Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

White & Case poradí obraně, co má udělat s vadnými letouny Casa

Afghánistán

  12:22

Ministerstvo obrany ladí taktiku na jednání s Omnipolem. Existují minimálně tři varianty, jak dál s kontraktem naložit.

Ministerstvo obrany (MO) si najalo externí právní firmu, aby analyzovala smlouvy na nákup dopravních letounů Casa C-295 pro českou armádu. Mezinárodní advokátní kancelář White & Case má za úkol vypracovat právní posudek na postup ministerstva vůči společnosti Omnipol, která se nyní snaží odstranit objevené závady na letadlech. Kvůli problémům s avionikou a ochrannými prvky nejsou plně funkční. MO proto nyní zvažuje vypovězení kontraktu.

„Smlouva s White & Case byla uzavřena na základě výjimky ze zákona o veřejných zakázkách. Je to zakázka malého rozsahu do dvou milionů korun,“ sdělil ČESKÉ POZICI Jan Pejšek, tiskový mluvčí ministerstva obrany. Resort obrany tlačí čas. Dle smlouvy totiž Omnipol musí armádě dodat čtyři plně funkční letadla do konce července. Právní analýzu proto musejí mít ministerští úředníci v rukou ještě před vypršením této lhůty.

Zprostředkovatel obchodu Omnipol slíbil, že do konce července dodá systém pasivní ochrany letounů. Právě ten se totiž v minulosti ukázal nefunkčním. Jde přitom o klíčový prvek pro nasazení letadel v bojových oblastech. V současnosti mohou stroje létat pouze v omezeném režimu. Například do Afghánistánu, kde působí čeští vojáci, nesmějí. Přitom byly pořizované právě kvůli použití v zahraničních misích.

Lidé z ministerstva obrany jsou přesvědčeni, že pořizovací cena nákupu byla vysoká a některé věci byly zaplaceny dvakrát

Vedle této závady pracují technici ze španělské společnosti EADS, která letouny Casa vyrábí, na odstranění problémů s avionikou při přistávání a vzletu. Ti v Česku testují softwarové nastavení. U tří letadel byly nahrané starší, ale osvědčené verze softwaru. Novou verzi, která opakovaně vykazovala vady, Španělé testují v posledním ze čtyř letounů. „Kdyby to bylo aspoň jako s Pandury. Ty jsme sice koupily draze, ale nejsou s nimi žádné problémy,“ glosoval pořízení dopravních letounů zaměstnanec resortu obrany, který si nepřál být jmenován.

Casy se ještě prodraží

Nákup čtyř strojů Casa za 3,5 miliardy korun v roce 2009, který obhajoval tehdejší náměstek a pozdější ministr obrany Martin Barták, provázely od začátku problémy. Nepotvrdil se například argument představitelů MO, že čtvrtý letoun CASA bude vyměněn za pět nepotřebných stíhaček L-159, do nichž armáda investovala půl miliardy korun. Španělé totiž stroje odmítli odebrat. Armáda proto musí ročně utratit miliony za jejich konzervaci.

Kvůli podezření, že ministerstvo obrany porušilo pravidla pro zadávání veřejných zakázek – nevypsalo tendr a vybralo přímo dodavatele EADS – popotahuje Česko EU. Pokud u Evropského soudního dvora prohraje, hrozí mu pokuta.

Tři varianty

Podle dobře informovaného zdroje ČESKÉ POZICE z resortu obrany existují minimálně tři varianty, jak se smlouvou dál postupovat. Krajní možností je kontrakt s Omnipolem vypovědět. To by však znamenalo, že vojáci přijdou o přepravní kapacitu a budou si ji muset nasmlouvat jinde. Armádní představitelé počítali s využitím nových transportních letadel, a proto se rozhodli vyřadit staré sovětské stroje An-26. Pokud tedy ministerstvo obrany letouny Casa vrátí, vojáci nebudou mít čím přepravovat lidi a materiál.

Existuje dokonce varianta vrátit jen některých ze čtyř strojů. Nejpravděpodobnější však je vyjednání lepších podmínek. Lidé z MO jsou totiž přesvědčeni, že pořizovací cena nákupu byla vysoká a některé věci byly zaplaceny dvakrát. Nelíbí se jim například tříletá servisní smlouva za 700 milionů korun. 

Autor: