Diskuze
Tomáš Halík: Pakt z katakomb a Druhý vatikánský koncil
Děkujeme za pochopení.
J. Křivan
papež František, jedna vlašťovička jaro nedělá
Samozřejmě, že je v civilizaci "bílého muže"veliký hlad po novém a dostatečně přitažlivém ismu. Pokus o komunismus je pryč. Snahu o vyplnění prostoru různými křesťanskými naukami a pseudonaukami je ovšem také definitivně pryč. Starého psa novým kouskům nenaučíš.
Těžko říci, komu se podaří prolomit svými myšlenkami a nasazením barieru skepse a konzumu.
K21a19r20e91l 43P66l45í77h21a40l
Re: papež František, jedna vlašťovička jaro nedělá
Jak mohou být lidé skeptičtí a brojit proti konzumu, když konzumují jako by se nechumelilo? Jít proti společnosti nemá smyslu. A už vůbec ne proti té české, protože ta pro svou zakomplexovanost má dva cíle - dohnat kupní sílu západních sousedů a vyřešit své schizma, do které zadele strčit hlavu... Pardon, chtěl jsem napsat, že ke komu ten náš malý stát schovat do bezpečí (odtud ty "odborné" diskuze na téma Západ vs. Rusko). Na myšlenky nezbývá prostor. Společnost se stane pokrokovou, až když si uvědomí, že chce sama za sebe rozhodovat a nést zodpovědnost. Do té doby bude ve vleku nálad okolí - bude např. přijímat konzum, protože okolí to tak chce. Naši politici to sami od sebe nezmění - budou nabízet to, co lidé chtějí. Proto u nás společenský pokrok jen tak nevznikne (bude dovezen).
Tudy cesta nevede
Podle mého názoru se prof. Halík pohybuje ve filosofické oblasti odtržené od reálií.
Nevím, jaké podstatnější křesťanské hodnoty mohou zastínit jednoznačné odmítnutí potratů, homosexuálních svazků (tedy multikuluralizmu, genderizmu, ekologizmu a v poslední době i "islamizmu"). Mají to snad být hodnoty hlásané novou politickou teologií, které obohatí dnešní liberální demokracii? Tedy euroatlantickou „válečnou“ demokracii, jejímž výsledkem je ztráta ekonomického zdraví, nesplatitelný státní dluh, rozvrat společenského zřízení a multietnické sociální inženýrství, založené na grandiózním programu osídlování Evropy, nehledě na ztráty miliónů životů a majetku.
Podmínkou šťastného života společnosti je víra v Boha, a ta není vědeckou disciplinou, závislou na pokroku vědy a techniky. Jsem proto přesvědčen, že tudy cesta nevede.
Rossi
Od čtenáře: větší porce holismu panu profesoru Halíkovi
Příspěvek prof. Halíka by si zasloužil z mé strany propracovanější odpověď než jen "poznámku k textu".
1) Souhlasím s náčrtem ducha ll. Vat. koncilu: zpět ke kořenům. Snaha realizovat křesťanský purismus ve své autentičnosti.
2) Poněkud nešťastnou vidím triádu: A) Putin-Rusko-pravoslaví ; B) Islám (vesměs šiítský); C) Katolicismus. No a volnou opozicí proti této triádě se jeví T. Halíkem popisovaná autenticita původního křesťanství (shrnuto v bodě 1)
Použil jsem termín "nešťastná triáda" ve smyslu psychologické danosti. Pokud někdo (skupina lidstva) uvažuje dogmaticky (držíce se dogmatů pramenících z analýzy náboženství kterou uspořádává ROZUM(!!!), nikoli intuice, kterážto se opírá o závany autentického Ducha křesťanů, buddhistů, indiánů apod.), pak nutně tento "cogito-vektor" povede uspořádávání světa cestou politické praxe (organizování lidstva venkovní silou). Druhý nastíněný přístup (intuice) je opačný. Má vyšší účinnost individuální, ale horší "vymahatelnost" kolektivního přijetí (je to dáno spirituálním determinismem lidských duší). V této souvislosti připomínám definiční dělení "hledajících&