Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

TV Nova sjíždí ke dnu. A veze se přitom na farmářské koze!

  9:53

Sociolog Neil Postman se už v roce 1985 obával, že se s televizí ubavíme k smrti. Je děsivé, že televizní zábava už není ani zábavná.

„Ztratila se nám koza. A slepice nenese,“ klíčová témata zábavné reality show Farma, kterou denně vysílá TV Nova. Novodobým hrdinou je pan Milan z Dobřichovic. foto: © repro TV Nova, www.farma.nova.czČeská pozice

Hele, neviděli jste fenku Sušinku? Ztratila se někde na Žižkově. A kemp v Oseku má skvělej smažák, čistý záchodky, takže si zaslouží zlatou hvězdičku. Natočili jsme exkluzivně jako jediní v Jihlavě opilou matku. No a naší sličnou moderátorku ráno požádal snoubenec LIVE o ruku. To je skvělá příležitost na zpravodajskou reportáž: „Haló, haló, co jste měli k večeři? Líbali jste se? Jůůů!“

Nic z výše uvedeného není vymyšleno. Vše se stalo v hlavních zprávách celostátní televize Nova, která se před pár týdny rozhodla natáhnout zpravodajskou relaci přes 45 minut. A je to peklo. Komerční televize mají své zákonitosti a pravidla, jimiž lákají své diváctvo. Ale co je moc, to je příliš. „Zdá se mi to, nebo skutečně dělala TV Nova live vstup se svou moderátorkou ze zásnubní večeře?“ napsal si nedávno na svůj facebookový profil dlouholetý redaktor ČTK, který je skutečným novinářem, ne „novinářem“. Ale asi i mužem z doby minulé...

Nechci si tu nějak falešně hrát na kavárenského intelektuála. Poslouchám divnou hudbu, dívám se na akční sci-fi filmy, četl jsem brakovou literaturu a dělal třeba i sporťáka, ale pořád si tak nějak myslím, že by zpravodajství mělo mít nějakou úroveň. Odvěká otázka, zda mají média kultivovat společnost, nebo se podřídit vkusu masy – a uspět, není snadná k zodpovězení. Má mnoho proměnných a zaměstnává dumavé experty.

Přijde mi – naprosto subjektivně a bez analýz sledovanosti či spokojenosti –, že ta naše zábavná televize Nova vykročila v posledních týdnech do míst, odkud se jen stěží může vrátit. Kraviny začala chrlit mírou nevídanou; někdejší celkem koukatelné zprávy vyplňuje balastem na úrovni lokální televize z Horního Jiřetína (tamním obyvatelům se omlouvám), černá kronika řeší nejen klíčové krimi události, ale už i jen jejich náznaky a parodie.

A teď o ztracené koze i konci civilizace

Poslední kapkou, která mi v neděli večer prosákla hlavou, se stala „reality show“ Farma. Viděli jste to někdy? Já teprve podruhé. Pořad, který prý běží takřka denně. Skupina nezajímavých lidí klopýtá na statku mezi slepicemi, baví se o snášení vajec, uteklé koze a špekuluje, kdo ze zúčastněných je největší pitomec a měl by odejít. Hm. Jak může vůbec televize nabídnout nudnou natahovačku o čekání na „duel“ dvou chlapíků, kteří se přetahují provazem ve stodole?!

Možná se na Farmu dívá 777 tisíc médiologů a filozofů, kteří se zamýšlejí, kam až může televizní zábava klesnoutPodle dnešní zprávy Blesk.cz, abychom zůstali u relevantních zdrojů, se ale v prvních červencových dnech na Farmu dívalo v průměru 777 tisíc lidí. Na Novu však právě útočí pecka z Prima Family – VIP Prostřeno, které prý Farmu „válcuje“.

V roce 1985 napsal sociolog Neil Postman knihu Ubavit se k smrti (česky 1999). Ač byl mnohými kolegy napadán, že ve své kritice televizního „věku zábavy“ přehání, někdy se mi zdá, že se jeho předpovědi naplňují – i v Česku. Nové zpravodajství Novy se ještě více vyznačuje fenoménem „A teď...“, což dle Postmana „všechno od sebe odděluje. Slouží tak jako kompaktní metafora diskontinuity. Naznačuje se tím, že to, co jsme právě slyšeli nebo viděli, nemá žádný význam pro to, co uslyšíme či uvidíme za okamžik.“ A teď místo války v Sýrii přijde hafík ze Žižkova. A teď se jukneme na smažáky v Oseku...

A teď se podíváme, kam panu Milanovi z Farmy utekla koza. Ano, to bylo klíčové téma, na něž se hodinu vydrží dívat přes půl milionu Čechů. Možná to jsou všichni médiologové či filozofové, kteří se zamýšlejí, kam až může televizní zábava klesnout. Ke sledování hus, vajíček v podestýlce a nadávání si do kamery ve spacáku. To podobně obskurní Hotel Paradise ukazuje alespoň podivné sexuální objekty, které se špičkují v televizní kleci.

Postman upozornil na skvělé dílo Aldouse Huxleyho Konec civilizace (1932), jež porovnává s Orwellovým 1984. V Huxleyho vizi už není Velkého bratra třeba. Lidé si totiž svého diktátora nakonec zamilují a technologie, které zdatně podvracejí jejich schopnost přemýšlet, začnou zbožňovat.

Postman svou knihu o „ubavení se k smrti“ zakončuje takto: „Tragédie obyvatel ,překrásného nového světa´ Konce civilizace nespočívala v tom, že se místo myšlení smáli, nýbrž v tom, že nevěděli, čemu se smějí a proč vlastně myslet přestali.“ Ehm. A teď: Neviděli jste někde tu Sušinku?