Lidovky.cz

Tuzemští výrobci se mohou vrátit k tradičnímu pojmenování radler

  17:25
Heineken, třetí největší producent piv u nás, definitivně prohrál boj o ochrannou známku radler, když se. se sedm let pokoušel zvrátit verdikt Úřadu průmyslového vlastnictví, jenž označil za neplatnou dřívější registraci ochranné známky radler pouze na tuto nizozemskou společnost. Rozhodl o tom v červnu Nejvyšší správní soud v Brně.

Zlatopramen Radler foto: www.heinekenceskarepublika.cz

Pivní mix, beermix, pivní limonáda, míchaný nápoj z piva, řízný citron, cool lemon, refresh, roller. Různé výrazy používaly či používají u nás už roky pivovary pro směs alko i nealko piva s ovocnou šťávou, ve světě a zejména v Německu a Rakousku běžně označovanou radler. Teď se i tuzemští výrobci mohou k tradičnímu pojmenování vrátit.

Umožní to nedávné rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v Brně (NSS). Skupina Heineken se sedm let pokoušela soudní cestou zvrátit verdikt Úřadu průmyslového vlastnictví, který u nás v roce 2013 na návrh Plzeňského Prazdroje označil za neplatnou dřívější registraci ochranné známky radler (a radler.cz) výhradně na tuto nizozemskou pivovarnickou společnost. Heineken se v Česku snažil do poslední chvíle uchránit radler výhradně pro sebe. Masivně toho na svých značkách využívá a konkurenci postupně přinutil výraz radler na etiketách opustit.

Nesmyslný patent

Městský soud v Praze dal nejprve za pravdu Heinekenu, Nejvyšší správní soud však následně potvrdil argumenty Prazdroje a patentového úřadu, že výraz radler je druhové a běžně rozšířené označení, které nelze registrovat na jeden subjekt. Městský soud pak v tomto duchu svůj rozsudek opravil a loni v lednu se Heineken u NSS ještě pokusil výsledek zvrátit kasační stížností. Marně. Senát NSS v červnu potvrdil, že patentový úřad zrušil platnost ochranné známky oprávněně. Proti tomuto rozsudku není odvolání.

„Radler označuje kategorii piva, nikoliv konkrétní produkt, a proto nám nepřišlo fér, aby si jeden z hráčů na trhu tuto kategorii chtěl nechat zcela pro sebe. Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu vítáme a věříme, že i celý trh,“ vyjádřil se marketingový ředitel Prazdroje Roman Trzaskalik. Lidé z branže od počátku nad registrací značky na jeden jediný pivovar kroutili hlavou. Označují to za nesmysl, stejně jako kdyby si chtěl někdo nechat patentovat výraz „pivo“ nebo „ležák“.

Lidé z branže od počátku nad registrací značky na jeden jediný pivovar kroutili hlavou. Označují to za nesmysl, stejně jako kdyby si chtěl někdo nechat patentovat výraz „pivo“ nebo „ležák“. Skutečností ovšem je, že uvolnění výrazu radler pro všechny hráče na trhu přichází, když tradiční verze radleru, limonády napůl s klasickým pivem, mizí a masivně je vytlačují rostoucí prodeje variant s nealkoholickým pivem.

Skutečností ovšem je, že uvolnění výrazu radler pro všechny hráče na trhu přichází, když tradiční verze radleru, limonády napůl s klasickým pivem, mizí a masivně je vytlačují rostoucí prodeje variant s nealkoholickým pivem. Lídr trhu Prazdroj sice nabízí alkoholické radlery Gambrinusu (jejich prodeje jsou ale nevalné a výraz radler na nich chybí), ale mnohem víc podporuje nealkopivní limonády se značkou Birell. Heineken díky donedávna uplatňovanému právu jako jediný důsledně používá u své značky Zlatopramen název radler jak v podobě s alkoholem (kolem dvou procent objemu), tak bez něj.

Obě varianty nabízí stále i Staropramen a menší pivovary, jako je Litovel. Celkově mají radlery u nás s loňským objemem 424 tisíc hektolitrů zhruba dvouprocentní podíl na české pivní produkci. Ochrannou známku radler si nechal u nás v roce 2001 registrovat pro svou novinku pivovar Krušovice ovládnutý v roce 2007 Heinekenem. Když o dva roky později výroba krušovického Radleru pro bídný zájem na trhu skončila, ochrannou známku už vlastnil Heineken. Nejprve se zdálo, že Češi o pivní limonády nestojí, ale když v roce 2011 přišel Staropramen s novinkou Cool lemon, typickým radlerem, nastal nečekaný obrat.

Lidé toto pivo okamžitě během léta vystřelili z nulového prodeje na desítky tisíc hektolitrů, což přilákalo pozornost ostatních pivovarů. Už následující rok se po Česku vyrobilo skoro půl milionu hektolitrů radlerů. Začal boj o trh, kterému zpočátku v této kategorii vládl Staropramen, ale rychle se přidali další hráči včetně zbylých tří ze čtyřky největších – Prazdroj, Heineken a načas Budějovický Budvar. Radlery už dnes nenabízí ani druhý budějovický pivovar Samson, který před lety o toto označení s Heinekenem také bojoval.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.