Lidovky.cz

Zvlněná D47: V říjnu Žák bourá, v listopadu jedná o opravě

  21:16

Den před volbami byl ministr dopravy v demisi Žák přesvědčen o nutnosti zbourat zvlněnou D47. Nyní se chce s Eurovií dohodnout na opravách. 

foto: © ČTKČeská pozice

Čtvrtek, 24. října, 11:00. Ministerstvo dopravy svolává mimořádný brífink. Ministr v demisi Zdeněk Žák předstupuje před novináře s alarmující zprávou týkající se zvlněné dálnice D47. Žák zveřejňuje důkazy, podle nichž zcela chybí části konstrukčních vrstev vozovky dálnice, které jsou prý podstatné pro kvalitu, životnost a v konečném důsledku i bezpečnost stavby dálnice. „Svolali jsme experty, které já znám, a všichni se shodují, že řešení je jediné. Dálnici zbourat a postavit znovu,“ konstatoval Žák.

Společnost Eurovia, jež dálnici stavěla, v tiskovém prohlášení vydaném po skončení brífinku uvedla, že nedisponuje výše zmíněnými informacemi a nemá ani žádné zprávy o průběhu a výsledcích vrtů, které na místě v současnosti organizuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Eurovia varovala před případným zneužitím „kauzy D47“ v předvolebním boji. Zřejmě to z její strany nebyly jen plané řeči.

V této souvislosti je nutné zmínit jednu okolnost. Informace o nedostatcích na D47 byly zveřejněny pouhých 27 hodin před začátkem parlamentních voleb, v nichž Zdeněk Žák kandidoval jako lídr pražské kandidátky Strany práv občanů – zemanovci (SPOZ). Zvěsti o možném bourání dálnice zaplnily všechna česká média.

Pondělí, 11. listopadu. Ministr dopravy v demisi a velmi neúspěšný kandidát do sněmovny Zdeněk Žák po jednání s generálním ředitelem Eurovie Martinem Borovkou uvedl, že obě strany chtějí najít shodu na opravách a uvést zvlněnou dálnici do bezvadného stavu. Ani slovo o bourání dálnice.

Žák podle agentury ČTK konstatoval, že ani nyní nemá důvod nevěřit výsledkům vrtů, které uskutečnilo ŘSD a které hovoří o tom, že chybí konstrukční vrstvy vozovky dálnice. Nevyloučil však případné personální změny v této ministerstvu podřízené organizaci, pokud by se ukázalo, že vrtané sondy, jež údajné chyby na D47 objevily, byly provedené neodborně.

Na místě je logická otázka: Proč Žák nepočkal se zveřejněním informací až poté, co se s nimi seznámí Eurovia a proběhne společné jednání, na němž se strany pokusí nalézt řešení? Že by byly důvodem volby a snaha zaujmout na poslední chvíli média?

Co říká selský rozum

Opusťme politickou rovinu příběhu. Stát, potažmo ŘSD, zadal stavební firmě, aby postavila dálnici. Aby komunikace spadala do této kategorie, musí splňovat určité parametry. V Česku je na dálnici povolená maximální rychlost 130 kilometrů v hodině. Na inkriminovaném úseku D47, který byl uveden do provozu teprve před necelými šesti lety, se vlní povrch a mosty mají dle ŘSD řadu závad. Maximální rychlost byla v několika částech úseku snížena na 60 kilometrů v hodině.

Stavbu, která měla mít parametry dálnice, lze proto označit za horší „okresku“. Selský rozum říká, že tento stav někdo zavinil. Stěží obstojí argumentace, že se tak stalo nedopatřením či náhodou. Je nutné najít viníka (či viníky) a situaci vyřešit. Stát rozhodně nesmí tahat za kratší konec. To ale neznamená, že mají politici veřejně vystupovat se siláckými prohlášeními. Těmi se zvlněná D47 nenarovná.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.