Lidovky.cz

Západ se chystají zaplavit další čínské značky

  8:25
Lednový veletrh CES v Las Vegas i veletrh MWC z přelomu února a března v Barceloně ukázaly, že domácí trh už některým čínským značkám nestačí a chystají expanzi.

Čínská vlajka. foto: Shutterstock

První vlna útoku čínských značek na západní trhy se udála zhruba na přelomu tisíciletí. Z tohoto období, kdy se začínalo šuškat, že evropský trh zaplaví i levné čínské automobily, však stabilně přetrvalo značek jen málo. V oblasti elektroniky slaví největší úspěchy Huawei a daří se například i Lenovu. Mezi automobily zatím k žádné tolik prorokované expanzi v podstatě nedošlo, a aby se čínské automobilky třeba do Evropy a USA dostaly, musely zvolit jinou taktiku: například automobilka Geely koupila švédské Volvo.

Čas pro nový útok

Teď nazrála doba pro další útok. V Číně vyrostla nová vlna firem postavených na základech digitálního světa, jež teď přemýšlejí nad expanzí mimo domovinu. V Číně totiž často zuří intenzivní konkurenční boj, který stlačuje marže výrobců na minimum. Uchytí-li se na Západě, mohou si přijít na mnohem zajímavější peníze – zákazníci tu jsou zvyklí za mnohé zboží platit výrazně vyšší částky.

V Číně vyrostla nová vlna firem postavených na základech digitálního světa, jež teď přemýšlejí nad expanzí mimo domovinu.

Cest, které čínské firmy při expanzi zkoušejí, je řada. Podobně jako v automobilovém světě Geely a Volvo již řadu let vcelku úspěšně „válčí“ na světových trzích čínská TCL se značkou Alcatel. Původně francouzská značka už ale čínskému gigantu nestačí, a tak si pořídil licenci na BlackBerry: původně kanadské smartphony s důrazem na bezpečnost dat tak od nynějška budou pocházet z Číny. A TCL drží v rukávu třeba i legendární značku Palm.

To je cesta se sázkou na určitou jistotu, jež ale nedává prostor pro odvážnější kroky, jež by mohly výrobce na trhu více zviditelnit a umožnily mu těžit z neotřelé image. Proto čím dál více čínských značek volí svou vlastní cestu.

Odvážní výrobci mobilů

Ke značkám v tomto ohledu nejaktivnějším patří hlavně výrobci mobilních telefonů. Těch je v Číně několik desítek, a byť je tamní trh největší na světě, začíná tam být firmám velmi těsno právě kvůli lítému konkurenčnímu boji. Řada výrobců se také zhlédla v úspěchu domácího Huawei a pokouší se jej napodobit.

Výrobců telefonů je v Číně několik desítek, a byť je tamní trh největší na světě, začíná tam být firmám velmi těsno.

Už léta se o to v podstatě marně pokouší například ZTE. Se smartphony vlastní značky zažívá střídavé úspěchy, ale to je dáno i tím, jak moc se na každém trhu snaží. Často se ale firma nemůže zbavit nálepky výrobce levných telefonů, a proto vymyslela luxusnější značku Nubia – jeden z jejích smartphonů je dokonce pojmenovaný po Praze. V USA ale ZTE zkouší trochu jinou cestu: snaží se tam budovat velmi blízký vztah se zákazníky a snaží se jim intenzivně naslouchat. Jak celou komunitou rádců a uživatelů, tak projektem smartphonu připraveného uživatelům na míru. Na trh má být uveden letos v září a zákazníci si jej mohou předobjednat na populární platformě pro komunitní financování Kickstarter.

Mobil střední třídy za 200 dolarů dostal na přání uživatelů například speciální povrch s vysokou adhezí, takže se nebude smýkat po stole nebo palubní desce auta a mohl by třeba držet „přilepený“ na zrcadle. Telefon firma vyvíjí „naruby“ – komunita uživatelů nejprve určila základní prvky výbavy a parametry, poté inženýři firmy zhodnotili, co je realistické, a dali návrhu konkrétnější podobu, již komunita rozpracovávala do detailů. Další funkcí, kterou si uživatelé přáli, je čtečka oční duhovky pro snadné odemykání telefonu.

Noví hráči

ZTE patří k tradičním čínským firmám, které se snaží ve světě prosadit dlouhodobě, a tak bude chtít aktuální vlny využít. Po úspěchu ale lační především firmy, které vznikly v Číně v několika posledních letech. Příkladem je třeba Xiaomi založená v roce 2010 – stihla se už prokousat mezi největší producenty mobilních telefonů na světě, přitom stále působí hlavně doma.

Po úspěchu lační především firmy, které vznikly v Číně v několika posledních letech. Příkladem je třeba Xiaomi založená v roce 2010.

Její expanze se koná především na další rozvojové trhy, k rozšíření na ty vyspělé se pomalu nadechuje. O své existenci nicméně dává vědět čím dál víc. Lednový veletrh CES tak byl svědkem tiskové konference Xiaomi, na níž firma představila některé své nové produkty, které už dávno nespadají jen do oblasti mobilních telefonů, přičemž ale stále zdůrazňovala dostupnost jen na vybraných trzích, k nimž USA nebo Evropa nepatří. Xiaomi se ráda chlubí tím, co umí, bohužel zatím její produkty do Evropy putují hlavně přes různé distributory a překupníky, značka sama se k vlastnímu vstupu na trh ještě neodhodlala.

Takto si Xiaomi osahává prostředí a buduje určitou image, vstup na západní trhy je pak jen otázkou času. Nebo spíš správného načasování.

Na určitém prvku napětí a výjimečnosti vyrostla také internetová značka OnePlus, která dodává několik typů smartphonů. Činí tak výhradně po internetu a z počátku prodeje bývají její modely dostupné pouze šťastlivcům, kteří získají „pozvánku“. Tahle značka patří do koncernu tvořeného velkými výrobci Oppo a Vivo, pro expanzi na vyspělé trhy byla vybrána nejspíš i proto, aby vyzkoušela čistě internetový obchodní model. A na některé zákazníky to očividně zabírá.

Od elektroniky k autům

Velmi zajímavou technologickou firmou, kterou bude dobré v následujících letech sledovat, je LeEco. Tato společnost, jež od roku 2004 používá značku LeTV a vyrostla na spotřební elektronice a s ní souvisejícím obsahu, se teď rovněž netají svými expanzními ambicemi.

Její vstup na trh do USA je hotovou věcí, americké stránky běží, stejně tak internetový obchod LeMall, kde si televizory, smartphony a různé příslušenství mohou zákazníci objednávat. Zatím zůstává otázkou, jak bude chtít značka zaujmout dál a zda přinese i zákazníkům mimo Čínu obsah, který budou moci na svých zařízeních konzumovat.

LeEco má přesah i za hranice světa spotřební elektroniky. Zakladatel a miliardář Ťia Jüe-tching také podporuje projekty automobilové.

LeEco má ale přesah i za hranice světa spotřební elektroniky. Zakladatel a miliardář Ťia Jüe-tching také podporuje projekty automobilové. Ve vlastní stáji LeEco připravuje svůj elektromobil, který byl k vidění mimo jiné i na CES. Futuristické auto by se mělo po dotažení do sériového provedení začít prodávat nejprve doma v Číně, ale expanze mimo ni není vyloučena.

Rázným krokem do světa prémiových elektromobilů pak má být značka Faraday Future, která je skrze Ťia Jüe-tchinga s LeEco úzce spojena. A byť se v poslední době hovoří o jejích finančních potížích, je právě tohle firma, která si klade za cíl postavit se hráčům, jako jsou Tesla Motors nebo tradiční evropské automobilky. Pravda, Faraday Future se profiluje jako americký startup, nicméně jeho čínské kořeny jsou nepopiratelné.

Xiaomi, OnePlus i LeEco a Faraday Future přitom představují určitou vlnu značek, na které se i západní konzumenti těší. A podobných bude více. Na některé, možná na většinu, ale nakonec budou nadšení zákazníci čekat marně. Stejně jako v předchozí vlně totiž nemají ani noví zájemci úspěch zaručen a prosadí se jen někteří z nich.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.