Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Vraždění na dálku bez omezení: automatický zabiják X-47B

  15:52

Americká vláda plánuje, že bezpilotní létající prostředky startující po roce 2018 z letadlových lodí si samy doplní palivo za letu.

Northrop Grumman X-47B má na letadlové lodi USS George Washington přistát už za dva roky. foto: ©? Northrop GrummanČeská pozice

O tom, že autonomním leteckým bitevním systémům (UCAS) patří budoucnost, netřeba ani diskutovat. Například britské letectvo si už dle deníku Guardian pořídilo i studii, jež mapuje etické aspekty zabíjení joystickem na dálku prostřednictvím bezpilotních letounů. A americké letectvo zase užití těchto drones, robotických létavců, zařadilo mezi tři své výzkumné priority vedle energetických úspor a kyberválek, jak uvedl šéf výzkumu USAF Mark Maybury, o čemž ČESKÁ POZICE pojednala. Ale budoucnost se posouvá každým dnem...

Jedním z pilířů budoucí americké armády má být létavec Northrop Grumman X-47B, který se teprve před devíti měsíci prvně vznesl ze slavné základny Edwards. Netopýří robotí letoun s pumovnicí, jež pojme až dvě tuny výzbroje, je prvním strojem, který dokáže přistávat i na pohyblivých plochách – hlavně letadlových lodích. Odborný server InsideDefense před několika dny s odvoláním na federální výběrové řízení informoval, že další prototypy X-47B počítají po roce 2014 i s doplňováním paliva za letu.

Co se mění? Ohromně moc. Americké námořnictvo dnes disponuje jedenáctkou letadlových lodí, z jejichž palub by bezpilotní létající zabijáci mohli teoreticky zasáhnout celý svět – bez mezipřistání.

Plechy a čipy se neunaví...

Podle serveru Wired lidský pilot v bitevníku či stíhačce u US Navy udrží plnou pozornost pouze do vzdálenosti 650 kilometrů, pak se musí soustředit na akci a už se musí vracet na lodní palubu, kde je zapotřebí dbát o náročný přistávací manévr.

„Robot“ (a jeho střídající se pozemní personál) se jen tak lehce neunaví. Podle armádního think-tanku Center for Strategic and Budgetary Assessments ve Washingtonu, jenž v roce 2008 vypracoval studii o bezpilotních letounech u námořnictva, se akční rádius létavců s doplněním paliva zvyšuje na enormních padesát až sto hodin! „S vícenásobným doplněním paliva se dostáváme k doletu až 3000 námořních mil (5556 kilometrů),“ uvádí studie.

Trojúhelníkového zabijáka s kódem X-47 vyvíjí Northrop Grumman již celou dekádu; s nasazením do plného provozu se počítá v roce 2018. Už za dva roky by měl prototyp prvně přistát na 350 metrů dlouhé palubě lodi USS George Washington. Poté budou následovat zkoušky s doplňováním paliva, a to s oběma verzemi trubic a „trychtýřů“, jež užívá letectvo a námořnictvo u svých letadel.

Kromě „cucání šťávy“ z transportních letounů KC-135 či KC-10 se počítá i s modernější variantou. Northrop Grumman již upravuje svůj bezpilotní špionážní letoun Global Hawk na létající cisternu, takže jednoho dne bude zabíjení probíhat zcela autonomně. Bez člověka ve vzduchu a daleko od bojiště.

Související články: