Úterý 19. března 2024, svátek má Josef

Vědci se snaží získat kanabinoidy pro léčbu bez pěstování konopí

Konopí produkující omamné látky stálo dlouho mimo zákon, a tudíž i zájem vědců. To se mění. Věda zkoumá, jak se z něj dají vhodné látky získat, aniž by bylo nutné pěstovat rostliny. Opomíjený výzkum kanabinoidů se proměnil v Klondike.

Marihuana (ilustrační foto). foto: MAFRA

Konopí seté se po tisíciletí využívalo nejen jako droga, ale také jako lék. Moderní medicína se k němu vrací. V řadě zemí včetně České republiky už bylo léčebné užívání konopí legalizováno. Farmaceutické firmy testují látky z konopí označované souhrnně jako kanabinoidy. Velkou pozornost věnují delta-9-tetrahydrokanabinolu čili THC, který je hlavní molekulou zodpovědnou za omamné účinky konopí. Stranou zájmu však nestojí ani kanabidiol (zkráceně CBD), který omamně nepůsobí.

Nedávno se například ukázalo, že vyvážená směs čistého THC a CBD ulevuje pacientům od svalových křečí provázejících některá neurodegenerativní onemocnění. Čistý CBD zase potlačuje záchvaty při některých duševních chorobách. V tom se liší od „hrubé“ marihuany obsahující THC, jejíž konzumace riziko nástupu takových záchvatů naopak zvyšuje.

Konopí je zdrojem mnoha desítek zajímavých molekul, které se v této rostlině vyskytují jen ve stopových množstvích a o jejichž účinku na lidský organismus se ví jen velmi málo. Nedostatek informací o konopí a kanabinoidech padá zčásti na vrub zákazů pěstování odrůd s vyšším obsahem omamných látek.

Úspěch při přenosu genů

I tady je ale patrný obrat. Významně k němu napomohlo přečtení kompletní dědičné informace tří typů konopí. Vedle marihuanového konopí s vysokým obsahem THC vědci přečetli genom odrůdy Finola určené přednostně k produkci olejnatých semen a také DNA odrůdy USO 31, která obsahuje jen málo kanabinoidů a pěstuje se pro textilní vlákna. Pěstování konopí setého pro THC a další kanabinoidy je neefektivní. V rostlině se tyto látky vyskytují přednostně ve zvláštních chloupcích čili trichomech rostoucích na povrchu listů a květů.

Drtivá většina hmoty rostlin obsahuje jen velmi málo THC a jemu příbuzných molekul. Konopí seté je však jedinou známou rostlinou, která THC vytváří, proto je jeho pěstování rozšířeno po celém světě. O objemu ilegální produkce konopí Úřad OSN pro drogy a kriminalitu přiznává, že „rozsah a trendy v pěstování konopí a v produkci marihuany a hašiše je obtížné odhadnout“. Pěstování konopí bylo dlouho ilegální. Řada místních odrůd byla zničena v rámci boje s drogami. Ilegální pěstitelé se soustředili přednostně na rostliny produkující vysoké množství THC a ty pak vegetativně množili.

Konopí pěstované v různých oblastech světa je dnes proto z valné části geneticky totožné a rostliny můžeme považovat za klony. To vše jsou důvody, proč se vědci snaží získat kanabinoidy pro léčbu bez toho, že by bylo nutné pěstovat konopí. Tým pod vedením Jaye Keaslinga z Kalifornské univerzity v Berkeley nedávno ohlásil ve vědeckém časopisu Nature úspěch při přenosu genů potřebných k syntéze kanabinoidů z konopí do kvasinek. V bioreaktorech pěstované kvasinky pak produkují nejen THC a CBD, ale i další zajímavé látky.

Kvasinky dokážou zpracovat molekuly, jež nemá konopí jako výchozí surovinu k dispozici, a proměňují je na nové druhy kanabinoidů, jaké žádná pozemská rostlina vyrobit neumí. Vědci doufají, že se aspoň některé z těchto látek uplatní při léčbě závažných onemocnění. Další výzkumné týmy s úspěchem přenesly geny pro „výrobní linku“ na kanabinoidy do dědičné informace bakterií nebo řas.

Biotechnologické metody produkce kanabinoidů slibují kromě jiného razantní snížení výrobních cen. Zatímco kilo čistého THC izolovaného z konopí se prodává za více než pět tisíc dolarů, cena THC a dalších kanabinoidů vyrobených kvasinkami by měla klesnout pod tisíc dolarů za kilo.

Potlačení chutě k jídlu

Ani na konopí vědci nezanevřeli. Mnohé týmy se snaží, aby se kanabinoidy netvořily jen v trichomech, ale produkovala je ve velkém celá rostlina. Geneticky modifikované konopí vyrábí enzymy, které snižují toxicitu kanabinoidů pro pacienty při zachování všech pozitivních účinků. Jiné genetické modifikace mění kanabinoidy v konopí, aby k jejich rozpouštění nebylo třeba použít oleje a stačila obyčejná voda. Takové kanabinoidy lze bez problémů přidávat do nápojů a dalších poživatin. Protože jsou bez chuti a zápachu, spotřebitelům by neměly nijak zvlášť vadit.

Už dříve se pokoušeli pěstitelé konopí vyšlechtit odrůdy se silně zvýšeným obsahem kanabinoidů vyskytujících se v tradičních odrůdách jen ve stopových množstvích. Byl to pokaždé běh na dlouhou trať s krajně nejistým výsledkem. Metodami genového inženýrství lze u konopí poměrně snadno dosáhnout například vysoké produkce tetrahydrokanabivarinu, o němž se ví, že potlačuje chuť k jídlu a našel by uplatnění u lidí, kteří bojují s obezitou. Potraviny a nápoje s tímto kanabinoidem by byly syté a člověk by jich snědl a vypil méně.

Jiným geneticky modifikovaným liniím konopí vědci vyblokovali geny nutné pro syntézu THC. Tyto rostliny pak vyrábějí velká množství CBD. Vyblokováním dalšího genu získali výzkumníci konopí, u nějž končí výroba kanabinoidů u molekuly kanabigenorolu. Ten chrání buňky rostliny před poškozením řadou nepříznivých vnějších vlivů. Farmaceuti vkládají do této látky, zkráceně označované jako CBG, velké naděje při léčbě různých zánětlivých onemocnění.

Donedávna opomíjený výzkum kanabinoidů se proměnil na Klondike zachvácený „zlatou horečkou“. Soudy už řeší první spory o patenty na konopí a kanabinoidy. Klíčový je přitom fakt, nakolik je patent skutečně nový. Vzhledem k tomu, že donedávna stála produkce konopí mimo zákon a novinky se držely v tajnosti, bývá pro soudy problematické rozhodnout, co je revoluční inovace a co „obnošená vesta“ vytažená na denní světlo z hluboké ilegality.

Konopí

• Obsahuje jak omamnou látku THC (tetrahydrokanabinol), tak látku CBD (kanabidiol), která omamně nepůsobí.
  • U obou, stejně jako u dalších složek konopí, vědci nacházejí využití v medicíně. Současně zkoumají, jak léčivé složky získat, aniž by se psychoaktivní efekt THC projevil.
Autor:

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...