Zaplatí Nejedlého firma penále, nebo se čeká na volby?

Firma Lukoil, kde je jednatelem Zemanova pravá ruka, dosud neuhradila penále za porušení smlouvy se správou hmotných rezerv.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Obchodní spor mezi ruskou olejářskou firmou Lukoil Aviation Czech a Správou státních hmotných rezerv (SSHR) se vyostřuje a pomalu i politizuje. Kdyby jednatelem Lukoilu nebyl Martin Nejedlý, pravá ruka prezidenta Miloše Zemana a místopředseda Strany práv občanů – Zemanovci (SPOZ), šlo by o konflikt, o nějž by se média ani nezajímala. Jenže pakliže na jedné straně stojí jedna z aktuálně nejmocnějších politických figur současnosti a na druhé strategická státní organizace, jejíž rozhodování politika pravděpodobně ovlivňuje, nelze na kauzu nahlížet jako na standardní obchodní případ.

Zvláště vyhrocené je to v situaci, kdy se politici kolem Nejedlého, nebo dokonce on sám, mohou po předčasných volbách, tedy prakticky za pár měsíců, dostat k moci. Pokud ve volbách vyhraje levice a SPOZ se také dostane do sněmovny, očekává se personální výměna i ve vedení SSHR.

Penalizační faktura už je po splatnosti

Podstatou sporu je takzvaná obměnová smlouva z března 2009, na jejímž základě měla původně firma Lukoil dodat Správě státních hmotných rezerv 30 tisíc kubických metrů leteckého benzinu Jet A1. To znamená, že ruská společnost měla ze skladů SSHR v Heřmanově Městci jednou za rok staré palivo odebrat a nahradit ho čerstvým zbožím. Celková hodnota kontraktu se pohybuje kolem 270 milionů korun.

Společnost Lukoil smlouvu podepsala v době ekonomické krize, kdy ceny pohonných hmot krátkou dobu klesaly, a zřejmě sázela na to, že se vývoj neobrátí. Jenže ceny benzinu a nafty rostly, a kdyby ruská firma za současných podmínek dodala domluvený objem do skladu SSHR, utrpěla by finanční ztrátu.

Smlouva byla postupně prodlužována a modifikována v prospěch LukoiluSmlouva byla postupně prodlužována a modifikována ve prospěch Lukoilu. Podle posledního, v sérii již sedmého dodatku ke smlouvě z 31. prosince 2012 ruská firma nemusí vrátit letecký benzin. Může ho nahradit už i automobilovým benzinem (BA 95 Natural) nebo motorovou naftou. Mimochodem, tento dodatek podepsal Ondrej Páleník, bývalý šéf Vojenského obranného zpravodajství, který byl předsedou SSHR jmenován v září 2012 vládou Petra Nečase. (Páleník je od června letošního roku vyšetřován policií v kauze Jany Nagyové kvůli sledování osob vojenskou tajnou službou.)

Jenže ruská firma sice podle smlouvy staré palivo odebrala a zaplatila za ně, nové pohonné hmoty však státním hmotným rezervám nedodala ani do posledního termínu, tedy do konce dubna 2013. Ve zmíněném posledním dodatku ke smlouvě se však zavázala, že pokud nenaskladní materiál, uhradí smluvní pokutu ve výši 20 procent z hodnoty chybějícího leteckého benzinu, naturalu nebo nafty. SSHR proto společnosti Lukoil v červenci 2013 vystavila penalizační fakturu.

„Penalizační faktura společnosti Lukoil Aviation Czech byla Správou státních hmotných rezerv vystavena a řádně odeslána. V současné době je faktura ještě v termínu splatnosti," uvedla v červenci pro deník MF Dnes mluvčí SSHR Tereza Krásenská.

Jenže v současné době už je faktura po splatnosti. To znamená, že Nejedlého firma penalizaci, která se podle informací ČESKÉ POZICE pohybuje okolo 54 milionů korun, nezaplatila. ČESKÁ POZICE se obrátila na Martina Nejedlého, na náš dotaz však nereagoval.

Čeká se na volby?

Do sporu se zhruba před měsícem vložil i místopředseda TOP 09 a bývalý ministr financí Miroslav Kalousek.  „Jsem plně přesvědčen, že Správa státních hmotných rezerv má dostatek právních argumentů na to, aby si vydobyla to, co jí patří,“ řekl v pořadu ČT24 Otázky Václava Moravce. Otázkou však je, zda Kalousek má o tomto konfliktu přesné informace. Když „u Moravce“ hovořil o výši penalizační faktury, částku sice s odvoláním na obchodní tajemství neuvedl, ale zmínil se až o „trojciferné částce“ v milionech. Pravda je ale taková, že penále je o řád nižší.

Mimochodem je třeba zmínit, že po zatčení Páleníka byl řízením SSHR pověřen Kalouskův spojenec Tomáš Perutka, bývalý náměstek ministra obrany v době, kdy resort řídila Vlasta Parkanová. Kromě funkce v SSHR byl Perutka až do 1. července 2013 předsedou správní rady Vojenské zdravotní pojišťovny ČR.

Firmě Lukoil by jistě vyhovovalo, kdyby s ní SSHR ukončila spolupráci bez zaplacení pokuty, což je plně v kompetenci předsedy této státní organizaceSpor mezi SSHR a Lukoilem by měl teoreticky skončit u soudu, ale také nemusí. Do hry se může vložit vysoká politika. Rozhodující členové vedení SSHR se pravděpodobně k soudu jen tak rychle neobrátí, možná i kvůli tomu, aby ve svých funkcích, kam jsou ve skutečnosti jmenováni na základě politických dohod a rozhodnutí, vydrželi co nejdéle. V současné době podle našich informací jak SSHR, tak Lukoil připravují právní stanoviska, jejichž příprava zabere přinejmenším několik týdnů.

O tom, zda se SSHR obrátí na soud, nebo ne, veřejně hovořil i Kalousek. Podle exministra financí by bylo obvyklé, pokud by věc u soudu skončila. „Běžné by nebylo, kdyby to třeba Správa státních hmotných rezerv najednou chtěla vyřešit nějakým výrazně vstřícným smírem,“ uvedl letos v červenci Kalousek, který s oblibou dává najevo obavy z toho, jak bude na tlaky ze strany Lukoilu reagovat ministr financí Jan Fischer.

Není vyloučeno, že obě strany hrají o čas, čekají na předčasné parlamentní volby a další kroky učiní až po nich. Firmě Lukoil by jistě vyhovovalo, kdyby s ní SSHR ukončila spolupráci bez zaplacení pokuty, což je plně v kompetenci předsedy této státní organizace. Po volbách se může dokonce stát, že jednatel Lukoilu Martin Nejedlý dostane vysokou funkci ve státní správě a o tom, kdo povede Správu státních hmotných rezerv, bude spolurozhodovat.

Lukoil Aviation Czech

Je součástí nadnárodní ropné společnosti Lukoil, která se zabývá těžbou a zpracováním ropy a zemního plynu. Předmětem činnosti Lukoil Aviation Czech v České republice je zajištění dodávek a plnění paliva do letadel smluvních partnerů na mezinárodních letištích v Praze-Ruzyni a Ostravě-Mošnově. Na český trh s leteckými pohonnými hmotami vstoupila v září 2008, kdy začala dodávat letecký benzin na letišti v Praze v Ruzyni. V roce 2011 prodala asi 118 tisíc tun, loni zhruba 100 tisíc tun leteckého benzinu JET A1, čímž se řadí mezi největší dodavatele tohoto druhu paliva v České republice.