Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Útok na korupci: Deset ministerstev koupí společně 1431 aut

  10:10
Deset ministerstev se spojilo v jednom tendru, v jehož rámci pořídí automobily pro sebe i podřízené organizace, což dohromady dělá 130 úřadů.

Zakázka ministerstev na osobní automobily. foto: Ilustrace Richard CortésČeská pozice

Tak rozsáhlá státní zakázka se v dějinách České republiky ještě neodehrála. Deset ministerstev se spojilo v jednom tendru, v jehož rámci pořídí automobily pro sebe i podřízené organizace, což dohromady dělá 130 úřadů. Předpokládaná cena přesahuje 800 milionů korun, dodáno má být více než 1400 osobních vozů. Soutěž není unikátní jenom svým rozsahem. Ojedinělé je i to, že se tolik ministerstev zvládlo domluvit na společném nákupu – bez ohledu na to, jakou stranu reprezentuje člověk v jejich čele.

Už by se tak neměly opakovat případy, z nichž jeden popsaly LN. Jaderný úřad přichystal požadavky na nákup nových aut tak, že je mohl splnit pouze jediný dodavatel – Škodovka. Sám úřad přiznal, že to udělal úmyslně, protože je na škodovky zvyklý. Ne nadarmo se o státní správě traduje, že u tendrů na auta se automaticky počítá s „vlasteneckou přirážkou“ pro mladoboleslavskou fabriku. Jenomže takhle to podle zákona být nemá. Když teď dává tendr dohromady tolik různých lidí, možnost šití na míru se výrazně omezuje.

Množina standardů

„Zadávací dokumentace byla odsouhlasena všemi deseti resorty, teď probíhají schvalování před samotným vyhlášením zakázky v rámci ministerstva financí jako centrálního zadavatele. Zakázku vyhlásíme nejpozději v září,“ potvrdil LN náměstek ministra pro audit Tomáš Vyhnánek, který má supertendr na starosti.

Vypsání velezakázky předcházelo mapování toho, co státní instituce používají a potřebují. Z toho se zrodila množina standardů – třeba podle pohonu nebo výkonu, které jsou povinné a platné pro všechny veřejné zadavatele.

Do nákupu aut na roky 2018 a 2019 se nezapojily pouze resorty vnitra, zemědělství, práce a zahraničí. Není to proto, že by o projektu pochybovaly, jen už měly svoje vlastní zakázky na vozidla rozjednané, případně dodávky na zmíněná léta rovnou zajištěné. Až jim tyto smlouvy doběhnou, hodlají se ke společnému nákupu přidat také.

Vypsání velezakázky předcházelo mapování toho, co státní instituce používají a potřebují. Z toho se zrodila množina standardů – třeba podle pohonu nebo výkonu, které jsou povinné a platné pro všechny veřejné zadavatele. Na jedné straně je tak určeno, jaké nezbytné minimum stát požaduje. Tím se předejde případům, kdy třeba ve vozech chybí potřebný hasicí přístroj, protože si na něj v zadávací dokumentaci nikdo nevzpomněl. Současně vznikl i horní strop, který určuje, že takové auto už úředníkům stačí.

Značné úspory

Zatímco účast na centrálním nákupu je a bude dobrovolná, standardy jsou pro všechny povinné. Kdo bude chtít něco jiného, bude muset zažádat o výjimku a důkladně ji zdůvodnit. Při přípravě se vedle potřeb státní správy zohlednily i možnosti automobilek, v rámci předběžného tržního průzkumu konzultovalo ministerstvo financí se všemi firmami s českým zastoupením, co je možné a dostupné. Ve výsledku tak budou mít soutěže nejen na automobily jasnější a férovější pravidla.

Hlavní výhodou centrálního nákupu při takto velké dodávce je možnost značných úspor. Úřady musí především řádně specifikovat jednotlivé podmínky a veřejnou zakázku rozdělit na příslušné části, aby nedošlo k omezení potenciálních dodavatelů, aby byl takový nákup v pořádku a v souladu se zákonem.

Při definování standardů spolupracovali vyslaní odborníci ze všech 14 ministerstev, kteří se v této záležitosti nadále scházejí. Jednak budou sdílet zkušenosti třeba se spolehlivostí dodavatelů, jednak je čeká práce na výrobě standardů i pro další komodity. Různorodost a četnost členů pracovní skupiny zajišťuje také zmíněnou protikorupční pojistku.

Významným faktorem je i to, že se ušetří. „Hlavní výhodou centrálního nákupu při takto velké dodávce je možnost značných úspor. Úřady musí především řádně specifikovat jednotlivé podmínky a veřejnou zakázku rozdělit na příslušné části, aby nedošlo k omezení potenciálních dodavatelů, aby byl takový nákup v pořádku a v souladu se zákonem,“ říká Lucie Moravčíková, vedoucí právního oddělení společnosti Otidea, která se pohybuje v zakázkovém poradenství.

Osm částí

Vozidlový supertendr je rozdělen na osm částí, rámcovou smlouvu s vítězem uzavře ministerstvo financí a jednotlivé kontrakty o dodávkách už si budou podle potřeby podepisovat zapojené resorty samy. Při hledání společného jmenovatele, jímž se řídila příprava zadávací dokumentace, to paradoxně nebyl výkon či bezpečnost aut, nad čím se mezi úřady vedla nejdelší diskuse – tu vyvolala barva.

Vozidlový supertendr je rozdělen na osm částí, rámcovou smlouvu s vítězem uzavře ministerstvo financí a jednotlivé kontrakty o dodávkách už si budou podle potřeby podepisovat zapojené resorty samy

„Zatímco národní parky jsou zvyklé jezdit vozidly v nenápadné zelené, jiné organizace preferují z důvodu lepší viditelnosti a bezpečnosti bílou, jiné mají jako součást své identity zafixovanou modrou či červenou. Každý musel v něčem ustoupit, protože vyjít vstříc všem nebylo možné. Nakonec je poptáváno vždy minimálně pět barev včetně nejpoužívanějších, tedy bílé, modré a červené. Dodatečnou a předem neplánovanou výhodou je, že pokud se taková vozidla nakoupená v jednotném standardu sejdou na jednom parkovišti, mohou se seskupit a vytvořit českou státní vlajku,“ dodává náměstek Vyhnánek.

Supertendr je vrcholem pilotního testu centrálních nákupů státu. Do roku 2014 spadala problematika gesčně pod ministerstvo pro místní rozvoj, kde se plánovalo čerpat 30 milionů z evropských dotací na servis kolem centrálních nákupů – web, konzultace, marketing nebo školení. Ještě za Vyhnánkova předchůdce Lukáše Wagenknechta přešel projekt pod ministerstvo financí a realizace se nakonec odehrála o dost levněji.

Koordinace jedním člověkem

Většinu práce zvládnou nadresortní pracovní skupiny, na financích je koordinuje jeden člověk, a co se týče přidružených výdajů, najalo si ministerstvo financí jednoho externího odborníka na automobily, kterému zaplatilo dohromady 50 tisíc. Původní představa o centrálních nákupech byla rozsáhlejší – společné tendrování mělo být pro všechny, na všechno a v každém případě. To se ale ukázalo jako slepá cesta, protože škála státních organizací je příliš široká, než aby se na ni dal v plném rozsahu uplatnit jednotný mustr.

Většinu práce zvládnou nadresortní pracovní skupiny, na financích je koordinuje jeden člověk, a co se týče přidružených výdajů, najalo si ministerstvo financí jednoho externího odborníka na automobily, kterému zaplatilo dohromady 50 tisíc

Něco jiného potřebuje muzeum, něco jiného národní park nebo dům pro seniory. Proto ministerstva po vzájemné dohodě vygenerovala pět kategorií, co si stát pořizuje, u kterých má hromadný nákup smysl. U čtyř z nich patří role centrálního zadavatele resortu financí – u automobilů a paliv do nich, kancelářských potřeb i techniky, energií a správy budov, dopravy a ubytování. Poslední, IT a telekomunikace, spadají pod dohled a řízení ministerstva vnitra.

Prvním pokusem byl loňský nákup kancelářského papíru, ten si vyzkoušelo šest resortů, kde jsou ministři vysláni hnutím ANO. Ukázalo se, že to jde, úspora činila sedm procent. V dalším kroku zkusilo ministerstvo financí, co to udělá, když pořídí mobilní služby pro všechny svoje resortní organizace dohromady, než aby je kupoval každý zvlášť. Tady už byla ušetřená částka vyšší, roční úspora dělá 72 milionů.

Další na řadě jsou zelená auta, to znamená ta, která jezdí na plyn nebo elektřinu. Zakázka by se měla vypsat ještě před koncem roku a zapojí se zase deset ministerstev. Standardy už jsou rozčleněné, tendr bude mít pět částí a počítá se s pořízením zhruba 400 vozidel za 262 milionů korun.

Motorový supertendr

  • Počet zapojených organizací: 130
  • Předpokládaná cena: 809 220 000 korun
  • Doba plnění: dva roky, 2018 a 2019
  • Centrální zadavatel: ministerstvo financí
  • Zapojené resorty: ministerstva financí, dopravy, obrany, průmyslu, spravedlnosti, kultury, školství, zdravotnictví, životního prostředí a pro místní rozvoj