Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Vladimír Lich byl odvolán i z postu generálního ředitele dopravního podniku. Ale proč?

  7:21

Primátor Bohuslav Svoboda považuje odvolání šéfa dopravního podniku za útok na svoji osobu. Chce svolat valnou hromadu a koaliční schůzku.

Vladimír Lich (vlevo) a primátor Bohuslav Svoboda byli hlavními spojenci v rámci kontroly vybraných zakázek v dopravním podniku. foto: © ČTKČeská pozice

Aktualizováno. Šéf Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Vladimír Lich byl ve středu odpoledne dozorčí radou překvapivě odvolán z funkce předsedy představenstva společnosti a ve čtvrtek i z postu generálního ředitele.

Již ve středu podle informací ČESKÉ POZICE hlasovali v dozorčí radě pro Lichovo odvolání všichni představitelé TOP 09 (včetně šéfa dozorčí rady Jiřího Nouzy), dále David Vodrážka, Pavel Hurda, Tomáš Portlík (všichni ODS), Jiří Obitko a Zdeňka Javornická. Na pozadí takového postupu je údajně určitá obava z výsledků šetření vybraných deseti zakázek, kvůli kterým ve středu generální ředitel Lich oznámil, že dopravní podnik podal trestní oznámení na konkrétní lidi. Krátce poté zasedla dozorčí rada...

Obsahem trestního oznámení, které Lich ještě jako generální ředitel podal, je podezření z podvodu, pletichy ve veřejné zakázce a porušení povinnosti při správě cizího majetku. Týká se několika nevýhodných smluv a podle různých zdrojů nejméně sedmi až osmi osob. Některé z nich jsou z řad bývalého vedení dopravního podniku

Primátor Bohuslav Svoboda ČESKÉ POZICI řekl, že Lichovo odvolání z čela představenstva považuje za nepochopitelný krok a za snahu znevěrohodnit šetření zakázek v DP. Podle Svobody Lich plnil zadání rady hlavního města. „Proto je nepochopitelné, že v dozorčí radě hlasovali v Lichův neprospěch představitelé TOP 09,“ prohlásil.

Svoboda si celou akci vysvětluje jako útok proti sobě. „Je to sofistikovaný systém, který – když je v určitém ohrožení – se brání,“ naznačil primátor. Podle jeho slov bude co nejdříve svolána valná hromada DP. Svoboda bude též požadovat koaliční jednání s TOP 09.

Překvapivé odvolání odstartovalo řadu dalších procesů. Média ve čtvrtek ráno přinesla informaci, že mimořádná valná hromada dopravního podniku se má uskutečnit už během čtvrtka. Z toho se dalo například vyvozovat, že na pořadu může být naopak odvolání „neposlušné“ dozorčí rady. První náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09) však ČESKÉ POZICI před polednem sdělil, že valná hromada se ve čtvrtek konat nebude. „Nejdříve si vyslechnu názor našeho koaličního klubu, který bude jednat v pondělí navečer. Do té doby rozhodně žádné koaliční jednání ani valná hromada neproběhne,“ vysvětlil Hudeček.

Naopak ve čtvrtek od 12 hodin proběhlo mimořádné zasedání představenstva dopravního podniku, které Liche sesadilo i z postu generálního ředitele. Do čela představenstva i do vedení dopravního podniku se vrací Magdalena Češková, která řídila firmu po odstoupení bývalého šéfa Martina Dvořáka a jeho následníka Jaroslava Stůje.

Protichůdná zdůvodnění

Co se vlastně na dozorčí radě odehrálo, o tom se informace prozatím různí. V noci ze středy na čtvrtek jsme obdrželi vyjádření vysoce postaveného pražského politika TOP 09: „Na zasedání dozorčí rady podniku generální ředitel údajně předvedl takovou ukázku diletantismu, že se na návrh Hurdy připojili i ostatní a Liche odvolali.“ Podle tohoto politika tedy nejde ani o útok na primátora Svobodu, ale ani o rozkol v TOP 09.

Něco jiného tvrdí Vladimír Lich. V rozhovoru pro server iDNES.czse tvrdě obul do členů dozorčí rady: „Problém jsou politici v dozorčí radě. Ti lidé nejsou odborníci a nejsou ani manažeři. Kdybyste viděli, kolik mi přinesli životopisů lidí, které chtěli, abych zaměstnal,“ řekl v jedné z odpovědí a pokračoval: „Někteří tvrdili, že musím vytvořit separátní oddělení generálního ředitele, kam si najmenují svoje lidi, svého šéfa, já jim dám rozpočet 10 až 15 milionů a ty lidi tam jim budou podávat informace. Na tom trvali a já byl tvrdě proti tomu. Důležité je, aby jenom kontrolovali, aby se nesnažili řídit. Vstupovat do jednání s dodavateli. To jsou věci, které velmi ztěžují tu práci.“

Do jednání s dodavateli podle Liche vstupovali lidé z magistrátu. „Ty vysoké odměny, o kterých jste hodně psali, byly z nařízení někoho z magistrátu, kdo není ani v dozorčí radě. A tehdejší ředitelka to provedla, protože se bála o svou pozici,“ dodal Lich. (Podle dostupných informací jde o odměny pro někdejší manažery DPP, kteří si na přelomu prosince a ledna nechali vyplatit dohromady 8,6 milionů korun. Odměny podepisoval tehdejší generální ředitel Jaroslav Stůj, jehož bonus zase při jeho odchodu z DPP podepsala bývalá ředitelka podniku Magdalena Češková. K dispozici nejsou informace potvrzující Lichova slova o nařízeních z magistrátu).

Spojenectví neplatí

Zajímavé je, že Vodrážka i Hurda byli považováni v době podzimního převratu na pražské radnici za spojence primátora Svobody (například kvůli tomu, že ani jeden nebyl během „čistek“ v představenstvech a kontrolních orgánech pražských městských společností z DPP odvolán). Po středečním zásahu těchto politiků ODS proti Lichovi už bývalé spojenectví se Svobodou zřejmě platit nebude, protože Lich a Svoboda byli v současnosti hlavními spojenci v rámci kontroly vybraných zakázek v dopravním podniku.

Prodrobně jsem o kontrole informovali v článku: Kontrola v pražském dopravním podniku? Žádná hurá akce, pane Dvořáku.

Důvodem pro Lichovo odvolání bylo dle šéfa dozorčí rady ohrožení řádného fungování chodu dopravního podniku kvůli pojištění majetku společnostiNouza ČESKÉ POZICI řekl, že důvodem pro Lichovo odvolání bylo ohrožení řádného fungování chodu dopravního podniku kvůli pojištění majetku společnosti, které je nutné co nejdříve sjednat, protože to stávající má platnost pouze do konce letošního roku. Podnik se tak ocitl v časové tísni. Nouza redakci vysvětlil, jak středeční jednání probíhalo: „Odvolání pana Liche vyplynulo z jednání dozorčí rady. Nebyl to předem připravený scénář.“ Lich podle Nouzy také požadoval obměnu na dvou postech v představenstvu podniku, v čemž mu prý rada vyhověla.

Zeptali jsme se rovněž Vodrážky a Hurdy, zda důvodem pro jejich postup v dozorčí radě nebyla obava z výsledků kontroly v DPP. Hurda neodpověděl, Vodrážka ano: „V žádném případě. Naopak jsem navrhnul forenzní audit všech zakázek od roku 2007 a vyhlášení transparentního výběrového řízení na auditora. Tento můj návrh prošel…“ ČESKÁ POZICE již před několika dny informovala, že Vodrážka na červnovém jednání dozorčí rady DPP vyjádřil pochyby nad probíhajícím šetřením v dopravním podniku.

Obava ze SMS jízdenek?

Pikantní na celé věci je, že o postupu Nouzy nevěděla domovská TOP 09 – ani náměstci primátora Tomáš Hudeček a Pavel Richter, ani někdejší volební lídr topky v Praze Zdeněk Tůma. Nouza to vysvětluje tak, že výše zmiňovaní politici nenesou odpovědnost za chod dopravního podniku a jelikož Lichovo odvolání vyplynulo až z jednání dozorčí rady, nebylo podle Nouzy důvod Hudečka a spol. o čem informovat.

Podívejme se ale na jednu zajímavou věc. Předmětem kontroly vybraných zakázek a smluvních vztahů v dopravním podniku byl dle smlouvy mezi magistrátem a kontrolním týmem advokáta Václava Lásky také bod „Zřízení a provozování elektronické jízdenky“. Sem by mělo spadat i provozování SMS jízdenek, kterých se ročně prodá v hodnotě 205 až 300 milionů korun.

Jak vyšlo letos v únoru najevo, v této zakázce se angažovala firma Crowsnest. Z údajů v obchodním rejstříku nalezneme, že od dubna 2012 je akcionářem společnosti jistý Pavel Kopačka. Tento muž je však spolumajitelem i společnosti A.I.S.A. Food (dále ještě také ve firmě A.I.S.A. GROUP v likvidaci) , kterou spoluvlastní šéf dozorčí rady DPP Jiří Nouza. Zeptali jsme se Nouzy, zda například důvodem k odvolání Liche z představenstva nemohla být obava, že by šetření kolem SMS jízdenek mohlo dopadnout nepříznivě pro jeho obchodního partnera?

Nouza takový scénář odmítl. Uvedl, že doposud nebyla žádná možnost, aby se dozorčí rada seznámila s výsledky šetření zakázek v DPP. A opět zdůraznil, že Lichovo odvolání vyplynulo až z jednání dozorčí rady. „Pavla Kopačku znám zhruba od roku 1984. Nepříliš v dobrém jsme se ale rozešli kolem let 1996 až 1997,“ vysvětlil Nouza. Přesto zůstávají dle obchodního rejstříku obchodními partnery.

Otázkou příštích dnů bude, jak dopadne oslabení Lichovy pozice v dopravním podniku na pražskou koalici. V situaci je přítomno i jedno populární politické téma, a to „revoluce“ v pražské hromadné dopravě, kterou prosazuje právě Nouza, navzdory protestním hlasům pražských městských částí i dopravních odborníků.