Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Vždyť je znáte z TV!

  8:27

Podle sběru prezidentských podpisů se zdá, že by na petenty mohly zabrat ještě žvýkačky za podpis nebo lízátko oproti vepsané adrese.

Petice pro Miloše Zemana došla i do schránek, Jan Fischer vypadává z časopisů. foto: © repro fotoČeská pozice

Sehnat padesát tisíc „prezidentských“ podpisů (respektive pro jistotu o pár tisíc víc) není taková švanda, jak by se zdálo. A proto do boje vtrhl politický marketing a reklama, klidně i dryáčnická či barnumská. Experti musejí jásat, s čím se naši prezidentští kandidáti ještě vytasí. Podle dosavadního vývoje se zdá, že by na petenty mohly zabrat ještě žvýkačky za podpis, lízátko oproti vepsané adrese anebo aspoň nafukovací balónek s logem...

Takový Miloš Zeman. Rutinér z největších, bez ironie politický titán, ať jej máme, či nemáme rádi. Jeho letáček, který mi přistál v poštovní schránce, vsadil na Zemanovu známou tvář, úsměv a slušivý svetřík. Sloganu „Vždyť ho znáte“ chyběl už jen dovětek „z televize!“ Těm, kteří chtějí podpořit podpisem „uznávaného odborníka, který za vás vždy kopal, nikdy vás nepodvedl a držel slovo“, stačí vyplnit (ideálně s rodinnými příslušníky) petiční arch, vlepit jej do „ofrankované“ obálky a poslat Zemanovcům.

A to zvládne i prvovolič. Seniorům, kterým by se snad kvalita hrnce, pardon kandidáta, nezdála dostatečně jasná a přesvědčivá, poradí uvnitř sešitku celebrita na slovo vzatá: František Ringo Čech. Zeman dle něj „nazývá věci pravými jmény, neuchyluje se k žádným postranním korektním názvům, prostě řekne bělochovi běloch, černochovi černoch a Číňanovi Číňan, to je to, co je dneska vzácností“. Velký Ringo, jenž prý vydává samizdat Ty drž hubu Čechu, proto říká: „Vzkazuji voličům: Miloš jednou, Miloš vždycky!“

Podpořte změnu, podpořte Honzu

Pak je tu český Honza. Chytrý český Honza, jak se alespoň jeví z fotografie na petiční výzvě Jan Fischer. Je věru neotřelá, v zádumčivé póze s prsty vetknutými pod bradou. Fischerova petice na mne shodou okolností v redakci vypadla z „odlehčeného“ týdeníku Sedmička, který od 1. srpna převzalo od Mladé fronty „vydavatelství Empresa Media šéfa největší tuzemské mediální agentury Médea Jaromíra Soukupa“, jak napsal server Mediář.

Vladimír Dlouhý vsadil na pojišťovácký trik, za každý nominační úpis dostane brigádník dvacet korun...Zda šlo jen o náhodu a petiční arch do bulváru putoval omylem z jiného titulu, jsem ovšem na více kusech „neverifikoval“. Uvedení nové Sedmičky na trh má provázet kampaň „Česko teď bude jiné“; výzva Jana Fischera, jehož koníčkem je třeba i statistika, má klíčová slova: Podpořte změnu – Podpořte Jana Fischera – Petice. A protože je to slušný člověk, ještě za to poděkuje.

iPad pro nejlepší vote-huntery

Ještě tu máme třetího kandidáta s komunistickou minulostí, Vladimíra Dlouhého, jenž vsadil na pojišťovácký trik. Když mu seženete přes dvacet upsaných dušiček, dostanete za každý nominační úpis dvacet korun, jak informoval deník Mladá fronta DNES. Teoreticky se tak dá koupit padesát tisíc podpisů (a raději víc), takže tento precedentní nákup prezidentské podpory může stát jen něco přes milion korun. A to se prostě vyplatí!

„Dvacítku těch, kteří nasbírají nejvíce podpisů, chci pozvat do Prahy a osobně se s nimi setkat na nějakém zajímavém koncertě v hudebním klubu. Těm pěti absolutně nejúspěšnějším předám při této příležitosti nový iPad,“ popsal Dlouhý, kdysi nejpopulárnější český politik. Co přijde příště? Možná si jen Dlouhý pragmaticky zkouší, jak to funguje a kolik musí investovat do případné další volby, aby se pak vytasil třeba i s televizory pro své nejlepší „vote-huntery“. S takovými televizemi, z nichž je přeci všechny znáte.