Spotify: legální alternativa k pirátství

Švédská společnost chce překopat obchod s digitální hudbou. 

Petr Matějček 14.3.2012
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © Spotify, ČESKÁ POZICEČeská pozice

V Německu v úterý 13. března začala revoluce internetu, tedy alespoň podle tamních médií. Po několikaleté přípravě je tam totiž dostupná služba pro streamování hudby Spotify. Stejnojmenná společnost, jež byla založena v říjnu 2008 ve Švédsku a která je v Evropě jedním z nejrychleji rostoucích startupů, tak nabízí již ve dvanácti zemích on line více než 16 milionů hudebních titulů a je dle některých expertů legální alternativou k pirátskému obsahu.

„V současnosti má společnost v Německu smlouvy s firmami Universal, Sony Warner a EMI, stejně jako s většinou nezávislých labelů. V Německu nabídneme 16 milionů písniček. Kdyby si je někdo chtěl všechny poslechnout, trvalo by to 100 let,“ řekl německému týdeníku Focus šéf pro mezinárodní růst společnosti Spotify Alex Bringéus.

Vstup koncernu na německý trh umožnila nová dohoda mezi německým ochranným svazem autorským pro práva k dílům hudebním GEMA a zástupci IT průmyslu Bitkom. On line poskytovatelé hudby musejí svazu GEMA za každou prodanou písničku zaplatit šest až devět centů. Dohoda poprvé zahrnuje i takzvaný streaming, tedy oblíbenou technologii kontinuálního přenosu audiovizuálního materiálu mezi zdrojem a koncovým uživatelem. Streamingové portály typu Spotify teď mohou na své služby v Německu nabízet předplatné. Za každého uživatele musejí GEMA zaplatit 60 centů až jedno euro.

Německo je třetím největším trhem s hudbou na světě. Jenže na každou ze 70 milionů ročně prodaných písní spadá šest ilegálně stažených. Podle expertů je to chyba hudebních vydavatelství. S inovací a budováním internetových obchodů čekala tak dlouho, že je v mezičase předběhly startupy typu Spotify, které dnes s muzikou vydělávají více než ony. Ostatně ze švédské společnosti se v posledních letech stal jeden z hlavních „sponzorů“ hudebního průmyslu. Od svého startu v roce 2008 mu firma, jež má deset milionů aktivních uživatelů, na poplatcích přispěla více než 200 miliony eur.

Víc než digitální prodejna

O budoucnosti společnosti Spotify má jasno její zakladatel Daniel Ek: „Chceme se stát hlavním operačním systémem pro muziku,“ prozradil německým novinářům. Výhodou služby je, že má otevřené rozhraní pro programování aplikací. Externí vývojáři tedy mohou sami navrhovat službičky, kterými by lidem uživatelský život na Spotify vylepšili. Již dnes jsou dostupné aplikace jako TuneWiki, která zobrazí všechny informace o interpretovi společně s textem písně, anebo Soundrop, jež umožňuje uživatelům propojit se a zvolit si jednoho DJ, jehož muziku následně společně poslouchají.

Spotify by mohla trh s hudbou převálcovat podobným stylem jako iTunes

Německá média správně odhadují, že je Spotify víc než pouhý kyberprostorový obchod s hudbou. Pokud se jim bude dařit s pomocí externích nadšenců vymýšlet pro své předplatitele stále nové uživatelské scénáře, mohla by společnost trh s hudbou převálcovat podobným stylem jako iTunes.

iTunes Store odstartoval začátkem roku 2001 poté, co soudy zavřely Napster. Tato hudební služba vytvořená dnes již legendárním programátorem Shawnem Fanningem umožňovala uživatelům mezi sebou jednoduše kopírovat a distribuovat hudbu ve formátu MP3, čímž obcházela zavedený způsob distribuce hudby, a proto byla obviněna hudebním průmyslem z masivního porušování autorských práv. Z placené služby iTunes se následně stal obrovský hit.

I Spotify vděčí za svůj vznik sporům o bezplatnou distribuci autorsko-právně chráněné hudby prostřednictvím platforem typu The Pirate Bay, Kazaa a spol. „Lidi, jako jsem já, začali přemýšlet, jak by tyto problémy mohli vyřešit,“ komentuje Ek. Podobný názor má i Bringéus: „Když jsme naši službu poprvé spustili, bylo Švédsko hlavní zátokou pirátů. Nikdo si tady už legálně muziku nekupoval. Nikdo nerespektoval duševní vlastnictví. Švédská společnost se smířila s tím, že se muzika prostě krade. Proto si zakladatel Spotify Daniel Ek, sám hudebník, řekl, že není možné, aby v digitální éře neexistovala legální alternativa k pirátskému obsahu.“

Spotify nyní svým deseti milionům uživatelům nabízí tři modely:

  • Bezplatné Spotify Free s reklamou: „Bezplatná verze je nejdůležitějším aspektem našeho konceptu. Pokud chcete, aby šestnáctiletý žák začal legálně konzumovat hudbu, nemůžete před něj postavit platební bránu. On si ze dne na den neřekne: ‚Teď začnu za muziku platit.‘ Tak to prostě nefunguje. Je důležité ho přesvědčit legální alternativou, která je lepší než pirátství,“ míní Bringéus.
  • Spotify Unlimited za pět eur měsíčně: Stejný model, akorát bez reklamy.
  • Spotify Premium za deset eur měsíčně: Tato verze nabízí možnost přístupu k oblíbené hudbě i off line. Navíc Spotify Premium funguje i na chytrých telefonech a zařízeních značek Sonos a Logitech.