Lidovky.cz

Volné jízdné pro seniory a studenty budou u všech dopravců

  10:04
Studenti a senioři jezdící zdarma by kasu přišli na několik miliard. „Služba není úplně zdarma. Lépe řečeno, že je třeba se zaregistrovat a zaplatit roční poplatek,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Vládní plán oznámený druhý lednový týden začíná nabývat jasnějších obrysů. Volné jízdné ve vlacích pro seniory a studenty budou nabízet nejen České dráhy, ale i soukromí dopravci, aby nebyli vůči státnímu molochu v nevýhodě. Úplně bezplatné to ale nebude. „Chceme zavést jakýsi senior pas a junior pas, aby existoval poplatek za to, že tyto skupiny budou moci jezdit zdarma. Budeme tak chtít regulovat počet lidí, kteří to budou využívat. Uvědomujeme si, že jsou trasy, kde to jednoduché nebude,“ připouští v rozhovoru ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

LIDOVÉ NOVINY: Jak by to tedy mělo vypadat?

ŤOK: Nejprve musíme dokončit debatu na ministerstvu. Pak se bude pokračovat na vládě, kde budeme k tématu muset všichni zaujmout stanovisko ohledně ceny a všemožných souvislostí. Chceme se co nejvíce poučit z problémů okolních zemí a předejít jim.

LIDOVÉ NOVINY: Slovensko či Maďarsko už podobná opatření zavedly. V čem se můžete poučit?

Nejprve musíme dokončit debatu na ministerstvu. Pak se bude pokračovat na vládě, kde budeme k tématu muset všichni zaujmout stanovisko ohledně ceny a všemožných souvislostí. Chceme se co nejvíce poučit z problémů okolních zemí a předejít jim.

ŤOK: Chceme jasně říct, že služba není úplně zdarma. Lépe řečeno, že je třeba se zaregistrovat a zaplatit roční poplatek. Bez toho museli na Slovensku přikročit k určité regulaci: těchto lístků je nyní ve vlaku omezené množství – pokud se nezaregistrujete a není volné místo, tak na tento lístek nemůžete jet. Už nyní jsou například v okolí Prahy vlaky v době dopravní špičky hodně plné. Proto hledáme způsob, jak to udělat, aby nebylo narušeno pohodlí ostatních cestujících. A abychom nezpůsobili velký problém dopravcům.

LIDOVÉ NOVINY: Bude i u nás nutné, aby se lidé před jízdou registrovali? Budou místa zdarma omezená?

ŤOK: Tak to mají na Slovensku; nechci říci, že to tak bude i u nás. Možné je třeba to, že ve špičce, v některých hodinách, by volné jízdné neplatilo, aby dostali přednost ti, kteří jedou do práce. Tím pádem bychom cestující trochu rozprostřeli i do období mimo špičky, kdy jsou vlaky prázdnější. Zatím jde ale spíše o myšlenky, nic není definitivní.

LIDOVÉ NOVINY: Kapacita může být problém nejen u příměstských linek, ale třeba i u dálkových spojů. Uvažujete o tom, že byste některé spoje ze systému zcela vyřadili?

ŤOK: Tuto variantu příliš nepodporujeme, protože chceme být fér ke všem. Kdybychom do systému zařadili třeba jen vlaky objednávané státem či kraji, vypadli by z něj ostatní dopravci. Tento krok nemá být primárně pomoc Českým drahám, má to být způsob, jak pomoci seniorům a studentům.

LIDOVÉ NOVINY: Volné jízdné bude tedy dostupné u všech dopravců?

Možné je třeba to, že ve špičce, v některých hodinách, by volné jízdné neplatilo, aby dostali přednost ti, kteří jedou do práce. Tím pádem bychom cestující trochu rozprostřeli i do období mimo špičky, kdy jsou vlaky prázdnější. Zatím jde ale spíše o myšlenky, nic není definitivní.

ŤOK: Ano. Nechci, abychom se s někým dohadovali, že dáváme nedovolenou podporu ČD. To byl ostatně jeden z problémů na Slovensku, že volné jízdné platilo jen pro státního dopravce.

LIDOVÉ NOVINY: Uvažujete, že na některých vytížených trasách by ČD přidávaly spoje? Na řadě z nich jsou už cestující zvyklí na moderní vlaky a tolik jich státní dopravce zase nemá...

ŤOK: To potřebujeme s ČD probrat. Zatím nevíme, jaký nárůst cestujících bude a zda by dopravce potřeboval také nové soupravy. I to je jedna z věcí, o nichž se bavíme.

LIDOVÉ NOVINY: Kdy opatření zavedete?

ŤOK: Nemusí to být zákonem, ale třeba vyhláškou nebo nařízením vlády. Předpokládám, že to vláda může přijmout v relativně krátké době. Musíme provést analýzu, co vše to může znamenat. Vláda je teoreticky schopná takové nařízení přijmout v řádu měsíců, do čtvrt roku. Je ale třeba mít celý systém nachystaný tak, aby neměl dětské nemoci a fungoval.

LIDOVÉ NOVINY: Máte spočítáno, kolik peněz bude volné jízdné stát navíc?

Kdybychom do systému zařadili třeba jen vlaky objednávané státem či kraji, vypadli by z něj ostatní dopravci. Tento krok nemá být primárně pomoc Českým drahám, má to být způsob, jak pomoci seniorům a studentům.

ŤOK: Odhady máme, ale záleží na tom, jak velká bude spoluúčast cestujících. Určitě to budou jednotky miliard korun ročně.

LIDOVÉ NOVINY: Kde ty peníze vezmete?

ŤOK: Museli bychom najít peníze z rozpočtu nebo jinde. Platilo by je ministerstvo dopravy, nepřenášeli bychom to na nikoho jiného.

LIDOVÉ NOVINY: Vlaky zdarma mají vyřešit režijní jízdenky. Jak tomu přesně rozumět?

ŤOK: Odboráři namítali, že bychom seniorům, kteří pracovali na dráze, režijku sebrali. My na to říkáme, že by bylo dobře, aby na volné jízdné měli nárok všichni senioři, nejen ti, kteří pracovali na dráze. Ti za ni platí ročně 600 korun. Podobný poplatek bychom zavedli i pro ostatní.

LIDOVÉ NOVINY: Slevy se nebudou týkat autobusových dopravců. Neobáváte se, že se budou bouřit, protože jim může ubýt část pasažérů?

ŤOK: Dočetl jsem se, že se toho obávají, a vyzývají, aby měli stejné podmínky jako železniční dopravci. Nejsem si úplně jistý, že ta obava je namístě. Jsou oblasti, kde se už dnes jezdí hlavně vlakem. A to platí i naopak, takže nečekám, že by se situace nějak radikálně změnila.

LIDOVÉ NOVINY: Není návrh v ohrožení kvůli politické situaci, když Česko nemá vládu s důvěrou?

Jsme tady od toho, abychom lidem pomáhali. Kdybychom chtěli být populisté, zavedeme volné jízdné až před dalšími volbami, ne krátce po nich.

ŤOK: Tohle může přijmout vláda jako nařízení, nevidím důvod, proč by to nešlo stihnout. Případně toto opatření připravíme pro další kabinet. Předpokládám, že i v něm může být Andrej Babiš, a ministerstvo dopravy to zavede, ať ho povede kdokoliv.

LIDOVÉ NOVINY: Zaznívá i kritika, že jde o populistické opatření. Co vy na to?

ŤOK: Jestli populismus znamená, že dáváte lidem nějaké benefity, tak ano. Jsme tady od toho, abychom lidem pomáhali. Kdybychom chtěli být populisté, zavedeme volné jízdné až před dalšími volbami, ne krátce po nich.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.