Těžba lithia na Cínovci zaujala ČEZ. Teď si vyhodnotí její rizika

Polostátní ČEZ se v následujících měsících rozhodne, zda kapitálově vstoupí do australské firmy EMH, která má práva těžit lithium na Cínovci. Ještě přede dvěma lety přitom o investici, jejíž návratnost je zatím dosti nejasná, neměl zájem. Podle Babišovy vlády se tento vzácný kov „vrací do českých rukou“.

Roman Šitner 29.7.2019
Volební boj o lithium. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Volební boj o lithium. | foto: Richard Cortés, Česká pozice
Volební boj o lithium.

Stát našel cestu, jak si ohlídat těžbu lithia v Česku. Podílet by se na tom mohla polostátní energetická skupina ČEZ. Ta firmě European Metals Holdings (EMH), která má právo zkoumat naleziště v Cínovci, půjčí dva miliony eur (51 milionů korun). Úvěr má otevřít dveře ke vzájemné spolupráci. ČEZ by měl do konce roku vyhodnocovat, zda má těžba na Cínovci v Krušných horách smysl.

ČEZ před dvěma lety o investici neměl zájem. V červnu ale EMH zveřejnila nový podnikatelský plán a z něj vyplývá výrazně vyšší ziskovost projektu. To ČEZ přilákalo.

„Potřebovali jsme partnera, nejlépe českého se státní účastí, aby projekt zprůchodnil. ČEZ je z tohoto pohledu ideálním spojencem,“ říká manažer EMH Richard Pavlík. Na stole byly i další možnosti, zájem měli podle něj výrobci baterií. Politická situace ale nedávala firmě mnoho šancí a spojení s polostátní firmou by mohlo podle Pavlíka situaci zase posunout. Z těžby lithia se před volbami v roce 2017 stalo politické téma, smlouvu s EMH kritizoval jak současný premiér Andrej Babiš, tak komunisté.

Nejistá ekonomika

Zda má těžba smysl, ale zatím není jasné. Akce by si vyžádala investici zhruba 11 miliard korun. Vybudovat by se musel důl, infrastruktura, ale hlavně obří závod na zpracování rudy. Při současných analýzách vychází, že by se vklad bohatě zaplatil. Splněny ale musejí být dva předpoklady: cena lithia musí být relativně vysoká a těžba a zpracování se nesmí prodražit.

Zda má těžba smysl, ale zatím není jasné. Akce by si vyžádala investici zhruba 11 miliard korun. Vybudovat by se musel důl, infrastruktura, ale hlavně obří závod na zpracování rudy.

„ČEZ se seznámí s projektem, dosavadními výsledky, předběžnou studií proveditelnosti a ekonomickým modelem,“ popisuje Richard Pavlík. Podle něj tak půjde o analýzu písemných podkladů. „Nikdo není schopen za tři měsíce fyzicky prověřit ložisko, které zkoumáme již téměř deset let,“ podotýká k tomu, že by ČEZ, dříve než se o investici rozhodne, mohl sám ověřovat samotné zásoby.

Když se ČEZ rozhodne investovat, v prvním kroku může půjčku proměnit na akcie. „Vedle toho máme dohodu, že pokud nám to bude dávat smysl, chtěli bychom navýšit kapitál do majoritního podílu,“ řekl na novinářům šéf ČEZ Daniel Beneš.

Strategický kov

Pro energetický gigant by se investice do těžby kovu mohla jevit jako úkrok stranou. „Rozvoj elektromobility je ale pro energetické společnosti důležitý a má místo i v naší strategii. Klíčovou roli u elektromobilů hrají baterie, proto máme zájem být přítomni u rozvoje tohoto nového odvětví,“ říká mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

Lithium je v současnosti považováno za perspektivní kov. Očekává se, že poptávka po něm se hlavně kvůli nárůstu prodeje elektromobilů do roku 2025 zvýší trojnásobně a tempo by nemělo polevit ani v dalších letech.

Právě lithium je klíčovou součástí dnes používaných typů baterií. Ty vedle elektroaut najdou využití i v úložištích energie, se kterými se počítá v domácnostech i v rámci rozvodné sítě, aby snadněji zvládala krátkodobé přebytky, případně nedostatky energie.

Možný vstup ČEZ pozitivně vnímají i akcionáři EMH. Právě díky účasti polostátního podniku se celý projekt, dosud jen na papíře, stal realističtějším. „Vnímáme to jako pozitivní impulz pro těžbu lithia. Vyřešil by se tím i požadavek státu na kontrolu těžby,“ říká investor Pavol Krúpa, který v EMH drží minoritní podíl. Dodává, že o vstup společnosti jako ČEZ usilovali.

Lithium je v současnosti považováno za perspektivní kov. Očekává se, že poptávka po něm se hlavně kvůli nárůstu prodeje elektromobilů do roku 2025 zvýší trojnásobně a tempo by nemělo polevit ani v dalších letech. Řada výrobců baterií sídlí nebo bude sídlit ve střední Evropě a Cínovec, který by měl být jedním z největších nalezišť v Evropě, by tak byl důležitým zdrojem této suroviny.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.