Lidovky.cz

Svoboda: O koalicích nelze, dokud neskončí volby, hovořit

  10:56
„Řešit musíme především dopravu – včetně městského okruhu, parkování a chátrajících mostů,“ říká Bohuslav Svoboda, bývalý primátor, poslanec a lídr ODS v Praze.

Bohuslav Svoboda (ODS) při debatě kandidátů na pražského primátora. foto: ČTK

Pravda je, že Praha je tak složitý organismus, že když jej znáte v jeho vývoji a žil jste tu od pobíhání s míčem na plácku až po práci na magistrátě, jste v úplně jiné situaci.

LIDOVÉ NOVINY: Přijel jsem za vámi do sněmovny tramvají, ve které jste na mne koukal z plakátu a sliboval, že „splníte moje očekávání“. Ta mám docela veliká, neboť se mi zdá, že se toho v Praze poslední dobou moc nebuduje. Co tedy všechno chcete lidem plnit?

SVOBODA: Jsme přesvědčeni, že je třeba se věnovat zásadním věcem, které vlastně pomohou vyřešit i to ostatní. Po zkušenostech, které máme z magistrátu, nyní vnímáme tři aktuální a hlavní problémy. Prvním je doprava obecně. Po Praze se nejezdí, všechno kolabuje. Je jedno, jestli jedete autem, tramvají nebo na kole – nikdy nevíte, zda do cíle vůbec dojedete.

LIDOVÉ NOVINY: Kvůli spadlé lávce i chatrným mostům se Pražanům smějí i přespolní. Co dalšího máte za cíl?

SVOBODA: Druhým souvisejícím problémem, na který si Pražané nejvíce stěžují, je parkování. Současná koalice udělala parkovací zóny v městských částech, nicméně jsou oddělené od sebe, samostatné a neplatí vedle, takže vy jako Pražák platící zde daně nemůžete zaparkovat v jiné čtvrti…

LIDOVÉ NOVINY: K tomu se detailněji dostaneme, navrhujete i parkovací kartu. Jaký je ten třetí problém?

Cena obytného čtverečního metru se vyšplhala na 89 700 korun. A asi poroste dál, protože bytový deficit je obrovský; letos se vystavělo okolo 800 bytů, ale nyní je tu vlastně „zaparkováno“ 900 stavebních projektů, které by přinesly čtyřicet tisíc bytů! Jsou ovšem ve schvalovacím řízení a jsou blokovány různými aktivisty.

SVOBODA: Tím je bydlení. Cena obytného čtverečního metru se vyšplhala na 89 700 korun. A asi poroste dál, protože bytový deficit je obrovský; letos se vystavělo okolo 800 bytů, ale nyní je tu vlastně „zaparkováno“ 900 stavebních projektů, které by přinesly čtyřicet tisíc bytů! Jsou ovšem ve schvalovacím řízení a jsou blokovány různými aktivisty. Takže když začneme řešit tyto tři nejdůležitější věci, napojí se na to řada dalších – od problematiky pomalého schvalování se dostanete k elektronizaci, rozhýbe to ekonomiku. Když dostavíte oba městské okruhy, zásadně změníte dopravu, včetně parkování. S tím souvisí zavádění Park and Ride parkovišť (P+R) na okraji Prahy, aby se zabránilo vjíždění do centra. Na tom musíme spolupracovat i se Středočeským krajem.

LIDOVÉ NOVINY: Vy jste nedávno v časopise Reflex označil poslední léta, kdy město vedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO), za éru „velké stagnace“. Chcete metropoli hlavně rozhýbat?

SVOBODA: Ano, chceme. Když se podíváte na poslední období, jak magistrát utrácel peníze, najednou zjistíte, že se investice snížily na polovinu a na dvojnásobek vzrostly mandatorní výdaje za provoz magistrátu, za zaměstnance a podobně. To jsou zásadní věci. Město má dnes zhruba o dvacet miliard korun příjmů více, než mělo za mě jako primátora, příjmy jdou pořád nahoru, protože zaměstnanost je vysoká, ekonomika roste. A oni se dokonce chlubí tím, že mají volné peníze na kontě! Dovedete si něco takového vůbec představit?

LIDOVÉ NOVINY: Jak hodnotíte činnost paní primátorky? V jednom článku jste dokonce prohlásil, že za ní zůstává jenom wi-fina Petříně a lavičky s USB přípojkou…

SVOBODA: (směje se) Ale ono je to v podstatě všechno! Chtějí dokončit ještě projekt čistírny odpadních vod, ale to jsme nastavili my a rozjeli; měli jsme na to expertní skupinu, kterou oni rozpustili a dál to dělali podle svých nápadů – tu se zelenými, tam s fialovými. A myslím, že ta stavba bude mít nakonec problémy, aby splnila čistotu vod, ke které jsme se zavázali... To vše pochopitelně vychází z toho, že Adriana neví o tomhle městě vůbec nic. Nemá ani žádné manažerské schopnosti, protože když nastane nějaký problém, jen se rozčílí a začne „hútorit“.

LIDOVÉ NOVINY: Počkejte, vy naznačujete, že primátorem Prahy má být Pražan, nejlépe z Vinohrad?

Pravda je, že Praha je tak složitý organismus, že když jej znáte v jeho vývoji a žil jste tu od pobíhání s míčem na plácku až po práci na magistrátě, jste v úplně jiné situaci. Je pak žertovné, když třeba primátor v době povodní zjistí, že je ve městě nějaký Botič a že se může také rozvodnit...

SVOBODA: Já si to opravdu myslím. Anebo by to musel být člověk, který v Praze dost dlouho žije, nemusí být vysloveně rodilý. Pravda je, že Praha je tak složitý organismus, že když jej znáte v jeho vývoji a žil jste tu od pobíhání s míčem na plácku až po práci na magistrátě, jste v úplně jiné situaci. Je pak žertovné, když třeba primátor v době povodní zjistí, že je ve městě nějaký Botič a že se může také rozvodnit... Znát dobře Prahu je prostě výhodné.

LIDOVÉ NOVINY: Vraťme se k té dopravě. Jak by měla reálně vypadat vámi slibovaná „parkovací karta“?

SVOBODA: Chtěli bychom, aby byla jednotná karta pro celé město. Dovedu si ale představit i to, že by byla výjimka pro úplné centrum, kde by ji mohl skutečně získat jen tamní rezident.

LIDOVÉ NOVINY: Šla by nahrát na kartu do knihovny či na Lítačku, na nástupce neslavné OpenCard?

SVOBODA: Možnosti jsou různé. Ve světě to bývá tak, že v databázi je uložené číslo vašeho auta a kolem jezdí policejní vůz se snímači, zkontroluje „espézetky“ v dané oblasti. Z tohoto pohledu jsou už tedy karty, které máme teď v kapse, vlastně i zbytečné…

LIDOVÉ NOVINY: Dlouho se mluví o další trase metra D. Dočkáme se jí vůbec? Jak se s ODS díváte na případnou spolupráci města s byznysovými partnery typu Penty v takzvaných projektech PPP?

SVOBODA: Nemám obecně námitky proti PPP projektům; otevírají ekonomický a realizační prostor, fungují v řadě oblastí, tak proč by to nemohlo fungovat u metra. Ale je potřeba, aby bylo dosaženo toho, že partnerský projekt bude pro Prahu v něčem výhodný. Musí to být i dobře právně ošetřeno, aby město nepustilo z ruky svou možnost se k výsledku vyjadřovat... A znovu připomínám: žádný investor nestaví proto, že by chtěl dát někomu dárek; chce si vydělat. Město tak musí mít jasnou představu, co mu to přinese, a ponechat si rozhodovací váhu.

LIDOVÉ NOVINY: Vy jste byl za svou činnost při řešení kauzy OpenCard, kterou Praha zdědila z dob Pavla Béma (ODS), odsouzen k podmíněnému trestu. Minulý týden však pražský vrchní soud dle ČT rozsudek zrušil, kauza se vrací k městskému soudu. Uvolní vám to v kampani ruce?

Nemám obecně námitky proti PPP projektům; otevírají ekonomický a realizační prostor, fungují v řadě oblastí, tak proč by to nemohlo fungovat u metra. Ale je potřeba, aby bylo dosaženo toho, že partnerský projekt bude pro Prahu v něčem výhodný.

SVOBODA: Informace k případu mám bohužel pouze z médií, takže to nemůžu nijak víc komentovat. Kdyby se však potvrdilo to, co éterem proběhlo, bylo by to pro mne obrovské zadostiučinění. Výrok vrchního soudu by potvrdil v podstatě to, co jsem říkal celou dobu – že jsem hlasováním prostě plnil povinnost, kterou mi dali voliči svými hlasy ve volbách.

LIDOVÉ NOVINY: S kým si dokážete představit povolební spolupráci?

SVOBODA: Nejlepší je vyhrát s 51 procenty a více (úsměv). Ale já považuji za zásadní, aby ODS dokázala získat v Praze majoritu. Chceme vyhrát. Aby ODS byla tou stranou, která si může vybírat. A z tohoto pohledu nelze, dokud neskončí volby, hovořit o koalicích; nebudu o tom skutečně hovořit... Jedině můžu principiálně prohlásit „ne“ komunistům a extremistům, což je SPD. Ale vše ostatní je otevřené. Včetně toho, že jsme ochotni jednat i s jednotlivci.

LIDOVÉ NOVINY: Jednal byste tedy třeba s Petrem Stuchlíkem (ANO)?

SVOBODA: Žádnou situaci si představovat nebudu. Počkáme. Věci, které se nějak dopředu dohadují, vesměs špatně dopadají. Je to o výsledku voleb, jenž řekne, jaká je představa a vůle voličů.

Rozhovor byl uveřejněn v Lidových novinách 21. září 2018. 

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.