Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Turnikety v metru jsou pro piráty zlo, tunel a Velký bratr

  18:19

Záměr pražského dopravního podniku prý posune míru monitorování občanů na novou, vyšší úroveň.

O turniketech v pražském metru, proti nimž pretestovala Česká pirátská strana ve stanici I. P Pavlova, musí rozhodnout vedení města. Podle primátora Bohuslava Svobody se o této možnosti zatím nejednalo. foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

Česká pirátská strana v úterý ráno uspořádala demonstraci proti zavedení turniketů v pražském metru. Piráti v neonově žlutých vestách zablokovali vstup do stanice metra I. P. Pavlova cedulemi s nápisem „Zkušební provoz turniketů“ a rozdávali cestujícím letáky o plánovaném projektu. „Nechceme Velkého bratra,“ zněl jeden z hlavních sloganů českých pirátů.   

„V kombinaci s kartou Opencard posunují turnikety míru sledování v Praze o několik úrovní výše. Kromě monitoringu počtu pasažérů umožňují turnikety i sledování konkrétních jednotlivců, mapování jejich zvyků a v návaznosti na kamerový systém lze i propojit databázi údajů držitelů Opencard s databází tváří cestujících,“ potvrdil ČESKÉ POZICI předseda pirátské strany Ivan Bartoš.

Praha se podle něj v tento moment opět vydává plnou parou zpět. „Současné vedení města působí dojmem, že jeho vzorem jsou normalizační šíbři. Nárůst sledování, megalomanské dopravní stavby, tažení proti ‚problematickým osobám‘ a vláda národní fronty ODS a ČSSD na magistrátu tomu nasvědčují,“ míní Bartoš. Vedení města místo toho, aby přemýšlelo o tom, jak svým obyvatelům poskytnout lepší služby, prý uvažuje hlavně o tom, za jaký projekt se ještě dají utratit peníze.   

Jedna z nejfrekventovanějších stanic trasy C pražského metra I. P. Pavlova se stala v úterý 13. září dějištěm protestu České pirátské strany.

Nadhodnocení příjmů, podcenění nákladů

Podle pirátů se jedná o další tunel na peníze daňových poplatníků. Studie firmy Deloitte, kterou si k danému tématu nechal vypracovat Dopravní podnik hlavího města Prahy, prý hrubě nadhodnocuje možné příjmy a podceňuje náklady. Podle studie bude zavedení turniketů stát 1,49 miliardy korun. Suma však zahrnuje pouze investiční výdaje na stavbu turniketů. Částku v této výši si dopravní podnik chystá půjčit.

„Efektivní úroková míra by měla činit čtyři až pět procent podle toho, jakou výši záruk magistrát poskytne,“ informoval konzultant společnosti Delloite Lukáš Filip. Za půjčku tak zaplatí dopravní podnik na nákladech financování dalších zhruba 428 milionů korun. Celková částka 2,3 miliardy korun zahrnuje ještě provozní výdaje, které Delloite vypočítal na přibližně 420 milionů. „Po ostrém spuštění počítáme s každoročními provozními výdaji ve výši už jen sto milionů korun,“ uvedl ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Celkovou částku za zavedení turniketů v pražském metru vyčíslil Deloitte na 2,3 miliardy korun

Budování turniketů by mohlo začít v roce 2013, fungovat by podle Dvořáka měly začít o dva roky později. Hlavním důvodem projektu je podle Dvořáka zvýšení výnosů z prodeje jízdného. Podnik si od turniketů také slibuje to, že se v metru sníží počet bezdomovců a „problematických osob“. Dopravní podnik hlavního města Prahy projekt na zavedení turniketů zpracoval už před několika lety, tehdy náklady odhadoval na 3,5 miliardy korun.

Praha na to stejně nemá peníze

Již v roce 2008 se v médiích objevila informace, že černí pasažéři způsobí ročně dopravnímu podniku v Praze škodu ve výši 1,82 miliardy korun. Revizoři odhadli, že v roce 2007 se svezlo načerno přibližně 70 milionů cestujících. „Kdyby si tehdy každý z těch 70 milionů, co jedou načerno, koupil jízdenku za 26 korun, tak by dopravní podnik získal 1,8 miliardy korun,“ prohlásil tehdy Dvořák. Měřeno touto logikou by 1,2 miliardy lidí, kteří se za rok MHD přepraví, dopravnímu podniku vydělaly 31,2 miliardy korun ročně. Skutečné celkové roční tržby však v roce 2007 činily pouhých 3,8 miliardy korun. Velmi důkladně se otázkou výnosu turniketů zabývá server trolejbusyvpraze.net.

Měřeno logikou ředitele Dvořáka by 1,2 miliardy lidí, kteří se za rok MHD přepraví, dopravnímu podniku vydělaly 31,2 miliardy korun ročně

Piráti navíc věří, že turnikety bez revizorů bude snadné oklamat. „Nečestní cestující budou moci například jezdit na poloviční jízdenky, na Opencard babičky, procházet rychle za jiným cestujícím, sdílet sms jízdenky, půjčovat si jízdní doklady s kamarádem a podobně,“ míní Bartoš. To vše pravděpodobně bez rizika odhalení, pokud tedy bude metro s turnikety bez revizorů. V opačném případě vzniknou jen dodatečné náklady.

S názory pirátů se z velké části ztotožňuje i strana TOP 09. Projekt zpochybňují jak z argumentačního, tak finančního hlediska. Úvaha, že by se investice vrátila během jednotek let je prý nepravděpodobná i při nejvyšší míře optimismu. „Další vyhazování peněz za takto nejisté projekty s pochybným zadáním je ekonomický hazard, na který Praha peníze nemá,“ komentoval možnost výstavby turniketů zastupitel Tomáš Hudeček z TOP 09.

O turniketech musí rozhodnout vedení města. Podle pražského primátora Bohuslava Svobody se o této možnosti zatím nejednalo. „Otázka turniketů vůbec není na stole,“ uvedl primátor v úterních Hospodářských novinách.

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...