Zahraniční turisty fascinuje tajemnost večerní a noční Prahy

„Naším cílem je představit Prahu jako atraktivní turistickou destinaci,“ říká v rozhovoru Petr Slepička, statutární zástupce a ředitel turistických služeb Prague City Tourism.

Petr Slepička, statutární zástupce a ředitel turistických služeb Prague City... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Petr Slepička, statutární zástupce a ředitel turistických služeb Prague City... | foto: Česká pozice
Petr Slepička, statutární zástupce a ředitel turistických služeb Prague City...

Na konci února se na Holešovickém výstavišti v Praze konal 28. veletrh cestovního ruchu Holiday World 2019, jejž zde kvůli plánovaným opravám v příštích letech zřejmě nebude možné navštívit. Proto asi největší inovací byl kromě exotických zemí nový organizátor, společnost ABF, která nahradila Inchebu a provozuje i letňanské výstaviště, kam se nejspíš příští rok tento veletrh přesune.

Veletrhu se zúčastnilo 694 vystavovatelů z více než 40 zemí světa, mezi nimiž bylo s novou a vysoutěženou expozicí i hlavní město Praha. S čím na Holiday World přišla, uvádí v rozhovoru Petr Slepička, statutární zástupce a ředitel turistických služeb Prague City Tourism.

ČESKÁ POZICE: Máte novou expozici hlavního města Prahy, odlišnou od té loňské. Co si od této změny slibujete?

Letos se Prague City Tourism na stánku prezentovala společně se Zoologickou zahradou, Botanickou zahradou, Planetáriem, Galerií hlavního města Prahy či Muzeem hlavního města Prahy. V expozici jsme dali prostor i dopravnímu podniku, protože pro bezpečné a rychlé cestování po Praze je nejlepší městská hromadná doprava.

SLEPIČKA: Vedení města rozhodlo, že prezentaci Prahy je třeba změnit. Nakoncepci stánku jsme loni vypsali soutěž na tři roky. Výsledek ukázal veletrh cestovního ruchu Holiday World 2019. Kromě toho se s expozicí budeme prezentovat v Bratislavě a opět v Praze. Naším cílem je představit Prahu jako atraktivní turistickou destinaci, která má co nabídnout i prostřednictvím svých městských organizací.

Letos se Prague City Tourism na stánku prezentovala společně se Zoologickou zahradou, Botanickou zahradou, Planetáriem, Galerií hlavního města Prahy či Muzeem hlavního města Prahy. Propagujeme i divadla, jejichž zřizovatelem je hlavní město, například Na Vinohradech či Divadlo v Dlouhé. V expozici jsme dali prostor i dopravnímu podniku, protože pro bezpečné a rychlé cestování po Praze je nejlepší městská hromadná doprava.

ČESKÁ POZICE: Budete expozici předvádět i v zahraničí?

SLEPIČKA: Tento stánek používáme pouze v Praze na Holiday World a v Bratislavě na veletrhu Slovakiatour. Na ostatních zahraničních veletrzích se prezentujeme jinými způsoby. Veletrhy v Praze a Bratislavě jsou pro nás především příležitostí k osobnímu setkání s partnery – sdělení si novinek, případně domluvení spolupráci. To stačí jednou či dvakrát za rok.

Příští rok se chceme domluvit s pražskými organizacemi a místa, která neobsadí, nabídnout státním institucím, jako je Národní divadlo, Národní galerie či Národní zemědělské muzeum, pro něž je cestovní ruch důležitý

Expozici v Bratislavě se nám nedaří zcela naplnit, protože některé pražské organizace prezentace na slovenském trhu nezajímá – být pět dnů ve slovenském hlavním městě na veletrhu je pro ně bývá složité. V Praze se mohou lidé v expozici vystřídat a organizace může i v nepřítomnosti jejích odborníků či představitelů fungovat. Příští rok se chceme domluvit s pražskými organizacemi a místa, která neobsadí, nabídnout státním institucím, jako je Národní divadlo, Národní galerie či Národní zemědělské muzeum, pro něž je cestovní ruch důležitý.

ČESKÁ POZICE: Praha coby naše turistická jednička si údajně vede dobře. Jak to vidíte?

SLEPIČKA: Praha má cestovní ruch dobře zorganizovaný. Loni jsme zaznamenali tříprocentní nárůst návštěvníků, což sice bylo méně než v minulých letech, ale jsme rádi i za to. Mluvím o návštěvnících, nikoliv o turistech, kteří jsou pouze jejich podmnožinou. Kromě nich máme například studenty v rámci programu Erasmus, kongresovou turistiku či české mimopražské návštěvníky, kteří vyjeli do hlavního města za kulturou nebo za sportem. Počet posledních přibývá – i procento přenocování.

O 30 procent také narostl zájem o Prahu u turistů z Asie, především z Číny. Bohužel se však nezměnil počet jejich přenocování – průměrně 1,6 noci. To je málo. Asijští a slovenští turisté – 1,9 noci – v Praze stráví průměrně méně než dvě noci. Z hlediska cestovních kanceláří tvoří vrchol klientela z Ruska, která se v Praze zdrží průměrně téměř čtyři noci. Navíc často míří nejen do centra Prahy, ale i do dalších čtvrtí, a dokonce měst.

Z hlediska cestovních kanceláří tvoří vrchol klientela z Ruska, která se v Praze zdrží průměrně téměř čtyři noci. Navíc často míří nejen do centra Prahy, ale i do dalších čtvrtí, a dokonce měst.

Dalším problémem je, že více než 70 procent zahraničních návštěvníků přijíždí poprvé. Jsou-li zde na dvě nebo dvě a půl noci, jeden den přilétají a jeden den odlétají, zbývá jim pouze den, maximálně den a půl na prohlídku Pražského hradu, Karlova mostu či Starého města. Proto nelze s těmito návštěvníky více pracovat.

Říká se, že Praha je přeplněná turisty. V tuto chvíli ale jde spíše o nerovnoměrnou distribuci návštěvníků ve městě, většina z nich se pohybuje především v okolí Královské cesty, což je malé území. Jižní město se asi nikdy turistickým hitem nestane, ale jinde je co ukázat, například v Holešovicích, Karlíně nebo na Žižkově. Za návštěvu také stojí Botanická nebo Zoologická zahrada, které mají světovou úroveň.

ČESKÁ POZICE: Jak je to s českými návštěvníky Prahy?

SLEPIČKA: Počet českých návštěvníků Prahy se neustále zvyšuje. Je však problém je spočítat, protože Český statistický úřad sleduje pouze hromadná ubytovací zařízení. Mnoho českých návštěvníků však zůstává u známých, příbuzných, na kolejích, ubytovávají se prostřednictvím platformy Airbnb. Jejich celkový počet je tedy mnohem vyšší, než se oficiálně uvádí.

Říká se, že Praha je přeplněná turisty. V tuto chvíli ale jde spíše o nerovnoměrnou distribuci návštěvníků ve městě, většina z nich se pohybuje především v okolí Královské cesty, což je malé území.

Pokud jedou například do Národního divadla například z Vysočiny, je pro ně obtížný návrat ještě téhož dne. Pokud jedou vlakem, ještě to jde, ale autem po D1 nikdy nevědí, jaká bude cesta. Situace se mění, i mladé páry si dnes mohou dovolit v Praze povečeřet, přespat v hotelu a ráno v klidu odjet, a to zejména mimo sezonu, tedy v lednu, únoru a začátkem března, kdy jsou ceny hotelů nižší.

ČESKÁ POZICE: Jakou máte zkušenost s internetovými platformami?

SLEPIČKA: Jsme organizací destinačního marketingu, a proto se například s Uberem příliš nesetkáváme. A doprava na letiště a z něj je, jaká je. Letecký provoz narostl na 15 milionů cestujících ročně. Já sice příznivcem této společnosti nejsem, ale tato služba je ve světě etablovaná, mnohde s ní mají dobré zkušenosti a návštěvníci jsou na ni zvyklí. Jak jsem ale řekl, její služby jdou mimo nás. Nás spíše zajímají platformy, jako je Airbnb. Tento problém nemáme dotažený.

ČESKÁ POZICE: A co kongresová turistika?

SLEPIČKA: Kongresová turistika v Praze je úspěšná. V Praze se na ní spolupracujeme s Prague Convention Bureau, která se primárně zaměřuje na MICE segment. Například se u nás konal prestižní Kongres interní komunikace, který patří mezi „olympiádu“ mezi kongresy. Účastním se zahraničních kongresů European Cities Marketing, kde hovořím s kolegy z jiných evropských měst, kteří organizaci takové akce hodnotí kladně.

Počet českých návštěvníků Prahy se neustále zvyšuje. Je však problém je spočítat, protože Český statistický úřad sleduje pouze hromadná ubytovací zařízení.

Tradiční návštěvník kongresů jezdí do Amsterdamu, Paříže, Berlína nebo do Prahy a dá práci ho něčím zaujmout a překvapit. S kolegy odjinud si vyměňujeme zkušenosti a nedávno se mne právě na tento kongres ptali, protože ho odborníci řadí k organizačně nejnáročnějším. Takové kongresy se většinou plánují dva až čtyři roky předem a je s nimi spojená velká odpovědnost. Takže i na nás závisí, co bude v Praze nového, jak se postavíme například k rekonstrukci levého křídla Průmyslového paláce.

ČESKÁ POZICE: V současnosti nedělá veletrh firma Incheba, která byla léta s holešovickým výstavištěm spojená, ale PVA. Existuje nějaký rozdíl?

SLEPIČKA: Zatím je vše při starém, ale tato akce se koná v Holešovicích asi naposled. Budou následovat Letňany, takže jsem zvědavý na příští ročník. Tady by tou dobou již měla začít stavební činnost na obnově Průmyslového paláce. Jestli se někdy Holiday World vrátí na původní místo, záleží na tom, jak dlouho budou práce na této historické budově trvat, a zda bude vůle zase vrátit veletrh do Holešovic.

ČESKÁ POZICE: Loni se odehrály volby a postů na magistrátu se ujalo jiné vedení. Už se to nějak projevilo?

SLEPIČKA: Zatím se žádná velká změna, alespoň v pražském cestovním ruchu, nekonala. Nové vedení se postupně seznamuje se situací. První kolo je u konce a již se odehrála první jednání nových, kvalitně obsazených pracovních skupin. Budoucnost ukáže, zda se to, co slýcháme, postupně objeví v praxi. I my z cestovního ruchu usilujeme o změnu legislativy.

Jestli se někdy Holiday World vrátí na původní místo, záleží na tom, jak dlouho budou práce na této historické budově trvat, a zda bude vůle zase vrátit veletrh do Holešovic

Vedle změn neviditelných je jedna velmi viditelná – nový post „nočního starosty“, od nějž si hodně slibujeme. Už se ozvaly i hlasy proti němu, ale podle mne je to správné. Noční starosta se bude podle vzoru jiných evropských metropolí věnovat nočnímu životu v Praze, jejž nelze opominout.

Muzea zavírají okolo šesté odpoledne, vyhlídkové věže v osm až deset večer, ale tím noční život nekončí. Praha k tomu přispívá geniem loci, duchem místa a jistou tajemností právě ve večerních a nočních hodinách. Ta často zahraniční návštěvníky fascinuje a kvůli ní sem mnozí jezdí. Nejen za levným alkoholem, jak se někteří domnívají.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.