Zákon o veřejných zakázkách: Zrušit, či nezrušit tendr s jednou nabídkou?

Dopad povinnosti rušit zadávací řízení při jednom uchazeči je mnohem méně významný, než by se mohlo zdát z kritiky tohoto ustanovení.

Technická novela zákona o veřejných zakázkách prošla připomínkovým řízením. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), pod nějž tato norma spadá, obdrželo 261 připomínek, z toho 110 zásadních. Kabinet dostane na stůl tento návrh s 32 rozpory. Jak bylo možné očekávat, značná část výhrad se týkala otázky, zda se má zrušit zadávací řízení, pokud zadavatel obdrží pouze jednu nabídku.

Ministerstvo průmyslu a obchodu, Hospodářská komora, Svaz měst a obcí a ministerstvo životního prostředí požadují, aby byla ze zákona zcela vyškrtnuta povinnost rušit tendry, pokud se přihlásí pouze jeden zájemce. Tím by se vrátila právní úprava před 1. duben loňského roku, odkdy platí novela zákona o veřejných zakázkách.

MMR však tomuto požadavku nechce vyhovět. Ministerstvo je totiž přesvědčeno, že „toto pravidlo vykazuje protikorupční potenciál a situaci, kdy je na běžnou veřejnou zakázku doručena pouze jedna nabídka či zbude jen jedna nabídka k hodnocení, považuje za vysoce nestandardní“. MMR nicméně připouští, že rušit povinně soutěže s jednou nabídkou může být problémem pro specifické zakázky.

Zrušit i pokračovat

V návrhu technické novely MMR zachovává povinnost zrušit výběrové řízení, obdrží-li zadavatel pouze jednu nabídku. Pokud se však i při opakování tendru přihlásí pouze jeden uchazeč, bude možné ve výběrovém řízení pokračovat. MMR považuje situaci, kdy i ve druhém pokusu přijde pouze jedna nabídka, za vysoce nestandardní, přičemž zadávací řízení by mělo „vykazovat nejvyšší možnou míru transparentnosti“.

Pokud se i při opakování tendru přihlásí pouze jeden uchazeč, bude možné ve výběrovém řízení pokračovat

Důvod, proč byla do novely zákona o veřejných zakázkách, která vstoupila v platnost loni 1. dubna, zakomponována povinnost zrušit výběrové řízení pouze s jednou nabídkou, je nasnadě – ztížit možnost vypisovat zakázky šité na míru vybrané firmě.

Jak vyplývá ze statistických dat ministerstva pro místní rozvoj, loni bylo kvůli tomuto ustanovení zrušeno 467 zadávacích řízení – 4,4 procenta ze všech zakázek zadaných v roce 2012. Objem finančních prostředků ze zrušených zadávacích řízení dosáhl přibližně 3,8 miliardy korun – 1,4 procenta z celkového objemu loni zadaných zakázek. Přitom část ze zrušených zadávacích řízení se podařilo dokončit při opakovaném pokusu. Z uvedených údajů je tedy zřejmé, že dopad povinnosti rušit řízení při jedné nabídce je mnohem méně významný, než by se mohlo zdát z kritiky tohoto ustanovení.

Počet příspěvků: 3, poslední 8.7.2013 10:33 Zobrazuji posledních 3 příspěvků.