Velké německé automobilky se chystají propouštět

Německé automobilky, jako je Daimler či Audi, se už začaly chystat na krizi – propouštějí a mění investiční plány. Podobně reagují i subdodavatelé včetně obřích koncernů. Tyto kroky se odrazí i v našem autoprůmyslu, protože německé koncerny nejvíce odebírají české subdodávky. Tuzemské automobilky ale zatím větší potíže neočekávají.

Řada automobilů Audi. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Řada automobilů Audi. | foto: Michael Probst/AP
Řada automobilů Audi.

Automobilový průmysl čekají podle všeho „hubená“ léta. Především německé automobilky, jako je Daimler či Audi, se už začaly chystat na krizi, propouštějí a mění investiční plány. Podobně reagují i subdodavatelé, včetně obřích koncernů, jako jsou Bosch či Continental. Tyto kroky se odrazí i v českém autoprůmyslu, jelikož německé koncerny jsou největším odběratelem českých subdodávek. Tuzemské automobilky ale zatím větší potíže neočekávají.

„Výkonnost automobilového průmyslu je navzdory sílícím hlasům o přicházející krizi stále ve velmi dobré kondici,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Autům dnešní doba příliš nepřeje. Komplikované čínsko-americké vztahy dokonce způsobily, že Čína vyhrožuje Německu, že by mohla zasáhnout vůči jeho automobilkám. Pokles se ale očekává i bez těchto potíží. Brexit a především přísná emisní pravidla, která letos začnou platit, budou mít nepříznivý vliv na odbyt aut. A zdá se, že obrat k lepšímu jen tak nepřijde. Podle mnohých určitě ne do roku 2025.

Až 70 tisíc lidí

Především němečtí výrobci se na tuto situaci intenzivně chystají. Koncern Daimler se chce do tří let zbavit deseti tisíc zaměstnanců. Audi do roku 2025 zruší celkem 9,5 tisíce pracovních míst, tato čísla navíc nejsou započítána do původního prohlášení vedení koncernu VW, kam Audi spadá. Už v první polovině roku 2019 koncern prohlásil, že v souvislosti s méně komplikovanou výrobou elektromobilů propustí do roku 2023 pět až sedm tisíc lidí. BMW zatím jen omezuje prémie, ale propouštění se dá také očekávat.

Propouštět budou i německé giganty Bosch a Continental, které firmám dodávají autodíly. Bosch zatím plánuje zrušit asi 1600 pracovních míst, a to v následujících dvou letech, Continental do devíti let zruší více než pět tisíc pracovních míst. Celkově by v příštích deseti letech mohlo v německém autoprůmyslu přijít o práci až 70 tisíc lidí.

Propouštět budou i německé giganty Bosch a Continental, které firmám dodávají autodíly. Bosch zatím plánuje zrušit asi 1600 pracovních míst, a to v následujících dvou letech, Continental do devíti let zruší více než pět tisíc pracovních míst. Celkově by v příštích deseti letech mohlo v německém autoprůmyslu přijít o práci až 70 tisíc lidí, což je poměrně zásadní číslo. Pokles produkce a změna portfolia směrem k elektromobilům bude mít vliv i na český autoprůmysl.

„Předpokládám, že současné zpomalení se promítne do určité míry zejména do odvětví napojených na automobilový průmysl. Dopady budou ale pravděpodobně pozvolné a odlišné pro různé specializace a konkrétní firmy. Makroekonomicky doufejme, že půjde skutečně o mírné zpomalení, někdy nazývané také ‚měkké přistání‘,“ říká Petr Knap, partner společnosti EY pro oblast automotive. A dodává, že máme být připraveni i na drsnější scénáře.

V Česku je zatím cítit jen jemné zpomalení. „Výroba v Česku kopíruje vývoj v EU, kde se registrace nových osobních vozidel dostaly díky pozitivnímu vývoji v posledních třech měsících téměř zpět na loňské hodnoty (-0,3 procenta – pozn. red.). Automobilkám se podařilo dohnat pomalejší tempo ze začátku roku 2019 a podle odhadů jej zakončí zhruba na stejné úrovni jako v předloňském rekordním roce,“ komentuje aktuální stav odvětví Zdeněk Petzl.

Škoda Auto výrobu neomezí

Subdodavatelé jsou ale už pod tlakem, alespoň to tvrdí Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy pro hospodářskou politiku a export. „Už v tuto chvíli cítí mnoho českých dodavatelů autodílů zpomalující poptávku po svých výrobcích. Jde především o výrobce navázané na západoevropské automobilky,“ říká. Že budou mít v Česku situaci těžší subdodavatelé než samotné automobilky, naznačuje i počínání výrobců vozů. Česká Škoda Auto se neustále potýká s nedostatkem výrobních kapacit a případná krize podle plánů firmy maximálně přibrzdí růst.

Škoda Auto neplánuje ani přes ochlazení na automobilovém trhu omezení výroby ani propouštění. Automobilka naopak hledá nové kolegy jak do dělnických, tak technicko-hospodářských pozic, zejména v oblasti technického vývoje a IT, a potřebuje nové výrobní kapacity, aby pokryla vysokou poptávku po svých modelech.

„Škoda Auto neplánuje ani přes ochlazení na automobilovém trhu omezení výroby ani propouštění. Automobilka naopak hledá nové kolegy jak do dělnických, tak technicko-hospodářských pozic, zejména v oblasti technického vývoje a IT, a potřebuje nové výrobní kapacity, aby pokryla vysokou poptávku po svých modelech,“ říká Kamila Biddle z tiskového oddělení automobilky. Elektromobily portfolio značky doplní a nejspíš zatím nebudou vytlačovat jiné modely Škoda.

Výroba elektromobilů se nejspíš chystá i v nošovické továrně Hyundai Motor Manufacturing Czech. Tady by se měl vyrábět model Kona, byť finální rozhodnutí ještě nepadlo. „Pro nás bude letošní rok velmi významný díky inovacím a novinkám, které připravujeme. V tuto chvíli ještě nemohu být konkrétnější. S inovacemi vždy přichází zájem zákazníků, proto nemáme v plánu letos měnit počet pracovních míst,“ říká tiskový mluvčí společnosti Pavel Barvík.

Změna sortimentu nejspíš čeká i kolínskou TPCA. Tady se podle informací, které jako první zveřejnil server iDNES.cz, má vyrábět nová Toyota Yaris. Ta by měla na lince nahradit dosavadní „kolínská trojčata“ – Citroen C1, Peugeot 106 a Toyotu Aygo. A u Yarisu se dá očekávat nárůst popularity: předloni se výběhového modelu v Evropě prodalo 224 tisíc kusů. Novinka, u které chce výrobce prodávat v 80 procentech případů hybridní motorizaci, by mohla být i díky tomu ještě žádanější. V Kolíně přitom umějí vyrobit až 330 tisíc aut ročně, předloni jich tamní výrobní linky opustilo 210 tisíc.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.