Lidovky.cz

Stopka pro boeingy ohrožuje dovolené Čechů

  14:57
Cestovní kanceláře hlásí rekordní prodej. Na zájezdy last minute zbývá i kvůli stopce pro boeingy méně letenek než obvykle. Čechy, kteří létají na vlastní pěst a letenku a hotel s pořizují sami, však může uklidnit například expanze irské společnosti Ryanair ve střední Evropě. Řadu letů nabízí i z Prahy.

Boeing 737 MAX 8 čínských aerolinek. foto: Wikimedia/N509FZ

Pro cestovní kanceláře začala letošní sezona rekordem. Češi si téměř polovinu letních dovolených pořídili již do konce března. Pro ty, kdo se teprve rozhodují, případně budou chtít nakoupit zájezd na poslední chvíli, to ovšem znamená, že na ně zbývá mnohem omezenější nabídka než v minulých letech. Například jednička na trhu Exim Tours hlásí, že už má prodaných 45 procent kapacit. A přidává se i Firo Tour. „Rozhodně dojde k tomu, že na last minute nabídky zbude málo letenek,“ potvrzuje její mluvčí Eva Němečková.

Situaci letos navíc komplikuje pokračující zákaz létání pro boeingy 737 MAX. Cestovní kanceláře se tak sice připravily na historicky nejsilnější sezonu, Čechy však nemají k moři jak dostat. Největší letecký dopravce tuzemských dovolenkářů – společnost Smartwings (ovládá i České aerolinie) – na začátku dubna oznámil, že bude muset na léto snížit sedačkovou kapacitu o osm procent. Chybějí mu totiž letadla, která musel odstavit.

Redukce sice na první pohled vypadá jako relativně malá, jde ale o výrazné snížení počtu dosud neprodaných míst. „Se společností Smartwings v tuto chvíli intenzivně jednáme o dalším řešení této situace,“ říká mluvčí Čedoku Hana Součková. Cílem je zjistit, koho a jak se omezení může dotknout, a cestující případně informovat a nabídnout jim jiný termín.

Čedok proto již preventivně varuje klienty, že pokud bude napjatá situace pokračovat, bude muset škrtat zatím neprodaná místa, což omezí nabídku. „Doporučujeme, aby nikdo nespoléhal na nákup dovolené na poslední chvíli,“ podotýká Součková. Exim Tours už části klientů nabízí jiné termíny. „Pokud bude tato situace pokračovat, může určitě dojít k dalšímu omezení letů a na léto může být o deset až dvacet procent menší kapacita, a tedy i méně nabídek krátce před odletem,“ varuje obchodní šéf Petr Kostka.

Rekordní zájem o zájezdy táhnou rostoucí mzdy a nízká nezaměstnanost. Na dovolenou k moři se tak chystají i ti, kdo dosud volno trávili jinak. Stále více lidí si pořizuje i několik leteckých dovolených v roce. Ještě v lednu se mezi cestovkami mluvilo o tom, že loňské rekordy v tržbách určitě padnou. Nyní už jsou ale v odhadech mírnější. „Domníváme se, že vzhledem k nečekané situaci s boeingy letos rekordy nelze očekávat,“ říká Eva Němečková z Firo Tour.

Rozhodující samozřejmě je, kdy Boeingy 737 Max dostanou zase povolení k letu. Tyto stroje byly v březnu po celém světě odstaveny, dokud jejich výrobce nenajde uspokojivé řešení jejich problémů. Od podzimu loňského roku došlo ke dvěma tragickým nehodám, k jedné v Indonésii a druhé v Etiopii, celkově při nich zahynulo 346 lidí. Předpokládá se, že za ně může stabilizační systém, který vycházel z chybných dat.

Vyrobené boeingy zahálejí

Celosvětově sice tyto stroje hrají jen okrajovou roli, v Česku to ale neplatí. V letní sezoně měly tvořit třetinu ve flotile české jedničky Smartwings a právě s nimi se nejvíce Čechů na letní dovolenou dopravuje. Jejich uzemnění je proto znát. Firma kvůli tomu musela naplánované lety z Česka ořezat o osm procent. Výrazně se tak ukrojilo z toho, co v nabídce, kterou už si probraly cestovní kanceláře, ještě zbylo.

Kdy opět dostanou povolení přepravovat cestující, není jisté. Boeing musí stihnout opravit nejméně dvě chyby a řešení otestovat a nechat si jej schválit. Opětovné nasazení těchto strojů pak může zkomplikovat i případná nutnost znovu proškolit piloty.

Smartwings má ve flotile sedm letadel Boeing 737 Max a dalších devět měla firma převzít do začátku letní sezony. Čtyři stroje už jsou vyrobené a v USA čekají na převzetí. „Vzhledem k rozsahu dopadů, které na nás globální uzemnění letounů má, není možné se nepříznivým dopadům zcela vyhnout. Zákazníkům se za nepříjemnosti omlouváme,“ říká mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková.

Kdy opět dostanou povolení přepravovat cestující, není jisté. Boeing musí stihnout opravit nejméně dvě chyby a řešení otestovat a nechat si jej schválit. Opětovné nasazení těchto strojů pak může zkomplikovat i případná nutnost znovu proškolit piloty. U nedávných nehod se spekuluje o tom, že se na nich podílela i nedostatečná obeznámenost posádky se strojem, který se v kritické chvíli choval jinak, než jak byli zvyklí u starší generace.

Čechy, kteří létají na vlastní pěst a letenku i hotel si pořizují sami, ale může alespoň částečně uklidnit například expanze irské společnosti Ryanair ve střední Evropě. Řadu letů do dovolenkových destinací nabízí z Prahy, Bratislavy či z bavorských a jihopolských letišť. Oproti minulosti nabízí Ryanair, ale například i Wizzair více letů například do chorvatského Zadaru, na jih Španělska či Itálie i na ostrovy ve Středozemním moři. Z Vídně i Bratislavy jsou pak dostupné i lety do Bulharska, Řecka i Turecka. Případné omezení letů Smartwings tak může tato nová kapacita alespoň částečně nahradit. Potíže s boeingy neohrožují jen dovolené Čechů či byznys cestovek a leteckých společností. Tvrdě dopadají hlavně na samotný Boeing. Dál padá cena akcií firmy, analytici zhoršují její výhledy. Vedení společnosti už také oznámilo redukci výroby, již hotové stroje si navíc nikdo nepřebírá a hromadí se na plochách továren. Další ranou je, že část zákazníků pozastavuje či zcela ruší již dohodnuté objednávky.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.