Motor automobilového byznysu v Česku jede na plné obrátky a výrobci už mají takříkajíc plynový pedál na podlaze. Za loňský rok se celý obor, finální výrobci i dodavatelé komponent sdružení v asociaci AutoSAP, vyšplhal k novému rekordu. Podle zveřejněných údajů projel český automobilový byznys rokem 2017 rychlostí skoro 1,1 bilionu korun tržeb a více než 1,4 milionu vyrobených vozidel. Meziročně si tak Česko opět polepšilo, ale jak připomínají představitelé oboru, letošek už tak štědrý být nemusí.
Dosud padal jeden rekord za druhým. Tržby převýšily hranici bilionu korun už v roce 2016, loni přibylo ještě dalších skoro sto miliard. Podíl automobilového průmyslu na celkové průmyslové výrobě u nás už převýšil 24 procent a obor se podílí devíti procenty na hrubém domácím produktu, což je zhruba dvojnásobek oproti průměru zemí Evropské unie.
Nereálný větší nárůst
Česko je současně v přepočtu na obyvatele evropská i světová jednička výroby autobusů a světová dvojka v osobních automobilech. „Automobilový průmysl v Česku nebyl nikdy silnější, než je nyní, a nikdy v minulosti nedosahoval takových výsledků jako v posledních několika letech,“ komentoval situaci Bohdan Wojnar, prezident skupiny AutoSAP, která sdružuje 146 tuzemských výrobců, dodavatelů dílů i výzkumných institucí.
Další větší nárůst už není příliš reálný. Nečeká se totiž ani další výrazný nárůst celé české ekonomiky – auta a české hospodářství jsou spojené nádoby. Zčásti tomu napovídají i prodeje aut za letošních pět měsíců. |
Co se týče osobních vozů, táhne tradičně celý byznys vzhůru mladoboleslavská Škoda Auto, která loni vyrostla v počtu vyrobených osobních a lehkých užitkových vozů o skoro 93 tisíc na 858 100 kusů. Druhý Hyundai vyrobil v Nošovicích 356 700 aut, meziročně o 1700 méně. A třetí v kategorii osobních vozů – kolínská automobilka TPCA (Toyota, Peugeot a Citroën) – 199 tisíc malých vozů, oproti předchozímu roku o 21 500 méně. Polepšili si výrobci nákladních automobilů (Tatra), autobusů (Iveco a SOR Libchavy), motocyklů (Jawa Moto), ale i návěsů a přívěsů (Schwarzmüller, Panav, Agados).
Zatímco tržby celého autobyznysu včetně dodavatelů komponentů vzrostly loni o víc než pět procent, samotní finální výrobci si na tržbách polepšili o desetinu. A je zřejmé, že další větší nárůst už není příliš reálný. Nečeká se totiž ani další výrazný nárůst celé české ekonomiky – auta a české hospodářství jsou spojené nádoby. Zčásti tomu napovídají i prodeje aut za letošních pět měsíců. Celkový počet 627 700 vyrobených silničních vozů znamená oproti stejnému období loňska stagnaci, respektive mírný pokles o necelou desetinu procenta.
Další rizika
Větší rozvoj byznysu s auty letos i v příštích letech podle něj ohrožují i další rizika. Zejména pro dodavatele dílů. Rostou ceny komodit, například oceli, zvyšuje se inflace, posilující koruna prodražuje vývoz, který představuje většinu tržeb celého oboru. Odvětví bude muset čelit také politické nestabilitě i rizikům možné obchodní války kvůli jednostrannému zavedení dovozních cel v USA. |
„Pro výrobce motorových vozidel a komponentů znamená vážný problém, že růst ekonomiky už před dvěma lety překročil potenciální tempo růstu, což vede k vyčerpání volných zdrojů pracovních sil,“ vysvětluje Bohdan Wojnar. Platí to ovšem pro celou českou ekonomiku. Průmysl i služby těžko mohou dál růst, když ve všech oborech brzdí rozvoj palčivý nedostatek pracovní síly. Poptávka po lidech dávno převyšuje počty těch, kdo pracovat chtějí. A množství cizinců, které hodlá Česko na práci přilákat, potřebám podniků ani zdaleka nestačí.
„Většina dodavatelských firem (pro automobilový průmysl – pozn. red.) pracovala v roce 2017 na hranici svých kapacit,“ připomíná viceprezident AutoSAP Miroslav Dvořák. Větší rozvoj byznysu s auty letos i v příštích letech podle něj ohrožují i další rizika. Zejména pro dodavatele dílů. Rostou ceny komodit, například oceli, zvyšuje se inflace, posilující koruna prodražuje vývoz, který představuje většinu tržeb celého oboru. Odvětví bude muset čelit také politické nestabilitě i rizikům možné obchodní války kvůli jednostrannému zavedení dovozních cel v USA.
Český autobyznys letos zařadil neutrál
Leden–květen 2018
* bez přípojných vozidel
Zdroj: AutoSAP |