Lidovky.cz

Výběrčím mýta nadále Kapsch. Ťok ale narazí na Rafaje.

  14:12
Vláda nechala zodpovědnost za to, že firma Kapsch bude další tři roky vybírat mýto bez otevřené soutěže, na ministrovi dopravy Danu Ťokovi. Do dění ještě ale s největší pravděpodobností promluví antimonopolní úřad a možná i policie.

Mýtné brány a Kapsch. foto: Reprofoto

Pracovní den vlády začal 11. července ani ne dvě hodiny po rozbřesku. O půl sedmé ráno už pracovníci ministerstva dopravy předávali právníkům z ministerstva pro místní rozvoj dokumenty, které měly prokázat, že Dan Ťok (za ANO) dělal, co mohl, aby výběr mýta zbavil závislosti na firmě Kapsch.

Podařilo se, ministryně Karla Šlechtová (za ANO) a její právníci stáhli názor, že prodloužení smlouvy s Kapschem jen tak z ruky není v souladu s právem. Kvůli tomuto obratu a díky šalamounské kličce vláda na svém zasedání schválila, že konsorcium firem v čele s Kapschem bude poplatky za použití českých dálnic vybírat další tři roky a za dalších šest miliard korun. Ministr Ťok začne vyjednávat podobu nové smlouvy, hotová by měla podle něj být na konci prázdnin.

Ministři hlasovali pro odůvodnění zakázky, ale realizaci samotného jednacího řízení bez uveřejnění ve prospěch Kapsche pouze vzali na vědomí.

Jednání o řešení problému s mýtem si vláda rozdělila na dva body. Ministři hlasovali pro odůvodnění zakázky, ale realizaci samotného jednacího řízení bez uveřejnění ve prospěch Kapsche pouze vzali na vědomí. Tím si všichni členové Sobotkova týmu zajistili alibi, kdyby se postup nezdál policii – takhle to případně bude problém jen pro ministra Ťoka.

O jednacích řízeních se běžně nehlasuje, ale tentokrát na tom někteří ministři výslovně trvali – sami před jednáním zmiňovali, že by k sobě neradi přivábili pozornost vyšetřovatelů za to, že porušili zákon. Po Praze už několik týdnů koluje připomínka na podobnou situaci, do níž se dostali pražští radní s Opencard. Kvůli nevýhodné smlouvě uvízla Praha v závislém postavení vůči firmě Haguess, ale když s ní chtěla prodloužit smlouvu, smetl ji antimonopolní úřad a celá rada čeká, jak o jejím postupu rozhodne soud.

Vláda už rozhodnutí nemohla moc odkládat – bez činnosti by se mýto přestalo od ledna 2017 vybírat, což by do České republiky přivedlo všechny spořivé řidiče kamionů v Evropě. Hrozbu zhruba osmimiliardového výpadku ročně má odvrátit právě delší mýtný dozor Kapsche, v mezičase se rozběhne otevřená soutěž, do níž se bude moci přihlásit víc firem. To teď nejde, kvůli dodatku z roku 2007 Kapsch musí státu předat celý mýtný systém až do konce ledna 2017, i když smlouva mu končí na letošního Silvestra.

Potíž je, že i méně sporné zakázky či smlouvy z Ťokovy éry na ministerstvu dopravy antimonopolní úřad (ÚOHS) obratem zrušil s tím, že odporují zákonu. Vina není jenom na straně ministerstva dopravy – dávno přestalo být tajemstvím, že předseda úřadu Petr Rafaj, dosazený do své funkce sociálními demokraty, nemá Ťoka rád. A není tajemstvím ani to, že slovenská firma Skytoll, která si na výběr českého mýta také myslí, se kvůli tříletému přilepšení pro Kapsch na Rafajův úřad chystá obrátit.

„Samozřejmě očekáváme, že se najde někdo, kdo bude chtít, aby Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zvolený postup probral.“

„Samozřejmě očekáváme, že se najde někdo, kdo bude chtít, aby Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zvolený postup probral. To je v pořádku, úřad rozhodne a já věřím, že náš postup je v souladu se zákonem,“ uvedl Ťok po jednání vlády.

Pokud dojde na to, že ÚOHS tříletý kontrakt s Kapschem bez soutěže zruší, bude vláda s výběrem nového provozovatele v ještě větším skluzu, než jaký si dosud uměla představit. Už teď k soutěži nedošlo i proto, že se do konce roku nedá stihnout. „Pak chci vidět, co budeme dělat, až s legislativním přikrytím postupu začneme ve sněmovně v listopadu,“ sdělil LN zdroj ze sociální demokracie. To ČSSD navrhovala – aby se Ťokův postup zlegalizoval tím, že ho jako speciální zákon schválí poslanci.

Jak šel čas s mýtem

listopad 2005 – Soutěž na mýtný systém vyhrála rakouská firma Kapsch. Nabídla až třetí nejnižší cenu, jenže ostatní tři uchazeče ministerstvo z tendru vyřadilo.

Smlouvu podepsal ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL).

listopad 2006 – Objevují se první zprávy o tajném dodatku, údajně nevýhodném pro stát.

leden 2007 – V Česku se na dálnicích a rychlostních silnicích začalo vybírat mýto.

prosinec 2007 – Náměstek ministra dopravy Aleše Hřebíčka (ODS) Jiří Hodač a Kapsch podepsali dodatek ke smlouvě. Firma postaví mýtné brány na dálnicích, jejichž stavba začne nejpozději v roce 2017.

leden 2016 – Ministr dopravy Dan Ťok tvrdí, že smlouva uzavřená v roce 2006 nepočítá s předáním mýtného systému jinému poskytovateli. Smlouvy navíc neumožňují, aby se před jejich vypršením kdokoli seznámil s fungováním systému.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.