Záložní plán pro výběr mýta: bez tendru

Spory ve vládní koalici o výběru mýta pokračují a objevují se nové varianty. Ministr dopravy Dan Ťok jednak navrhuje opak vládního usnesení, jednak má záložní – a opět proti vládnímu zadání – variantu.

Ministr dopravy Dan Ťok. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ministr dopravy Dan Ťok. | foto:  Petr Topič, MAFRA
Ministr dopravy Dan Ťok.

Již 19 měsíců je u moci kabinet Bohuslava Sobotky, ale s problémem, jak vybírat miliardy na mýtných poplatcích za kamiony i po roce 2016, se v podstatě nepostoupilo ani o píď. Aktuální návrh ministra dopravy Dana Ťoka, jak vypsat soutěž na provozovatele miliardového systému, jde přímo proti usnesení vlády, takže je možné čekat koaliční tahanice. Podle zjištění LN existuje ale sepsaný záložní plán: stát by mohl odkoupit firmy z konsorcia Kapsch, nynějšího provozovatele mýta, a zadat výběr bez tendru.

Možná varianta

Pikantní je, že záložní plán nesepsalo ministerstvo, ale právní kancelář HSP & Partners z Přerova, navázaná na dopravní byznys. Resort se k němu ani nechce znát.

Je to spíše teoretická možnost. Sám ministr ani užší vedení resortu jí moc nakloněni nejsou.

„Takovou analýzou jsme se nezabývali. Variant řešení je nyní možných několik,“ vzkázal Ťok přes svého mluvčího Jakuba Stadlera s tím, že své řešení představil v úterý. Na ministerstvu nicméně o plánu dobře vědí, vyplývá z informací LN.

„Je to spíše teoretická možnost. Sám ministr ani užší vedení resortu jí moc nakloněni nejsou. Tato takzvaná delimitace, tedy odkoupení konsorcia a tím získání možnosti zadat zakázku takzvaně in house, bez výběrového řízení, není o tolik jednodušší než klasické výběrové řízení,“ uvedl pod podmínkou anonymity vysoce postavený úředník resortu. Některé plány ministra dopravy ovšem s přerovskou analýzou souzní či by ji umožňovaly.

Ťok chce dva tendry

Dan Ťok chce nyní přesvědčit koalici, že by se na mýto vypsaly tendry dva. Jeden na nového provozovatele stávajícího mikrovlnného systému s mýtnými bránami, druhý by měl umožnit výběr mýta i na silnicích prvních tříd.

Nový provozovatel systému mýtných bran, jenž pokrývá na 1300 kilometrů dálnic a silnic, by měl mít smlouvu na pět let s dvouletou opcí na možné prodloužení. To silně upřednostňuje Kapsch.

Dan Ťok chce přesvědčit koalici, že by se na mýto vypsaly tendry dva. Jeden na nového provozovatele stávajícího mikrovlnného systému s mýtnými bránami, druhý pro výběr mýta i na silnicích prvních tříd.

Aby část lukrativní zakázky Kapschi ubral, přišel Ťok v úterý s vizí nového státního podniku. Pod něj by se měl soustředit centrální provoz systému mýta a výhledově i další IT projekty resortu, uvedla včerejší MF DNES.

Nová společnost by přitom mohla plnit přesně to, s čím počítá analýza právníků HSP. Tedy že by stát ovládal firmy z konsorcia Kapsch přes třetí osobu.

Ideálem pak podle analýzy právní kanceláře vedené advokátem Květoslavem Hlínou je nekupovat celé společnosti z konsorcia, ale takzvaně část závodu, v němž by se koncentroval dnešní byznys. Tak by se podle zákona o veřejných zakázkách nemuselo postupovat ani při koupi Kapsche.

Hlínova analýza sice navrhuje, že by firmou, přes niž by stát mohl Kapsch nakoupit, mohla být například ČD Telematika, protože by na to měla i dost peněz, ale nový státní podnik by tuto roli prostředníka mohl plnit také.

Druhá soutěž, již Ťok prosazuje, by měla umožnit rozšíření výběru mýta i na silnice prvních tříd, pokud na tom bude koaliční shoda. U něj by už bylo jen na dodavateli, jestli použije mikrovlnný, satelitní systém, či kombinaci. První tendr by státu vlastně koupil čas pro tuto druhou soutěž.

Kritika z koalice

Ťokovy plány mají ovšem zásadní trhlinu. Jdou proti zadání, které schválila vláda v dubnu. „Ministr dostal úkol připravit parametry otevřeného tendru na celý nový provoz mýta, a to hned od roku 2017, kdy skončí smlouva s Kapschem. Tyto varianty tomu absolutně neodpovídají,“ míní poslanec Jan Birke, dopravní expert sociální demokracie.

Ťokovy plány mají ovšem zásadní trhlinu. Jdou proti zadání, které schválila vláda v dubnu.

Podle něj tak bude muset koaliční rada projednat změnu zadání. A tomu není sociální demokracie nakloněna. Ostatně premiér Sobotka už dříve avizoval, že dal Ťokovi v podstatě ultimátum. Buď připraví tendr tak, jak mu jej zadala vláda, do konce července, nebo jej vyzve k rezignaci.

„Bylo by na rozhodnutí vlády, zda je to ekonomicky výhodné. Ale o tomto plánu se nikdy nemluvilo,“ okomentoval Birke variantu odkupu Kapsche.

Nespokojená je i opozice. „V této chvíli to vypadá na pokračování smlouvy pro Kapsch, což nesu rozhodně s nelibostí,“ sdělil místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek. „Záložní variantu“ odmítl komentovat jako spekulace.

Proč se vlastně právní kancelář pustila do analyzování situace, jak si poradit s mýtem? Nápovědou mohou být aktivity jejího zakládajícího partnera Hlíny. Do loňského prosince byl šéfem dozorčí rady firmy Czech Radar. Ta dodává systémy na vážení kamionů nebo měření rychlosti na silnicích. A právě k měření rychlosti mají být vybaveny dnešní mýtné brány, aby bezmála sedmimiliardová investice státu do nich nevyšla úplně vniveč, pokud by byl mikrovlnný systém opuštěn.

Vybralo se přes 60 miliard

Sám advokát se ke své motivaci nevyjádřil. Po dvou dnech na zaslané otázky reagovala jen jeho sekretářka s tím, že „pan doktor na ně pro své vytížení nemá tento týden čas“.

Pro pořádek jen dodejme, že Hlína kdysi seděl v dozorčích radách některých firem z konglomerátu Agrofert. Jeho kancelář dosud pro koncern pracuje. Analýza k mýtu prý s tímto byznysem nesouvisí. „Pokud poskytuje nějaké služby pro státní správu, neexistuje zde jakákoli souvislost s poskytováním právních služeb pro koncern Agrofert,“ tvrdí mluvčí holdingu Karel Hanzelka.

Kapsch pak na možnost, že by část svého byznysu odprodal státu, do uzávěrky nereagoval. Od roku 2007 do letošního března se přes „jeho“ mýtné brány vybralo přes 60 miliard korun. Náklady na provoz systému, v nichž je i zisk firem z konsorcia, pak přesáhly třináct miliard. Kromě toho dodatek ke smlouvě, která vyprší s prosincem 2016, dává firmě možnost stavět pro stát další brány po celý rok 2017.

 

Počet příspěvků: 1, poslední 1.7.2015 08:32 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.