Vít Bárta a Číňané: Námluvy začaly se slávou, končí ve ztracenu

Možná chtěl Bárta čínské stavbaře pouze využít jako nátlak na tuzemské firmy. V zahraničí se pro tuto taktiku vžilo označení čínský efekt.

Ministr dopravy Vít Bárta se sešel s čínským velvyslancem Jü Čching-tchajem. Dohodli se na ustavení skupiny, která se bude zabývat výstavbou dálnic. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ministr dopravy Vít Bárta se sešel s čínským velvyslancem Jü Čching-tchajem. Dohodli se na ustavení skupiny, která se bude zabývat výstavbou dálnic. | foto: © ČTK, MVCRČeská pozice
Ministr dopravy Vít Bárta se sešel s čínským velvyslancem Jü Čching-tchajem. Dohodli se na ustavení skupiny, která se bude zabývat výstavbou dálnic.

Ministr dopravy Vít Bárta dává do souvislosti svůj odchod z ministerstva s kroky, které na svém resortu učinil a jež jsou u mnohých nepopulární. Bylo toho hodně, co po nástupu do funkce nasliboval. ČESKÁ POZICE chce v seriálu zmapovat, co se ministru dopravy podařilo a z čeho zbyly jen silácké přísliby, jež však u části veřejnosti vzbudily sympatie.

Nejprve je nutné připomenout, že Vít Bárta neřídil jednoduchý úřad. Není tajemství, že infrastruktura v Česku není v dobré „kondicí“. Přitom kvůli úsporným škrtům přišlo ministerstvo dopravy (MD) meziročně o zhruba 28 miliard korun. To znamená pokles výdajů o více než 37 procent.

Výstavbu dálnic chtěl Bárta mimo jiné zlevnit díky čínským stavbařům, které dle vzoru Polska hodlal nalákat do Česka. Jeho kolegové ve vládě plánu netleskali. Ministr průmyslu a obchodu (MPO) Martin Kocourek (ODS) vyzýval k opatrnosti. Především co se týká sestavování nabídek čínských stavbařů a dopadu jejich aktivit na tuzemský trh. „Budu obezřetně sledovat podmínky případného lákání zahraničních firem do budování infrastruktury a ohrazovat se proti tomu, aby práci domácím firmám braly zahraniční společnosti jen proto, že mohou využívat dotace zahraničních vlád,“ konstatoval loni na podzim šéf MPO.

Bárta však trval na svém. Na dotaz ČESKÉ POZICE, kdy je reálné, že by nějaká čínská stavební firma začala v Česku stavět, tiskový odbor MD loni v listopadu odpověděl, že „ministr tvrdí: čím dříve, tím lépe“. Po více než čtyřech měsících je však čím dál zjevnější, že Bártovy vize byly příliš optimistické.

„Dlohodobá deklarace zájmu“

Nyní ministerstvo dopravy prohlašuje, že „dlouhodobě deklaruje svůj zájem o účast čínských stavebních společností na připravovaných tendrech v ČR. Jde nám mimo jiné i o dosažení určitého kultivačního faktoru.“ Konkrétní harmonogram, jak bude spolupráce s Číňany postupovat, dokončen není. Zdá se, že Bárta chtěl čínské stavbaře pouze využít jako nátlak na tuzemské firmy. V zahraničí se pro tuto taktiku vžilo označení čínský efekt. Vyhlašovatel tendru vyzve k účasti čínské společnosti a očekává, že všichni soutěžící maximálně sníží své nabídky. Jenže v Česku žádný obdobný souboj nenastal.

„S čínskou stranou v současné době  začínáme konzultovat na úrovni expertů ministerstev a průběžně je seznamujeme s prostředím v Česku,“ tvrdí Květa Kočová z tiskového oddělení MD. Dle informací ČESKÉ POZICE měly česká i čínská strana nominovat své členy do pracovních skupin. Číňané to prý doposud neučinili. ČESKÁ POZICE oslovila čínskou ambasádu, zda je v Číně skutečně zájem o výstavbu českých dálnic. Velvyslanectví však nereagovalo.

Spolupráce s Číňany je dnes tedy prakticky na stejném bodě jako loni na podzim. Tehdy se Vít Bárta na schůzce s čínským velvyslancem v Praze Jü Čching-tchajem domluvil, že čínský obchodní rada společně s Jakubem Hodinářem, tehdejším náměstkem ministra dopravy pro zahraniční záležitosti, dohodnou v krátké době formy spolupráce. Zvažovalo se, že se čínská firma utká s ostatními stavbaři ve volné soutěži. Uvažovalo se i možnosti uzavřít mezivládní dohodu, která by stanovila konkrétní podmínky plnění. Zda nastal nějaký posun, ministerstvo nesdělilo.

„Bedlivě sledujeme, jak postupuje spolupráce s Číňany u našich polských kolegů,“ tvrdí Květa Kočová za ministerstvo dopravy. Na výstavbě dvou úseků dálnice, konkrétně mezi Varšavou a Lodží, která po dokončení spojí německé hranice s běloruskou dálnicí M1, se bude podílet čínská společnost Covec. Firma porazila v soutěži renomované západní konkurenty. Dle médií nabídla společnost o 60 procent nižší cenu, než na kolik odhadovalo hodnotu zakázky ministerstvo dopravy.

Jak vyplývá z informací ČESKÉ POZICE, se zástupci společnosti Covec se setkala loni v létě hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová. Ústecký kraj spolupracuje s provincií An-chuej, v níž firma sídlí. „Číňané tehdy projevili zájem v Česku stavět dálnice, ale nikoli za každou cenu. Pro ně bylo důležité Polsko, protože tam získali první reference na evropském trhu,“ tvrdí zdroj ČESKÉ POZICE.

Atraktivní Polsko

Polský deník Rzeczpospolita citoval koncem března výkonného ředitele firmy Covec v Polsku, Marka Frydrycha. Dle něho hledá Covec v Polsku další investiční příležitosti. Včetně těch, které počítají s modelem soukromého a veřejného partnerství (PPP).

Polsko představuje pro stavební firmy, a nejen čínské, v současné době trh plný příležitostí. Země totiž bude v roce 2012 spolupořádat mistrovství Evropy ve fotbale. Polští politici již dříve uvedli, že kvůli této události hodlají během let 2008 až 2012 do výstavby komunikací investovat až 40 miliard eur. Polským plánům české, úsporné, konkurovat nemohou. To však není Bártova vina.

Počet příspěvků: 1, poslední 17.4.2011 11:29 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.