,jako v Pekingu,nebo nechceme mít vodu v řekách,jako indové,jsou to zákony a omezení správné.Ale nikdy nedosáhneme srovnatelných výrobních nákladů.Jestli chtějí nadnárodní společnosti přesunout výrobu do takových destinací,prosím.Ale pak by jejich zboží dovezené do Evropy mělo být zatíženo takovým clem,které toto všechno vyrovná.A od toho si dobře platíme své europoslance.
0 0
možnosti
V

V.Hricák

3. 3. 2014 9:15
Na to je zbytečné vůbec reagovat
Jsme v EU.Ať se nám to líbí,nebo nelíbí,jsme v prostoru,kde je volný pohyb zboží i pracovní síly.Pokud by jsme měli odsunout slováky,němci,rakušané,britové a bůh ví,kdo ještě by vypráskali pro změnu naše pracovníky a byli by jsme na tom asi stejně.Nebo spíš hůř.Češi,kteří dělají na západ od nás tam nedělají rozhodně za ty peníze,které u nás vydělávají slováci a většinu vydělaných EUR vozí k nám domů,kde podstatnou měrou vylepšují ekonomickou bilanci obchodníků a firem ve službách.Kecy o přinucování nezaměstnaných k práci jsou momentálně také mimo mísu.Jestli máme 600 tisíc nezaměstnaných a 40 tisíc volných pracovních míst,tak prostá matematika mi jasně říká,že i kdyby jsme obsadili oněch 40 tisíc míst našimi nezaměstnanými,stále nám jich zbyde 560 tisíc.Tak že v tom to asi nebude.
0 0
možnosti
C

Cermans

7. 3. 2014 7:24
Vážený pane Hricáku, abyste pochopil nezaměstnanost musíte
se zapřít a znovu nastudovat Marxe, nikdo jiný to nepopsal lépe. Problém nezaměstnanosti není v automatizaci výroby , ale v rozdělování výsledků práce. Marx nebyl komunista . Angličané ho zvolili mužem století. Pouze naši pseudopravičáci z něho dělají komunistu.
0 0
možnosti
V

V.Hricák

3. 3. 2014 6:39
Vy toho asi o včelaření moc nevíte
Pořízení jednoho včelstva vás vyjde na nějakých3-4 tisíce(2tisíce úl,1 tisíc včelstvo, 700-1000 rámečky).Aby vás včelaření uživilo,měl by jste mít 100-150 včelstev.A ani pak nemůžete mluvit o naprosté ekonomické nezávislosti.Stačí dvě po sobě jdoucí chladná léta a provaříte majlant.I vaše čísla o výnosech jsou mimo mísu.Když je alespoň trochu slušný rok,mám výnosy30-40kg.
0 0
možnosti
V

V.Hricák

3. 3. 2014 5:57
Osobně vidím hlavní důvod jediný
Přesouvání výroby do levnějších destinací.Kdysi to byl okrajový jev,který neměl na celkovou zaměstnanost výraznější vliv.Dnes se z toho stala masová záležitost.Celá řada investorů doslova vydírá komunální,krajové i celostátní politiky přesunutím své výroby a podmiňují svou činnost různými výhodami.Vcelku efektivně se jim tak daří,mimo jiné, vytvářet korupční prostředí.V EU neexistuje vcelku žádná efektivní regulace dovozu výrobků z těchto podnikatelských rájů na evropský trh.Evropští výrobci,zatíženi vysokými daněmi a vysokými výrobními náklady nejsou téměř vůbec chráněni.V těchto destinacích si nemusejí kupovat emisní povolenky.Nemusejí dotovat energii z obnovitelných zdrojů,ani nákladně snižovat emise skleníkových plynů,jenom proto,že se k tomu jednostraně zavázaly vlády zemí EU.Politici co chvíli kritizují zaměstnávání dětí,nebo doslova otrocké poměry dělníků v těchto destinacích,ale vůbec jim nevadí zaplavovat evropský trh jejich zbožím a likvidovat poslední zbytky evropských výrobců.Je vidět,že managment nadnárodních firem,kterých se to týká,má dlouhé prsty.Pokud se tomuto chování nevzepřou sami lidé,od politiků se změny nedočkáme.Peníze nesmrdí a strany sponzorované často různými podnikateli profitujícími z otrocké práce v Asii,nebo v Africe, se o efektivní změnu nikdy snažit nebudou.
0 0
možnosti
SZB
Bingo
Jak dlouho potrva a bude se darit politikum uhybat a drzet umelou zamestnanost? Samozrejme, ze firmy furt lobuji za strategicke presunuti a je to jen hra s moznostmi a uhybani zahranicnim investorum. CR je uz ted neatraktivni (proc by tak s totalne nestabilnim vsim a nepredvidatelnym).Takhle to bude pokracovat ted uz jen invaze Ruskem a dokonano jest...
0 0
možnosti
S

Skipper

3. 3. 2014 4:22
stačilo by poslat domů
stačilo by poslat domů 250.000 Slováků a hned by bylo nezaměstatných o 250.000 méně.Nerozumím tomu jaký to má smysl, dovážet Slováky, kteří pracují mnohdy za minimální mzdu, za kterou už nechtějí pracovat ani ukrajinci.Nebo v tomto trendu budeme pokračovat? Můžeme dovézt dalších půl milionů Slováků a přitom ejhle zvýšit nezaměstnanost Čechů o půl milionů - to se vyplatí!Schválěn jak dlouho tato pakárna vydrží.To je proti zdravému rozumu.
0 0
možnosti
B

Breznaj

3. 3. 2014 9:02
re Skipper
Vážený pan SkipperKdyž čtu reakce na pracovní imigraci, vždy mě překvapí nekomplexní myšlení a znalost ekonomiky těch, kdo tyto v podstatě nesmysly napíšou. Taky jsem Slovák, žiju tu 12 let a platím vysoko nadprůměrné daně, ale pokusím se být nestranný a problematiku ekonomické imigrace vysvětli v pár větách. Jednoduše, příliv „levnějších“ zaměstnanců, ale Českých daňových rezidentů, na zaměstnanost „občanů“ nemá žádný dopad. Vy si fakt myslíte, že kdyby tady nebyli „levnější“ zaměstnanci, tak by stoupla zaměstnanost? Tak na to zapomeňte, firmy by nahradili drahou lidskou práci automatizací. Každá firma si vypočítá co je levnější, drahá uklízečka nebo automatické čistící roboty. Stačí se podívat na automatické pokladny v hypermarketech, já je osobně moc nemusím, ale hold jsou levnější než lidská práce, a tak by to bylo úplně za vším, práci budeme mít jenom tak dlouho, než budeme levnější než technologie!!!A teď k předmětu článku a ne k nedotaženým myšlenkám. Přirozená míra nezaměstnanosti bude už jenom vždy růst a nezaměstnaných bude čím dál více. Prostě levnější pracuje, takže jak napsalo, přesun do levnějších továren světa bude nadále pokračovat, a taky technologie nás bude stále více nahrazovat. Stačí se podívat v podstatě na jakoukoliv úspěšnou firmu, vysoký podíl technologie a málo zaměstnanců. Teď má i výrobní firma běžně poměr dělníku a administrativy 4-5:1, technologie nás nahrazuje. Jaký je úspěšný výrobek? Taký, který si sami doma namontujeme, složíme, zprovozníme, udržujeme, teda takový, aby si nemuseli nikoho jiného, člověka, dále platit. Extrém je takový dům, který by nám donesli a sami si ho složíme…takže se nemůžeme divit, že prostě není práce. Východiska podle mě jsou, ale to bych musel dlouho popisovat a vysvětlovat a hlavně asi nejsou úplně konformní.
0 0
možnosti
K

Kiebitz

3. 3. 2014 0:18
Předloni a vloni se točilo od včelstva na dobrém místě cent
Cent medu při ceně 100 Kč/kg je slušná sumička. Včela žije v čemkoliv, když to jde rozebrat, i ve slámě. Bere plast, dřevo, polystyren, ideální tvor pro recyklace. Pokud kraj není zamořen řepkou cukrovkou kukuřicí, není vysušen mrtvou ornicí, včela žije. I divoce, natož s péčí. Je nezadatelné právo nakočovat i do rezervací, do lesů, ani na obecních pozemcích by neměly vadit. Spokojí se s blokovanými parcelami, lomy, doly, výsypky, smetiště. Ale i za komunismu bylo včelařů málo, nikoliv alergiemi, ale zkrácením šlach na rukou. V kanclu to byla zase výhoda. Proč tedy jistě pilní a pečliví nezaměstnaní nevčelaří? Svaz registruje i osmdesátníky plně aktivní. Půl republiky podvčelen. Potkal jsem sedláka v sobotu večer, šel krmit. Má plný pracovní úvazek mimo zemědělství a doma 60 krav v žíru. Proč si nelehl, nešel na pivo? Nejsou lidi a krmit se musí. Abychom s tím lhaním si do vlastní kapsy nedopadli jako v Kyjevě. Zničit zemi, její pracovní potenciál, je možná slušný byznys, ale musí se utéci včas. Ač Hrad má dnes ty desítky nových sniperů a tak bude vzdorovat déle. Kulomety už mají dávno. Na co? Na diplomaty ze Suchdola asi ne.
0 0
možnosti
V

V.Hricák

3. 3. 2014 10:05
A o českém zemědělství toho víte také málo
Mzda dělníka kolem šedesáti Kč/hodinu bruto.Ať je pátek,nebo svátek,kráva musí žrát každý den.Miliardové dotace,které do zemědělství tečou,berou v drtivé většině novodobí baroni za "ekohospodaření",nebo za údržbu zemědělského půdního fondu.Kdysi pole jsou dnes zatravněná,jednou se sklidí,jednou zmulčují a pak se chvátá pro dotace.Od čtyř do třinácti tisíc za hektar a rok.EU i naší pokladnu stojí české zemědělství cca 40 miliard ročně.Výsledek?V obchodech předražené náhražky místo kvalitních potravin a stále tučnější konta novodobé šlechty.
0 0
možnosti
K

Kiebitz

28. 4. 2014 12:15
Zrušit úřady práce, dávky jen z dobrovolného pojištění
... a ještě dnes počet prácechtivých stoupne. Kdysi před II. světovou měly české železnice potíž s jízdou do kopce, tahala to pára a to chce kumšt, souhru, např. zavírat dvířka pod kotlem mezi lopatama uhlí, aby kotel nechladl. 1. den okupace se nejen jezdilo na silnici vpravo i bez vyhlášek(proti německé armádě se nikomu nechtělo), ale i mašiny jen svištěly, později, žel, i do Auschwitz. Kdo inseruje na obyčejnou (nejen nějakou lepší za více peněz) práci, čeká marně. Televize a strany sociálteroristické vychovali publikum k očekávání úrovně celebrit, zahnali jej do pasti sociálního byznysu naučenou bezmocí. Místa mají gigantické firmy, ale jen šachují se subdodavateli, co asi mají lidi načerno.Když gigant vysoutěží práce na půl republiky, už nikdo nejde ke konečným vykonavatelům. Gigant jede na zisk, tedy na dotace, zbytek jen komedie. Když bude mít monopol, diktuje i ceny, jindy se spokojí jen s kartelem. U pokladny čeština vzácností, jen si tipuji, odkud gastarbeiter pochází a snažím se jej potěšit v podobném dialektu. Roste počet lidí, kteří nevydělají ani nárokovatelnou minimální mzdu, musí se propustit, ne každý je armáda spásy. Nevydělají, protože nestačí, sledují televizi, jsou unaveni. Inhalují tabák, slábne jim pajšl.Pijou jako na Hradě. Nespadli by na tépich, ale pod kola.A proč kradou ti, co práci mají? Atd. Potenciál zaměstnanosti jsou i pensisté,potřebují pomoc, jenže to by stát nesměl lhát jako pan prezident, když má senior 8.tis. kolik může vyplatit hrubé mzdy?? Navíc pensistu oškubou ještě daněmi, kdyby někoho nechal bydlet. Tak polovina venkova zeje prázdnotou, dílem je nájem prakticky nevymahatelný, dílem se nevyplatí. Roste cena bydlení, klesá mobilita pracujícíh a tak i prosperita. Stěhujeme se do podmoskevské oblasti. Nejsou lidi, sedlák čeká na bělorusy týdny, ukrajinci už na pole nepůjdou. Ale jde o ty dotace, gigantfirma by dostala na nová místa miliardy, zaplatí hravě i úředníky, co by si jinak všimli, že místa zrušena obratem. Tak tudy? Do pekel! Dotace na dluh tam stáhnou i prosperující, ba korunu samu.
0 0
možnosti