Vít Bárta: Vůči Skansce nejednáme standardně. Nejsme hloupý Honza.

Ministr dopravy se prý snaží vydupat peníze všude tam, kde se dá. A logicky, dle svého vyjádření, začal u největšího dodavatele staveb.

Ministr dopravy Vít Bárta si na tiskovou konferenci přizval ředitele ŘSD Jiřího Švorce (vpravo). I když kritizují společnost Skanska, s jejím vedením usednout ke stolu nechtějí. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ministr dopravy Vít Bárta si na tiskovou konferenci přizval ředitele ŘSD Jiřího Švorce (vpravo). I když kritizují společnost Skanska, s jejím vedením usednout ke stolu nechtějí. | foto: © ČESKÁ POZICE; Jan KunderaČeská pozice
Ministr dopravy Vít Bárta si na tiskovou konferenci přizval ředitele ŘSD Jiřího Švorce (vpravo). I když kritizují společnost Skanska, s jejím vedením usednout ke stolu nechtějí.

O nás bez nás. V takovém duchu se nesla včerejší tisková konference o reklamačním řízení se společností Skanska. Toto téma již nakousl ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) v diskusním pořadu Otázky Václava Moravce, kde konstatoval, že hodlá zatlačit na Skansku kvůli řadě údajných závad na dálnicích a silnicích, které firma stavěla. Reklamace vůči společnosti Skanska dle něho činí téměř miliardu korun. Generální ředitel Skansky Dan Ťok vyzval následně Bártu k férové diskusi u kulatého stolu za přítomnosti novinářů. Ministrovy televizní výroky označil za šokující.

Bárta na výzvu Ťoka nereagoval. Na tiskovou konferenci přizval pouze generálního ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jiřího Švorce. „Jsem si vědom, že uplatňujeme nestandardní jednání,“ přiznal ministr. Dodal, že v byznysu stačí, aby zákazník jen naznačil, a firma udělá vše pro to, aby mu vyšla vstříc. ŘSD v současné době reklamuje vady na čtyřech dokončených úsecích dálnic, které stavěla Skanska. Vedení stavební společnosti ale již dříve popřelo, že by při řešení sporných záležitostí nebo reklamacích uhýbalo.

Z údajů ŘSD vyplývá, že Skanska je největším dodavatelem této státní příspěvkové organizace. Loni společnost získala zakázky za více než 819 milionů korun. Bárta tvrdí, že Skanska je firmou, která poskytla ministerstvu dopravy nejmenší slevy. V podkladech k tiskové konferenci ale nebyly pro srovnání uvedeny diskonty, s nimiž souhlasily konkurenční stavební firmy.

Změna poměrů

„Dříve bylo ministerstvo dopravy takový hloupý Honza, kterého bylo jednoduché odrbat,“ konstatoval ministr. Snaží se prý vydupat peníze všude tam, kde se dá. „Z logiky věci začínám u největšího dodavatele,“ říká Bárta. Je ale otázkou, zda nejšťastnější metodou, jak zlevnit výstavbu dálnic a zlepšit jejich kvalitu, je veřejná dehonestace jedné ze stavebních firem.

Ministr Vít Bárta vysvětluje, co si představuje pod slovním spojením „změna chování“ stavební firmy.

„Skanska musí změnit chování, abychom narovnali vztahy s naším největším dodavatelem,“ podmiňuje ministr dopravy své další jednání. Na dotaz ČESKÉ POZICE, co přesně si pod „změnou chování“ ministr představuje, odpověděl: „Paní redaktorko, myslím tím vše, co patří ke kvalitnímu vztahu s dodavatelem, tedy cenovou politiku, reklamace…“

Jenže tyto požadavky by měl Bárta směřovat přímo k řediteli Skansky a nikoliv vzkazovat přes média. Zasednout ke kulatému stolu s Ťokem se ale šéf resortu dopravy rozhodně nechystá. „Je nám líto, že pan ministr nepřijal naši nabídku. Zvažujeme další kroky, se kterými veřejnost v nejbližší době seznámíme,“ uvedla pro ČESKOU POZICI Lucie Nováková, mluvčí společnosti Skanska.