Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Znovuobnovování výroby aut současné problémy automobilek nevyřeší

Automobily u továrny Škody Auto. foto: Reuters

Tuzemská výroba aut za první čtyři letošní měsíce poklesla téměř o třetinu, v samotném dubnu o 89 procent. Více než sto tisíc nevyrobených aut má hodnotu desítek miliard korun, které budou české ekonomice chybět. Dramatický pokles dubnové produkce není špatnou zprávou jen pro finální výrobce, ale také pro celý dodavatelský řetězec.
  11:00

Zastavení linek v českých automobilkách se tvrdě projevilo na jejich dubnové produkci. Kolínská TPCA nevyrobila jediné auto, pracovníci se do práce vrátili v pondělí 25. května. Mladoboleslavská Škoda v posledním dubnovém týdnu dokončila jen 4799 aut, 16krát méně než v loňském dubnu. Relativně nejlépe na tom byl nošovický Hyundai, který produkci obnovil první. V dubnu závod opustilo necelých deset tisíc vozů, o třetinu méně než před rokem.

Podobná situace je i u autobusů. Celý duben se nevyrábělo ve vysokomýtském Iveku. Libchavský SOR naopak svá čísla v dubnu meziročně navýšil. Automobilka Tatra údaje v uplynulých letech nezveřejňovala, své linky ale nezastavila. Čísla vyplývají z údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Dubnový propad byl ještě dramatičtější než ten březnový, kdy v první polovině měsíce výroba fungovala normálně.

Státní pomoc

Celkově se tuzemská výroba aut za první čtyři měsíce roku propadla bezmála o třetinu, v samotném dubnu o 89 procent. Více než sto tisíc nevyrobených aut má hodnotu desítek miliard korun, to jsou peníze, které budou české ekonomice chybět. „Dramatický pokles dubnové produkce o téměř 90 procent není špatnou zprávou jen pro finální výrobce, ale také pro celý dodavatelský řetězec,“ říká Bohdan Wojnar, prezident SAP a člen představenstva Škody Auto.

Za první čtyři měsíce je v nejlepší kondici Škoda, která díky růstu v prvních měsících roku ztrácí nejméně – 29,6 procenta. Hyundai i TPCA zaznamenaly pokles o 35, respektive 32 procent. „Samotným postupným znovuobnovováním výroby automobilek se současné problémy nevyřeší. Dubnové prodeje nových vozů v EU poklesly o 76 procent a vzhledem k úzké provázanosti dodavatelských řetězců v celé Evropě a silné závislosti autoprůmyslu na funkčním vnitřním trhu byl výrobní režim na všech úrovních silně narušen,“ vysvětluje Wojnar.

Autoprůmysl potřebuje nadále státní pomoc, například z programu Antivirus, přes který stát přispívá třeba na mzdy lidí, pro něž aktuálně není práce. Potíže jsou i se zahraničními zaměstnanci.

A upozorňuje, že autoprůmysl potřebuje nadále státní pomoc, například z programu Antivirus, přes který stát přispívá třeba na mzdy lidí, pro něž aktuálně není práce. Potíže jsou i se zahraničními zaměstnanci. Škoda Auto bude muset zajistit testování polských dělníků, aby mohli přes hranice dojíždět do práce – celkem udělat testy na koronavirus 2300 Polákům a minimálně každých 30 dní je opakovat.

Poláci tvoří více než čtvrtinu zaměstnanců závodu v Kvasinách a bez nich se produkce nemůže rozeběhnout naplno. Odboráři dokonce uvádějí, že bez polských kolegů se nedostanou přes 70 procent kapacity. Evropský trh je sice dál oslabený, poptávka po škodovkách je ale především díky vozům SUV relativně dobrá. Současná dramatická situace na trhu přinesla ale nebývalý růst podílu Škody Auto v Evropě. Zatímco se všem značkám hroutily prodeje, z těch větších byla česká automobilka zasažena nejméně.

V dubnu se stala v Evropě po Volkswagenu druhou nejúspěšnější značkou, a překonala zpravidla výrazně silnější automobilky, například Peugeot či Renault. Pomohlo i to, že Škoda je silnější na trzích, které se propadaly méně. Doslova katastrofálně se snížil prodej v Itálii, Španělsku nebo Francii, kde Škoda takovou pozici nemá, a proto neztrácela tolik jako například francouzská konkurence. I za celé čtyři měsíce je ale Škoda čtyřkou na trhu.

Autor: