Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Vzkaz pro cestující: Wizzairte se příště na tuto společnost!

  15:48

Po zkušenosti se zrušeným letem z Barcelony lowcostového dopravce lze směle prohlásit, že péče o zákazníky je u něho pojem zcela neznámý.

BARCELONA/PRAHA –  Návrat z Barcelony poslední lednový den se Emě Brunclíkové a dalším 180 lidem prodražil. Společnost Wizzair, s níž měli z katalánské metropole odletět, je nechala na letišti a nedala jim možnost přebookovat letenky. Zoufalí pasažéři si tak museli koupit nové. Wizz Air jim navíc po návratu domů škodu odmítl nahradit, a tak Brunclíková s ostatními plánuje hromadnou žalobu.

Tuto zprávu přinesly 10. února Lidovky.cz. Vzhledem k tomu, že jsme s manželkou byli mezi postiženými, dovolíme si ještě dodat pár dalších podrobností. Bohužel jsme si před zakoupením letenky nepřečetli podmínky (ač jsme klikli na políčko, že s nimi souhlasíme). Velká chyba. Kdybychom to totiž byli udělali, pro cestu bychom rozhodně použili jiného dopravce.

O co konkrétně jde. V případě zrušení letu vám totiž podle smlouvy zrušenou letenku mohou nahradit letem do původního místa destinace, a to při nejbližší příležitosti, nebo výměnu rezervace za jiný let provozovaný společností Wizz Air na stejné nebo podobné lince v průběhu 14 dní před nebo 30 dní po plánovaném datu odletu zrušeného letu, a to v závislosti na dostupnosti volných sedadel. V našem případě nám nabídli odlet do Prahy o 14 dní později!

Rušení letů na denním pořádku

V souvislosti s podáním reklamace jsme zjistili opravdu zajímavou skutečnost – rušení letů má Wizz Air na denním pořádku. Namátkou: 7. února zrušil osm letů, 4. února pak dokonce třináct. A není divu! V článku 15 Dodatku ke smlouvě se píše, že cestující má právo na péči (tedy jídlo, hotel, dopravu na letiště) pouze v průběhu čekání způsobeného zpožděním. Takže pro společnost je patrně jednodušší – a levnější – lety rušit.

Cestující však mají podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004 při zrušení letu právo na finanční odškodnění, pokud zrušení letu nezpůsobily mimořádné okolnosti. A na ty se nyní Wizz Air odvolává. Oznámeným důvodem zrušení letu však byly technické problémy – konkrétně problém s palubními počítači. Mimořádné okolnosti se přitom týkají politické nestability, povětrnostních podmínek neslučitelných s uskutečněním letu, bezpečnostních rizik či stávek.

Nedáte-li na low costy dopustit, pak si aspoň předtím, než si let rezervujete, důkladně prostudujte podmínky pro případ jeho zpoždění či zrušení

Po troše surfování na internetu nalézáme zajímavé výsledky: Naše otřesné zkušenosti nejsou vůbec ojedinělé! Existuje dokonce celá webová stránka věnovaná Wizz Airu a jeho báječným službám. A mluví nám z duše. Mimochodem Wizz Air podal v roce 2009 na tuto doménu oficiální stížnost u Mezinárodní organizace duševního vlastnictví – neslavil však úspěch, což také o něčem vypovídá.

Ponaučení

To, že při letech Wizz Airu nepodávají jídlo ani nápoje, je nám srdečně jedno – jídlo v letadlech stejně nestojí za nic. (Mimochodem v komerčních aerolinkách, které nás nakonec do Prahy dovezly, jsme  dostali jen pár krekrů, což bylo při ceně letenky a dvouhodinovém letu poněkud zarážející.) V letadlech je také zoufale málo místa na nohy a personál cestující značně šikanuje. (Velikost jejich drátěné klece, což je možná nejvíc nenáviděný předmět na letištích, v níž poměřují kabinová zavazadla, je evidentně menší než u jiných – i low cost – dopravců.) To mnozí asi ještě skousnou, ovšem poté, co nás nechali bez jakékoli pomoci na letišti, můžeme směle prohlásit, že péče o zákazníky je u Wizz Airu pojem zcela neznámý.

Můžete jistě namítnout, že ceny letenek jsou obvykle nižší než u většiny jiných dopravců, jenomže v případě zrušení letu vás celá ta legrace přijde pěkně draho. Nás stála na osobu 460 eur (letenka zpět na další den a jedna noc v hotelu blízko letiště) a spoustu nervů. Jaké z toho vyplývá ponaučení?

Pro nás jediné: koupit si letenku u normálních aerolinek. Ty se totiž o vás v případě nenadálých problémů, které mohou v letecké dopravě celkem jednoduše nastat, postarají. Nedáte-li na low costy dopustit, pak si aspoň předtím, než si let rezervujete, důkladně prostudujte podmínky pro případ jeho zpoždění či zrušení.

Před Wizz Airem vás však důrazně varujeme!

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!