Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Tomáš Zima: Univerzita Karlova musí mít silné všechny fakulty

„Vysoké školy v Praze by spolu měly více spolupracovat. Mohou vytvářet i společné programy a výzkumná centra,“ říká kandidát na rektora.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
C

Census

22. 9. 2013 13:50
Je neuvěřitelné, kolik
Je neuvěřitelné, kolik intelektuálních klišé a prázdných frází ev. konstatování notoricky známých skutečností se line unisono z úst všech kandidátů na post rektora této ctihodné instituce. Hodit si korunou popřípadě kostkou jeví se mi jako ten nejrychlejší a nejobjektivnější způsob volby. Jejich zaměnitelnost je totiž absolutní.
0 0
možnosti
C

Ctenarcp

22. 9. 2013 8:03
Financování výzkumných univerzit v USA
Federal Support for Academic Researchwww.fas.org/sgp/crs/misc/R41895.pdf?The Federal Government and U.S. Research Universities:Driving Innovation that Fuels the Economyhttp://http://www.sciencecoalition.org/sites/sciencecoalition.com/images/file/Basic%20Research%20and%20the%20Innovation%20Process.pdfUniversities Getting the Most Government Money - 24/7 Wall St.http://247wallst.com/special-report/2013/04/25/universities-getting-the-most-government-money/A něco nám blízkého:How the NSF allocates billions of federal dollars to top universitieshttp://sunlightfoundation.com/blog/2012/09/13/nsf-funding/
0 0
možnosti
M

Msebek

21. 9. 2013 21:38
„kolik dostává Harvard, Stanford nebo Oxford“
Kandidát na rektora by snad měl vědět (nebo si na pár kliků zjistit), že tyto  školy naopak „nedostávají“ skoro nic – tedy myšleno "dostávat" v našem stylu, tj. od státu, mít to (skoro) jisté, stěžovat si nebo dokonce demonstrovat, aby to bylo víc apod. Příjmy těch špičkových škol tvoří školné, příjmy z investic (endowment), výzkumné projekty (třeba i z veřejných prostředků, ale rozhodně se to nedá vyjádřit slovem „dostávat“), přímé dary (které ale nejsou jisté) apod. Dokonce jsem slyšel, že Cambridge, která od státu pár procent příjmů skutečně „dostává,“ to chce do budoucna odmítnout, protože těch pár peněz nestojí za to dohadování s politiky. České univerzity výše uvedené příjmy mít mohou, ale moc se o ně nesnaží. Vyjma školného (až na drobnosti), které mít nesmí, ale v principu ho stejně odmítají. Takže to je jen výmluva.
0 0
možnosti
PS

Petr Svoboda

21. 9. 2013 14:36
ad 5)
Nechtel by Petracek kandidovat i na rektora UK? :)
0 0
možnosti
C

Ctenarcp

21. 9. 2013 13:48
Stručně
1) Rektorem bude Tomáš Zima 2) Harvard’s largest single source for research funding is the federal government. http://vpr.harvard.edu/content/research-funding 3) The vast majority of sponsored research grants result from faculty-initiated proposals to government, foundation or corporate sponsors. A smaller number of research projects are funded directly by gifts, mainly from foundations and corporations interested in supporting particular programs. http://www.princeton.edu/research/facstaff/funding/ 4) Je lepší vědět a cestovat, než domnívat se a klikat 5) ČVUT http://vojtechpetracek.cz/Home_Page_-_Vojtech_Petracek/Uvod.html 6). Olomouc. http://www.upol.cz/univerzitni-organy/akademicky-senat/volby-rektora-up/
0 0
možnosti
R

Rudnik

21. 9. 2013 17:48
ad 1)
Jako že rektorem UK bude v roce 2014 bývalý člen fakultního výboru KSČ, celozávodního výboru pro fakultu všeobecného lékařství a tu nemocnici? (viz ten hajdpark a Zimovy hladké piruety, co potvrzujou jeho trvalé kariérní myšlení a jednání....) Hoho. Zajímavej odhad, s ohledem na jiné kreatury v řízení naší země možná pochopitelný... ale jinak chucpe.
0 0
možnosti
R

Rudnik

20. 9. 2013 21:25
Kus souhlasu, kus dotazu
Souhlasím s tím, že Zima v Hydeparku nijak nepřesvědčil. Souhlasím i s tím, že Štech jako prorektor - a to za deset let v té funkci! - rozvoji UK nijak viditelným počinem nepomohl.Není mi ale jasné, z čeho pro vás plyne "zjevnost" tahání špinavého prádla na veřejnost u Stehlíka - kauza s čestným doktorátem pro Eca to podle mě nenaplňuje, i když mu to současné vedení UK podsouvá. Na mě vlastně dost zapůsobilo, jak už před časem Stehlík bojoval o čestný doktorát o Michnika - a to se vedení UK (totéž jako dnes) taky mohlo zvencnout. (Velmi stručná rekapitulace zde v posledním odstavci http://www.polonistika.cz/index.php?ido=1&idp=1122&t=cestny-doktorat-uk-pro-adama-michnika)
0 0
možnosti
PS

Petr Svoboda

20. 9. 2013 23:45
kandidati
Ano, jde o toho Eca a nemam to podsunute od soucasneho vedeni UK, ale z informaci zde na CP. Uz jsem se k tomu tehdy vyjadroval, takze jenom strucne: je neprofesionalni komentovat proces vyberu Dr.h.c. na svem facebookovem uctu a vtahnout tak do verejne diskuse proces rozhodovani vedecke rady, kterym byl M.S. zjevne rozladeny. Tady se s nim naprosto rozchazim v nalezeni rovnovahy mezi dustojnosti alma mater a transparentnosti interniho rozhodovani na UK (ventilovanou skrze FB). To je problem na sirokou diskusi a ne na bagatelizovani, ze slo o dve vety na facebooku. ... me proste nikdo nepresvedci, ze reputaci univerzity informace o tom, jak se na VR dohaduji o neci cestny doktorat, proste neprospivaji. Ja jsem zastancem vize, ze VR/univerzita vyda prohlaseni, typu: VR na svem zasedani zvazila kandidaty a rozhodla se udelit Dr.h.c. tomu a tomu. Seznam vsech zvazovanych kandidatu a vysledky jednotlivych hlasovani nebude univerzita ani jeji zamestnanci zverejnovat ani komentovat kvuli zachovani dustojnosti celeho procesu. ... a hotovo. ... navic boj o Dr.h.c. pro oblibene/zname osobnosti povazuju za populismus. Progresivni dekan ma dost solidnich moznosti se predvest. Tak by me zajimalo treba:- jak velky administrativni poplatek ma FFUK nastaveny pro zahranicni PhD studenty? Nastavil ho dekan na minimalni moznou miru?- udelal dekan FFUK neco pro zjednoduseni nostrifikaci titulu z USA, Svedska, UK ... ?- navrhl dekan FFUK nejaky karierni rad, ktery by rad videl na katedrach sve fakulty? A pokud ano, v jakem vztahu je ten karierni rad k akademickemu inbreedingu?- co udelal pro to, aby verejnost nevnimala FFUK jako lihen feministek a levicovych intelektualu vzdelavanych za penize danovych poplatniku? M.S. navrhuje, aby UK vice vstupovala do verejneho prostoru:"Akademická půda by také měla být respektovaným lakmusovým papírkem, upozorňovat na některá nebezpečí ještě dříve, než opravdu přetečou do akutních problémů." FFUK a jejimu dekanovi ale prece davno nic nebranilo se pustit do verejnych diskusi ... ... mimochodem, kdyz jsme u verejneho prostoru, tady je zaznam diskuse v DOXu, ktere jsem se ucastnil se Stanislavem Stechem. Ma tam par zajimavych postrehu a je to projev nezatizeny soucasnou volebni kampani na rektora. Stoji za to ho porovnat s vystoupenim T. Zimy v Hyde Parku:http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10000000020-ideje-a-umeni-z-centra-dox/213251000210027-maraton-myslenek/obsah/244996-klopytajici-veda-a-vzdelani/http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10252839638-hyde-park-ct24/213411058080920-hyde-park/
0 0
možnosti
PS

Petr Svoboda

20. 9. 2013 20:04
Hyde park
... ted jsem Tomase Zimu jeste videl nazivo v Hyde parku a musim rict, ze jsem po rozhovoru na CP mel vetsi ocekavani. K programu nemam vyhrady, rozhovor s Martinem Rychlikem se mi docela libil, ale kdyz se podivam na projev a zivotopis Tomase Zimy, nevidim silneho rektora s vizi, ale produkt mistniho konsenzualniho karierniho postupu skrze administrativni struktury UK. A moje duvera v naplneni programu a vizi okamzite zacne klesat ... mozna se mylim a ctenari z 1.LF mi muj omyl vyvrati ... ... co se tyce Michala Stehlika a Stanislava Stecha, tak u prvne jmenovaneho, mi vadil jeho kosaty administrativni newspeak tezi, ktery moc nezlepsil ani rozhovor. Pri pohledu na CV to dava smysl. Je mlady a umi v tom chodit. Vize pro UK mozna ma, ale jejich podani postrada schopnost podat jadro sdeleni bez zbytecnych slov. Stehlik je  Jirasek i ve chvili, kdy by mel byt Hemingway :) A zjevne nema problem tahat domaci spinave pradlo na verejnost. Stanislav Stech me zaujal ve dvou verejnych debatach, kde jsem s nim byl a libila se mi uspornost jeho tezi. Ale rozhovor na CP odhalil, jak velkym konzervativcem je. Konzervatismus neni spatny a jista mira ho je dulezita. Ale ve chvili, kdy probiha zasadni generacni obmena a univerzita porad trpi akademickym inbreedingem, je potreba zmena. Muj nazor by opravil nejaky vyrazny pocin kandidata v jeho funkci prorektora pro rozvoj UK, kde uz mel moc neco udelat ... ale takovou informaci jsem jeste nezaznamenal. Takze byt clenem akademickeho snemu, skrabu se na hlave a rikam si - Tohle ze jsou nejlepsi kandidati rektora z vlastni lihne UK, z nichz jeden bude jako rektor reprezentovat univerzitu? Zadny z nich asi univerzite neudela zasadni skodu. Ale je smyslem volby rektora minimalizovat skody? Pral bych si, aby o rektora UK bojovali inspirativni leaderi s vizi. Misto toho rozhodovani o kandidatovi na rektora vypada jako uvaha, kdo v akademickych strukturach UK dostatecne uzral, aby si do zivotopisu mohl pridat funkci rektora. Tak nezbyva doufat, ze priste ... a to tyhle volby rektora jeste ani neprobehly ...
0 0
možnosti
JJ

Jan Jakub

2. 10. 2013 15:10
Nový rektor to nebude mít
Nový rektor to nebude mít jednoduché, protože UK je opravdu velmi (a chce se mi přidat ještě jedno velmi) konzervativní instituce. Myslím, že právě prof. Zima by mohl alespoň něco změnit – když všechno potřebné se asi ani změnit nedá.
0 0
možnosti