Lidovky.cz

V citlivém sporu o lokomotivy se Českým drahám nedaří

  15:10
V kyperských rukou držená Škoda Transportation si připsala důležité vítězství. Žalobci potvrdili, že v arbitráži mezi Českými drahami a strojírnou policie nepochybila, když odložila vyšetřování údajných kriminálních činů.

Lokomotiva zvaná Zátopek od Škody Transportation. foto: Petr LundákMAFRA

V citlivém sporu o dodávku vysokorychlostních lokomotiv České dráhy (ČD) už zase prohrály. Národní dopravce nepochodil u Nejvyššího státního zastupitelství (NSZ) se stížností, že v obchodním sporu mezi drahami s výrobcem „mašin“ firmou Škoda Transportation došlo ke kriminálnímu jednání.

Úřad vedený nejvyšším žalobcem Pavlem Zemanem začátkem dubna rozhodl, že policisté nepochybili, když odložili vyšetřování trestního oznámení podaného ČD. Už předtím kolejový dopravce prohrál s plzeňskou strojírnou arbitráž a musel Škodovce zaplatit 1,1 miliardy korun.

Podezření Českých drah vůči Škodě Transportation spočívalo v přesvědčení, že arbitři Rozhodčího soudu Jakub Chytil a Milan Polák způsobili státu škodu svým rozhodnutím zaplatit strojírně 1,1 miliardy korun.

Na celém případu je přitom pikantní, že Škodovka měla 20 lokomotiv dodat drahám do konce roku 2009, termín ale nedodržela. Plzeňská strojírna, jež je vlastněná kyperskou společností Ceil, je dodala až o čtyři roky později. Vedle toho se výrobce o několik let opozdil i s předáním příslušných povolení k provozování lokomotiv v zahraničí.

Podezření Českých drah vůči Škodě Transportation spočívalo v přesvědčení, že arbitři Rozhodčího soudu Jakub Chytil a Milan Polák způsobili státu škodu svým rozhodnutím zaplatit strojírně 1,1 miliardy korun. Dráhy se rozhodly, že případ nechají zkontrolovat detektivy, a na Vrchní státní zastupitelství v Praze loni v lednu podaly trestní oznámení.

Policie však žádný trestný čin v jednání rozhodců neobjevila a vyšetřování odložila. Českým drahám, k nimž se připojilo i ministerstvo dopravy, se však takový závěr nelíbil. Podaly stížnost, která přistála na Nejvyšším státním zastupitelství.

„Státní zástupce Nejvyššího státního zastupitelství dne 6. dubna 2017 zamítl podané stížnosti proti usnesení policejního orgánu o odložení věci, které bylo shledáno zákonným a řádně odůvodněným,“ řekl pro Lidovky.cz mluvčí NSZ Petr Malý. „Pokud by v dané věci dodatečně vyšly najevo nové, podstatné okolnosti, může být trestní řízení znovu otevřeno,“ dodal mluvčí ČD Radek Joklík.

Politická rozbuška

Dlouholetý spor mezi národním dopravcem a plzeňskou strojírnou je politicky nanejvýš citlivý. Proti sobě v rámci arbitráže stojí dvě vlivné právní kanceláře, mezi kterými panují vyostřené vztahy. Škodu Transportation zastupuje kancelář advokáta Radka Pokorného, který je blízkým přítelem premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD). Drahám pak právní služby poskytuje kancelář advokáta Karla Muzikáře, který dříve patřil ke spojencům ODS a dnes má blíže k ministerstvům vedených hnutím ANO.

Škodu Transportation zastupuje kancelář advokáta Radka Pokorného, který je blízkým přítelem premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD).

O tom, že kontroverzně zprivatizovaná Škoda Transportation nemá do vysoké politiky daleko, svědčí i fakt, že její menšinový majitel a bývalý šéf Josef Bernard usedl v barvách ČSSD loni na podzim do funkce plzeňského hejtmana.

O strojírnu nyní projevují zájem čínští obchodníci. Připravuje se její prodej do rukou strojírenského gigantu CRRC.

Citlivá Beretta

Nejožehavější kapitolou boje o lokomotivy však je skutečnost, že tento obchodní spor se promítl do kauzy Beretta. Kvůli podezření na vynášení informací z bezpečnostních složek za úplatu vyšetřovatelé loni v květnu obvinili důstojníka protikorupční policie Radka Holuba, bývalého příslušníka Celní správy Pavla Šímu a bývalého policistu a soukromého detektiva Igora Gáboríka. V síti vyšetřovatelů uvázla i pražská státní zástupkyně Dagmar Máchová.

Jak LN loni na podzim zjistily, policista Holub dle policie zneužil svého postavení a před rokem na objednávku vyrobil falešný dokument o vyšetřování advokáta Muzikáře, který se měl údajně dopustit trestného činu hospodářského charakteru. Podle policie přitom pro tento postup neexistoval zákonný důvod. Cílem kompromatu bylo poškodit Muzikáře před klienty, k nimž patří právě i ČD ve sporu s plzeňskou strojírnou Škoda Transportation.

Měsíc po kauze Beretta Policejní prezidium loni v červnu náhle spustilo kontroverzní policejní reorganizaci. Ta vedla k rozpuštění protimafiánského útvaru, vedeného Robertem Šlachtou, jehož detektivové Berettu vyšetřovali. Šlachta policii opustil a ožehavé vyšetřování Beretty dal do souvislosti právě s policejní reorganizací.

Boj o lokomotivy

Lukrativní kontrakt na 20 vysokorychlostních elektrických lokomotiv od firmy Škoda Transportation podepsaly České dráhy v roce 2004. Škodovka, vlastněná kyperskou společností Ceil, však vozy dodala čtyři roky po termínu dodání, kterým byl konec roku 2009.

Škoda Transportation se také o několik let opozdila s předáním příslušných povolení k provozování lokomotiv v zahraničí.

Kvůli prodlevám na straně Škody se ČD domáhaly pokuty ve výši 938 milionů korun. Škodovka naopak požadovala po ČD doplatek ve výši 1,1 miliardy korun. Arbitráž před Rozhodčím soudem vypukla v roce 2012, spor se táhl až do listopadu 2016.

Arbitři rozhodli, že dráhy mají Škodovce zaplatit 467 milionů korun coby doplatek kupní ceny za lokomotivy a dalších 628 milionů korun jako inflační navýšení.

Zkraje ledna 2016 podaly ČD prostřednictvím kanceláře Weil trestní oznámení s podezřením, že rozhodci způsobili svým rozhodnutím státu škodu. Po roce policie případ odložila. ČD proti tomu podaly stížnost, s níž však u Nejvyššího státního zastupitelství nepochodily.

V současnosti probíhá u soudu civilní řízení, v němž se ČD dožadují zrušení verdiktu Rozhodčího soudu.

Radek Pokorný působí jako místopředseda Rozhodčího soudu, jeho kancelář Pokorný, Wagner & partneři zároveň zastupovala v arbitrážním sporu Škodu Transportation.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.