Lidovky.cz

Stavební lobby musí Víta Bártu milovat

  15:29

I když se z Bártových proklamací může na první pohled zdát, že je zapřisáhlým nepřítelem stavbařů, praxe dokazuje, že pravý opak je pravdou.

Motivem „brutálních nařčení“ ze strany někdejších kolegů z poslaneckého klubu Kristýny Kočí, Jaroslava Škárky a Stanislava Humla může být podle odstupujícího ministra dopravy Víta Bárty:

  • a) stavební lobby,
  • b) příslib lepší politické budoucnosti,
  • c) „zraněné, přemrštěné ambice“.

Nejméně pravděpodobným důvodem zveřejnění informací, jež vedly k Bártovu obchodu, jsou aktivity stavební lobby. I když se z Bártových proklamací mohlo na první pohled zdát, že je zapřisáhlým nepřítelem stavbařů, praxe dokazuje, že pravý opak je pravdou.

Krátce po svém nástupu do funkce, loni v létě, hrozil Bárta stavebním firmám, že pozve Číňany, aby Čechům ukázali, jak stavět dálnice levněji a kvalitněji. Smělé cíle skončily Bártovou návštěvou čínské ambasády, kde se, pravděpodobně u šálku kvalitního jasmínového čaje, sešel s velvyslancem. A od té doby o čínských stavbařích neslyšet.

V srpnu zastavil všechny stavby na železnici. O několik měsíců později je zase všechny spustil. Prý se jeho týmu podařilo vyjednat se stavebními společnostmi slevy. Dle vyjádření ministerstva dopravy šlo zhruba o pět procent. Firmy tvrdí, že žádné slevy neposkytly, úspor se dle nich podařilo dosáhnout změnou projektové dokumentace, která je v kompetenci objednatele, zhotovitele. Veřejně se ale s Vítem Bártou přít nechtějí. Ať si prý užije svého malého vítězství.

O něco složitější je situace na dálnicích. Tam jsou některé již rozestavěné úseky od loňského léta stále zastaveny. Jenže stavební firmy dobře vědí, že pokud by se s nimi stát nedohodl, mohou spory kvůli nedodržení již podepsaných smluv skončit mezinárodními arbitrážemi. Takže ani na dálnicích Bárta stavbaře nezlikvidoval.

Jediným, kdo by měl z okruhu stavebních firem skutečný důvod se za Bártovými zády spolčovat s Kristýnou Kočí, Jaroslavem Škárkou či Stanislavem Humlem, je ředitel společnosti Skanska, Dan Ťok. Že by ale Ťok zařídil Bártův pád, zrovna nesedí. Šéf Skansky na nedávné tiskové konferenci prohlásil, že na Bártovo opakované očerňování stavební firmy bude znovu reagovat pouze tehdy, pokud bude obviněn ze zahájení třetí světové války. A to, uznejme, Vít Bárta nikdy netvrdil.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.