Lidovky.cz

Vymítání aut z pražského centra. Zatím jako experiment.

  13:55

Rada hlavního města schválila plán, dle nějž by se mělo Smetanovo nábřeží dočasně změnit v korzo s kulturním programem.

foto: © auto-mat.czČeská pozice

Nábřeží mezi Karlovým mostem a Národním divadlem nabízí nádherný pohled na Hradčany. Lidé si jej však kvůli automobilovému provozu příliš neužijí. To se má změnit. Rada hlavního města dnes, 12. března, schválila projekt dočasného zklidnění Smetanova nábřeží. Podle něj by se mělo každou sobotu po dobu šesti týdnů od poloviny května do konce června proměnit v klidné korzo se zajímavým kulturním programem.

Tramvajová doprava nebude omezena. Automobily by měly používat městský okruh. V horším případě pak Malou stranu na protějším břehu Vltavy, která však má také ve všední dny problémy s hustým provozem. Pokud se pěší zóna na Smetanově nábřeží osvědčí, hlavní město by ji mohlo ponechat trvale.

„Chceme si v praxi ověřit, jak bude na uzavírky reagovat veřejnost. Máme celou řadu kvalitních příkladů ze zahraničí, například Paříž nakonec trvale uzavřela pro automobily celé jedno nábřeží a zatraktivnila tak centrum více pro cyklisty a pěší,“ uvedla v tiskové zprávě hlavního města radní Aleksandra Udženija (ODS), která návrh předkládala.

Zklidnění o oživení

Zklidnění Smetanova nábřeží podporuje většina místních institucí – například Česká filharmonie, Fakulta sociálních věd a Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, FAMU, DAMU, Národní divadlo a Nová scéna, Divadlo na Zábradlí či farnost nejsvětějšího Salvátora – i podniků, jejichž zaměstnanci, uživatelé či hosté se do oblasti dostávají zpravidla pěšky nebo městskou hromadnou dopravou.

Zklidnění Smetanova nábřeží podporuje většina místních institucí i podniků

Petici za pěší zónu podepsalo 2 840 lidí. Projekt podpořila i Metropolitní ozvučná deska a Komise Rady hlavního města Prahy pro koordinaci aktivit na veřejných prostranstvích na území Pražské památkové rezervace.

„Chtěli bychom, aby sobotní procházky pro Smetanově nábřeží obyvatelům i návštěvníkům Prahy zpříjemnily instituce, které přímo tady sídlí. Připravujeme fotografickou a filmovou dílnu, workshop se šicími stroji, módní přehlídku, výstavy studentských prací, literární nebo taneční soboty,“ uvádí v tiskové zprávě Iva Pohanková z iniciativy Auto*Mat o programu, který má během jara na zkušební dobu ovládnout pěší zónu. Do oživení nábřeží se vedle studentů vysokých škol zapojí i známé osobnosti.

Menší nápor turistů

„Smetanovo nábřeží s kolonami aut přímo u Karlova mostu je ostudou Prahy. V žádné civilizované metropoli nemůže tak významná a cenná ulice sloužit jako zkratka pro automobily,“ sděluje také Pohanková z iniciativy Auto*Mat, jež o přeměnu Smetanova nábřeží v pěší zónu usiluje již deset let. Každodenní zácpy znepříjemňují pracovní podmínky a znečišťují životní prostředí v centru hlavního města.

Pěší zóna a možnost vyhnout se nevábnému průchodu u Karlových lázní by mohly snížit nápor turistů z Karlovy ulice

Na Smetanově nábřeží se ve všední den pohybuje více než sto tisíc lidí – dvě třetiny z nich pěšky, zbytek v tramvajích nebo na kole. Většinu nábřeží však zabírají auta v kolonách. Počet chodců se kvůli špatnému prostředí dokonce snižuje.

Pěší zóna a možnost vyhnout se nevábnému průchodu u Karlových lázní by mohly snížit nápor turistů z Karlovy ulice. V kombinaci s restauračními zahrádkami, o které mají podnikatelé na Smetanově nábřeží zájem, by tato pěší zóna také mohla povzbudit využití jižní části historického centra Prahy.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.