Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Základna čínských firem pro evropskou expanzi: Bývalé doky v Londýně

  16:33

Číňané hodlají za 1,5 miliardy dolarů revitalizovat londýnský Royal Albert Dock a vybudovat z něj moderní administrativní a obchodní čtvrť.

Sü Wej-pching, ředitel společnosti ABP, je přesvědčen, že projekt revitalizace londýnských doků Royal Albert Dock přitáhne čínské i asijské firmy. foto: © montáž ČESKÁ POZICE, Richard Cortés, foto Reuters, vizualizace ABPČeská pozice

Více než 1,5 miliardy dolarů hodlají Číňané dát na revitalizaci Royal Albert Dock, kdysi nejmodernějších doků Londýna. Místo přepraviště zboží však vyroste po City a Canary Wharf třetí obchodní čtvrť britského hlavního města. Právě odsud by měly v budoucnu expandovat čínské firmy do Evropy.

Doky Royal Albert Dock ve východní části Londýna byly otevřeny v roce 1880 a byly první, v nichž byla zavedena elektrická energie. Překládal se v nich tabák z Ameriky či maso a ovoce z kontinentální Evropy. Jejich sláva podobně jako ostatních londýnských doků začala pohasínat od padesátých letech minulého století. Poslední loď byla z Royal Albert Dock vypravena v roce 1980.

Věhlas těchto doků se nyní pokusí oživit Číňané. Koncem května totiž podepsali zástupci developerské společnosti Advanced Business Park (ABP) kontrakt s londýnským primátorem Borisem Johnsonem na revitalizaci 14 hektarů Royal Albert Dock. Na místě bývalých doků chtějí vybudovat projekt Asian Business Port, jehož součástí budou kancelářské budovy, obchody a byty. Jde o největší projekt zaměřený na komerční nemovitosti, do kterého kdy Číňané ve Velké Británii investovali.

Distrikt světové úrovně

Vedení ABP předpokládá, že se dřívější doky stanou základnou čínských firem pro expanzi do Evropy. „Mojí vizí je vytvořit mezinárodní obchodní distrikt světové úrovně, který se zpočátku zaměří na asijské firmy a pomůže jim zajistit sídlo v Londýně, jenž je v Číně považován za vstupní bránu jak do Velké Británie, tak do celé Evropy,“ uvedl pro list China Daily Sü Wej-pching, ředitel společnosti ABP.

Společnost ABP nabídne potenciálním nájemníkům nejmodernější kancelářské prostory za výhodnou cenu 

Na dotaz deníku, jak bude lákat čínské a asijské společnosti, Sü odpověděl: „Dobré služby nepotřebují propagaci.“ A dodal, že potenciálním nájemníkům nabídne za výhodnou cenu nejmodernější kancelářské prostory. Sü potvrdil, že ABP již podepsala několik nájemních smluv. Další zájemce registruje mezi významnými čínskými bankami.

Pro ABP je londýnský projekt první za hranicemi Číny. Firma byla založena před deseti lety a specializuje se na revitalizaci velkých oblastí. V Pekingu společnost dokončila rozsáhlý obchodní park a nyní pracuje na dalších dvou obdobných projektech. Dle China Daily se ABP zaměřuje na investice do relativně levných pozemků v oblastech, které jiní firmy přehlížejí. Ředitel Sü tvrdí, že takové projekty mohou být po dokončení revitalizace vysoce ziskové.

Opatrnost některých realitních makléřů

Čínská agentura Sin-chua uvedla londýnského primátora Johnsona, dle něhož se Royal Albert Dock stane třetím finančním distriktem Londýna po City a Canary Wharf. Developerský projekt by měl vygenerovat až 20 tisíc pracovních míst. Je rozdělen do pěti fází a jeho kompletní dokončení je plánováno za osm až deset let. Dle britského deníku Financial Times (FT) záskají Číňané pozemky v docích do nájmu na 75 let.

Dle šéfa společnosti ABP Sü Wej-pchinga je důležité, aby se asijská ekonomika nadále příznivě vyvíjela

Někteří realitní makléři jsou však opatrní, co se týče úspěchu projektu. Poukazují na to, že investoři do něj vloží více než 1,5 miliardy dolarů, jenže kvůli blízkosti letiště London City Airport, budou moci budovat mrakodrapy jen do určité výšky. „Nájemné, aby se jim investice vyplatila, bude mnohem vyšší, než se kdy v oblasti platilo,“ uvedl pro FT nejmenovaný developer.

Navíc, jak ukazují statistiky mezinárodní realitní společnosti CBRE, je v současnosti v oblasti doků devět a v oblasti City pak okolo 6,5 procenta volných kanceláří. Před finanční krizí – v roce 2007 – to však bylo 3,4, respektive 3,5 procenta. Ředitel Sü ale tvrdí, že projektu věří. Důležité dle něho je, aby se asijská ekonomika nadále příznivě vyvíjela.

Čínské investice v Británii

Čínské investice ve Velké Británii dosáhly loni osmi miliard dolarů. Mezi doposud největší akvizice patří nákup třetinového podílu administrativního distriktu Canary Wharf a deseti procent letiště Heathrow. Britové mají zájem i o další čínské investice. Hovoří se především o pomoci v rozvoji infrastruktury včetně vysokorychlostní železnice a jaderném v programu.

Pozve britský premiér David Cameron na čaj i některého z čínských magnátů?

V Británii však zaznívají obavy, že by další zdárně se rozvíjející obchodní spolupráci mohly narušit vlažné čínsko-britské politické vztahy kvůli loňské schůzce premiéra Davida Camerona s dalajlámou. Číňané by prý rádi slyšeli omluvu, Britové jsou přesvědčeni, že není za co se omlouvat. Loni byla zrušena Cameronova návštěva Pekingu, letošní čínského premiéra Li Kche-čchianga v Londýně zatím nebyla potvrzena.

Cameron ale dobře ví, že čínské peníze potřebuje a snaží se investory do Británie přitáhnout. Pro časopis Fortune koncem května prohlásil: „Jednou jsem řekl Chinese Investment Corporation (čínský suverénní fond – pozn.red.): Nejsem v rozpacích z toho, že vlastníte deset procent naší největší vodárenské společnosti nebo velký podíl letiště Heathrow. Je to skvělé.“ A dodal: „Jsem na to hrdý. Chceme být cílem čínských investic. Řekněte dalším čínským investorům, aby přijeli do Londýna a utráceli peníze.“

Cameron za příklad úspěšných zahraničních investorů v Británii uvedl indickou skupinu Tata Group, v jejímž čele je Ratan Tata. „Řekl jsem mu osobně – pokaždé, když přijedete do Londýna, neváhejte a zavítejte do Downing Street na šálek čaje. Budeme rozprávět o britské ekonomice a o tom, jak zde můžete ještě více expandovat.“ Pozve Cameron na čaj i některého z čínských magnátů?

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...