Lidovky.cz

Zákulisní matadoři: Je třeba skoncovat s politickým marasmem!

  10:56

Volební kampaň a budoucí vláda očima Miroslava Šloufa, Martina Dvořáka, Jaroslava Starky, Miroslava Provoda a Romana Jurečka.

foto: © montáž ČESKÁ POZICE, Alessandro Canu, foto ČTKČeská pozice

Volby, to je pro politology ráj. V médiích hodnotí předvolební kampaně, analyzují průzkumy, dumají nad možnými variantami povolební situace. Jde však spíše o teoretické bádání než průzkum vycházející z ostrého terénu. Oslovili jsme proto muže, kteří mají vskutku bohaté zkušenosti se zákulisním vyjednáváním před volbami i po nich, s přípravou kampaní, se zakládáním stran, nebo pamatují zákulisí divoké doby devadesátých let a přelomu tisíciletí.

ČESKÁ POZICE oslovila Miroslava Šloufa, Romana Jurečka, Martina Dvořáka, Jaroslava Starku a Miroslava Provoda, aby se vyjádřili k předvolební kampani, šancím jednotlivých stran, povolebnímu vývoji, roli prezidenta, která strana je překvapila a který subjekt je děsí.

(Oslovili jsme rovněž lobbistu Tomáše Hrdličku, který s redakcí v minulých měsících běžně komunikoval. Kvůli článku, který ČESKÁ POZICE před několika dny publikovala, se však tentokrát o své postřehy odmítl podělit.)

Otravná kampaň plná „keše“

Boss příbramského fotbalového klubu, „málemsponzor“ Dobešova sportovního hnutí (které se nedávno rozpadlo) a kontroverzní postava českého podnikatelského brčálu Jaroslav Starka považuje kampaň za otravnou a nepřipadá mu, že by strany kdovíjak šetřily. „Víte, jak to je – kampaně se přece platí z našich peněz. Tomu moc nerozumím. Teď jedu zrovna v autě a vidím ‚Já volím Zemanovce‘. A tady billboard ‚Dnes neodjížděj – 009‘. Dík moc, dobrý. Mě teda kampaň otravuje, jestli mi rozumíte. Jsem pro přímou demokracii. Lidé by si měli volit svého starostu, šerifa a tak dále. To by se mi líbilo, byla by to lepší cesta,“ řekl ČESKÉ POZICI.

Bývalý ředitel pražského dopravního podniku a nyní lobbista Martin Dvořák prý tak masivní kampaň ještě nikdy nezažil. „Polepené sloupy, citilighty, všude inzeráty. Kampaň není mdlá. Tolik peněz, kolik teď padlo do kampaně, nepadlo nikdy před tím. Malé strany, které tvrdí, že mají transparentní financování, mají tak velkou inzerci, že – a říkám to na základě svých mediálních zkušeností – musejí používat nějaké cashové peníze. Snaha dostat se do parlamentu za každou cenu je enormní,“ dodává zkušený manažer, který čelí obvinění v některých zakázkách dopravního podniku.

Lobbista Miroslav Šlouf, který v roce 2009 vydupal ze země stranu SPOZ, aby ji před těmito volbami zadupával zpět do země, považuje kampaň za nepřesvědčivou – hlavně kvůli leklosti velkých stran. „To, že se objevily nové subjekty, je samo o sobě svědectvím o vyprahlosti současných stran. Patrný je pokles preferencí u socanů, což podle mého názoru svědčí o tom, že v kampani nepřesvědčili, nenašli témata, která by voliče-občana oslovila. Snad jen neotřelost hnutí ANO vyvolává větší zájem, než jsem předpokládal. Osobnosti, které se kolem ANO objevují, mě ale nepřesvědčují, že by to byla strana na vícero použití. Podobně i Úsvit, to jsou samé fráze, těžce se hledá obsah.“

Šlouf, který byl hlavním projektantem Zemanovy prezidentské kampaně, kroutí hlavou nad tím, že politici nemají odvahu postavit se čelem k voličům a podnikat kontaktní kampaně: „Smyslem politiky přece je být v bezprostředním kontaktu s lidmi, voliči, občany. To se nedá nahradit rozdáváním buchet a koblih. Kampaň je strnulá, nudná. Nemá to žádnou jiskru, překvapení, nic, o čem by se druhý den mluvilo,“ míní od Hradu odstavený lobbista a dodává, že kampaň nepůsobí dojmem, že by stranám peníze došly: „Naopak mám pocit, že jim peníze přibyly.“ (smích)

Podnikatel a vlivný straník ODS Roman Jurečko vnímá časové omezení kampaně, čímž se odlišuje od předchozích předvolebních dostihů. „Je i výrazně omezená finančně, tedy kromě hnutí ANO Andreje Babiše,“ napsal ČESKÉ POZICI. Podle šéfa plzeňské teplárny je největším překvapením právě Babišův projekt a také postoj bývalého prezidenta Klause.

Miroslav Provod, někdejší obchodní partner Františka Mrázka a Tomáše Pitra, se rovněž pozastavuje nad finanční náročností aktuální kampaně. „Oficiální čísla nákladů na kampaň uveřejněná po volbách byla vždy ‚rozumná‘ – zhruba 30 milionů. Mediální experti reálnou cenu takovýchto kampaní odhadovali vždy přibližně o sto milionů dražší. Odkud ale spadávalo do stranických šedých pokladen oněch neviditelných sto milionů? My, národ, jsme voliči, což ovšem – jak se naše politická reprezentace zřejmě domnívá – neznamená to samé, co voli. Je naprosto evidentní, že se hrubě, se stamiliony, fixlovalo i v nejvyšších patrech dosavadní politiky,“ říká muž, který se pohyboval v temných kruzích devadesátých let a na něhož byl několikrát spáchán atentát.

Zubatá štika a divnej patron

Když jsme se jmenovaných pánů ptali, koho považují za fenomén kampaně a který subjekt je v předvolební době překvapil, vzácně se shodovali.

„To je strašně složitý, protože strany slibují, ale nic nesplní,“ říká Starka. „Je ale pravda, že jsem si docela pročítal Babiše. Ten je šikovnej, hodně věcem rozumí – třeba potravinám. Dá se říct, že ve většině věcí s ním souhlasím. Já bych samozřejmě ze všeho nejvíc zavedl 15procentní rovnou daň, kterou dřív slibovala ODS. Prostě kdo víc pracuje, má víc peněz, tak to chodí na světě. Letos mám dilema, protože poslední dvě období jsem volil socany. Vadí mně ale jejich daňové balíčky. Když pro mě je to těžké, jsem už starej. V poslední době mě zkrátka oslovuje Babiš.“

Příbramský Starka se pozastavil u kampaně Tomia Okamury a jeho Úsvitu přímé demokracie: „Okamura je divnej patron, ale musím říct, že jeho program mi přijde zajímavej, ale jeho strana se nikam nedostane.“

Šlouf zase oceňuje, že Babiš se jako jediný neštítil kontaktní kampaně: „Jenom Babiš vyjel na debaty, lidé na něho byli zvědaví. Bezesporu bude dobrým obchodníkem, ale to ještě neznamená být dobrým politikem. To je věc, kterou ještě neumí.“ Na otázku, zda se domnívá, že ANO se postupně po volbách rozštěpí, odpověděl: „Pan Babiš si kupoval odborníky ve velkém. Tak uvidíme, co bude mít nakoupeno za odborníky, až se dostane k moci.“ (smích)

Podobně byl razantním nástupem hnutí ANO překvapený i Dvořák. „Nebudu lhát, že jsem překvapený jejich dobrým marketingem. Předpokládám, že se poučili z chyb véček, a jsem přesvědčený, že jim nehrozí rozklad. Navíc manažeři, kteří se pohybují kolem vedení hnutí, mají určitě větší schopnosti a zkušenosti než lidé, kteří se pohybovali kolem Věcí veřejných,“ míní exšéf dopravního podniku, kterého těší i jistý comeback KDU-ČSL. „Potřebujeme reálně křesťansko-konzervativní sílu, která ve voličích stále přetrvává.“

Někdejší král digitálních hodinek Provod šel ještě dále a označil předsedu ANO za trojského koně, kterému fandí: „Nebere si servítky a bude ve sněmovně potřebnou štikou. Je samozřejmě otázkou, jestli na staré a vlivné zabydlené sumce bude mít dostatečně ostré zuby. Předpokládám, že za sebou bude mít nepochybně palebnou podporu všech možných Ištvanů a Šlachtů, takže věřím, že se nakonec k nějakým politicky ozdravným procesům národ prostřednictvím pana Babiše pozvolna prokouše.“

Jurečka v kampani překvapilo nejen Babišovo hnutí, ale i „postoj bývalého prezidenta Klause“. Takzvané kamenné strany to mají podle Jurečka čím dál těžší, protože musejí dodržovat pravidla a stanovy a jsou členskou základnou nuceny naplňovat svůj program, což prý u populistických hnutí – jako je například Hnutí Úsvit Tomia Okamury – zrovna nehrozí. „Předvolební program České televize byl postaven tak, že to skoro vypadá, že je ušit na míru malým stranám – volební potenciál místo volebních preferencí, osm stran ve studiu atd. To vše malým stranám určitě také pomohlo,“ dodává Jurečko.

Levicový válec

Kdo vyhraje volby? Jaká vznikne vládní koalice? Oslovení se shodli, že po volbách se k moci dostane levice. Zamýšleli se i nad otázkou, koho Miloš Zeman pověří sestavením nové vlády, respektive zda pozici šéf sociální demokracie uhájí Bohuslav Sobotka.

Šéf příbramského klubu Starka věští: „Levice vyhraje. Málo novinám věřím, když vím, komu patří. Proto si myslím, že ty slábnoucí preference ČSSD nebudou tak horké, jestli mi rozumíte. Takže levice bude po volbách silná. Asi ani Andrej nedostane málo hlasů.“ Situaci kolem prezidenta a jeho výběru nového premiéra nechce zbytečně dramatizovat, neboť Miloše Zemana prý respektuje: „Všichni na něho nadávají, novináři ho natíraj. Nebýt ale jeho, je tu možná pořád minulá sněmovna a volby nebudou.“

Někdejší Zemanova pravá ruka Šlouf sází na ČSSD: „Socani zvítězí. Jedinou slušnou většinu by ČSSD dala dohromady za současných propočtů s hnutím ANO. Těžko ale říct, strany říkají, že to spolu dělat nebudou. Zatím to ale nevypadalo, že by to socanům vyšlo s komunisty. K tomu by byli potřeba lidovci, jenže ti s komunisty nechtějí. Takže jako jediná možná varianta se mi zatím jeví ČSSD – Babiš.“

Skeptický je Šlouf v otázce, zda Sobotka před Zemanem uhájí své křeslo a bude pověřen vyjednáváním o nové vládě: „Odhadoval bych, že to neustojí. Nemyslím si však, že by se tím strana rozpadla, nicméně vyloučit se dneska nedá nic.“ Nevzroste tedy moc prezidenta po volbách ještě více? „Pozice prezidenta je daná Ústavou. Za první republiky ale existovaly slabé koalice, a tím se u prezidenta zvyšovala iniciativa situaci řešit,“ podotýká Šlouf, který v minulých dnech založil platformu Obroda, jež se má stát centrem pro nespokojené straníky, především ty ze SPOZ.

Dvořák odhaduje, že jazýčkem na vahách bude ANO: „Je široce rozkročené a bude mít potenciál jak pro středolevou vládu, tak pro středopravou. Bude hodně záležet i na výsledcích KDU-ČSL, která také může doleva i doprava.“ Ani Dvořák si není jistý, že Zeman Sobotku jmenuje premiérem: „Myslím, že Zeman pověří nejsilnější stranu, ale nejsem si vůbec jistý, jestli tím pověřeným bude ta samá persona, která má momentálně vizitku ‚předseda‘. Doba je turbulentní a nevíte, kdo kde v jaké pozici bude za čtrnáct dní.“

Jurečko se domnívá, že volby dopadnou patem: „A pak jsem zvědavý, kdo dá rozum do hrsti a bude dělat kompromisy, jelikož teď se vymezuje každý proti každému.“ A Sobotka? „Bude to složité. Sobotkovi bych ale v rámci ČSSD premiérství přál.“

Provod pohřbívá pravicové strany a vyhlíží nástup levice: „ODS sama sebe spravedlivě a po právu k politické smrti umlátila, TOP 09 v čele s agentem 009 ještě nějaké hlasy nutné k udržení ve sněmovně posbírá, posílí ČSSD a KSČM. Babiš by mohl posbírat nějakých 15 procent. Pro Okamuru a ostatní pidistrany... vidím to jako do odpadního koše zahozený hlas.“

Skoncujme s marasmem!

Nejen veřejnost a občané, ale i vlivní, zkušení a kontroverzní zákulisní hráči jsou ze současného stavu a kvality politiky rozrušení.  „Obávám se, že po volbách nenastane uklidnění, i když bych si ho velmi přál. Tato země celá desetiletí nebyla v takovém marasmu mezilidských vztahů jako dnes,“ obává se Miroslav Šlouf, kdysi hlavní šedá eminence české politiky a dnes jeden z největších bojovníků proti Hradu a podhradí Vratislava Mynáře a Martina Nejedlého.

Jaroslav Starka přiznává, že dříve politiku napjatě sledoval, ale teď je z ní zklamaný a moc ji už nesleduje. „Je mi smutno z toho, co se děje,“ říká s tím, že kvůli politice není smutný pouze on sám: „Obecně je většina z nás hodně zklamaná. Určitě bychom potřebovali podstatnou změnu. Někdo by měl konečně přijít a platit těm lidem, kteří pracujou. A ne, že budu přispívat na lidi, kteří nepracujou. Myslím si, že kdo nepracuje, má smůlu a má spát na ulici.“

Hlas ulice i politických matadorů:

Zajímavé postřehy z předvolebních rozhovorů pro ČESKOU POZICI.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.